آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19142

کنفرانس ایران گرین و نبض بازار غلات و دانه‌های روغنی

دومین کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران با نام ایران‌گرین در 21-20 اردیبهشت 1401 با هدف نقش‌آفرینی ایران در تجارت غلات و دانه‌های روغنی،

کنفرانس ایران گرین و نبض بازار غلات و دانه‌های روغنی
اخبار سبز کشاورزی : دومین کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران با نام « ایران‌گرین »(Iran Grain) در تاریخ 21-20 اردیبهشت 1401 با هدف ارتقاء جایگاه و نقش‌آفرینی ایران در تجارت غلات و دانه‌های روغنی، با حضور پر رنگ فعالان داخلی و خارجی در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
این کنفرانس که به دلیل شیوع بیماری کرونا، دو سال برگزاری آن به تعویق افتاده بود، دوره دوم خود را با اقتدار هر چه بیشتر برگزار کرد.
برگزاری این کنفرانس بین‌المللی در شرایط حاکم بر بازار غلات و دانه‌های روغنی در دنیا ناشی از دلایل مختلف ازجمله جنگ روسیه و اوکراین و چالش‌های جدی که برای این محصولات ایجاد شده‌است، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌ویژه که تعدادی از فعالان حوزه تولید و بازرگانی این محصولات از کشور روسیه به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان آن نیز در این همایش حضور داشتند.
در این کنفرانس بین‌المللی که به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس و با حمایت اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه غلات، آرد و نان، دانه‌های روغنی و … .
برگزار گردید، مجموعه گسترده‌ای‌از فعالان صنایع غلات و دانه‌های روغنی از سرتاسر زنجیره تولید، تجارت و فرآوری و به‌طور کلی زنجیره تولید تا سفره غذایی حضور و هم‌افزایی داشتند.
از طرفی نیز با توجه به تاکید وزارت جهادکشاورزی بر موضوع دیپلماسی غذایی و افزایش نقش ایران در ارتباطات و تجارت غذا در دنیا و به‌ویژه در بین کشورهای همسایه و دیگر کشورهای خاورمیانه اهمیت پیدا می‌کند.

حضور گسترده هیأت‌های ایرانی در کنفرانس ‎های مشابه، علت برگزاری کنفرانس ایران‌گرین

حسین ضیائیان، رئیس هیات‌مدیره دومین کنفرانس بین‌المللی ایران گرین گفت: حضور فعال هیات‌های ایرانی در کنفرانس‌های مشابه‌ای که در دیگر کشورها برگزار می‌شد، ما را بر آن داشت که چنین کنفرانسی را در ایران نیز برگزار کنیم.
وی افزود: این کنفرانس هر ساله در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و در کنار آن نیز سه کنفرانس استانی در استان‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد.
ضیائیان از دلایل موفقیت کنفرانس ایران‌گرین و استقبال از آن را فعالیت‌ها و ارتباطات اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس دانست.
وی عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران ظرفیت‌های فراوانی برای نقش‌آفرینی در تجارت غلات و دانه‌های روغنی در اختیار ما می‌گذارد. نزدیکی به یکی از انبارهای مهم غلات و دانه‌های روغنی(روسیه و اوکراین) و همچنین نزدیکی به آبراهه‌های بین‌المللی، از پتانسیل‌های مهم محسوب می‌شود.

آمادگی سوئیس برای گسترش همکاری با ایران

Kim Sitzler عضو ارشد سفارت سوئیس در ایران نیز با اشاره به آمادگی سوئیس برای همکاری با ایران گفت ایران می‌تواند روی همکاری سوئیس حساب باز کند و آماده هستیم در زمینه تحریم‌ها، تغییرات اقلیمی و دیگر چالش‌ها در کنار شما (ایرانیان) باشیم.
کیم سیتسلر گفت: تنش‌های بین‌المللی مانند تحریم‌ها، تغییرات اقلیمی، جنگ‌هایی مانند جنگ روسیه و اوکراین و دیگر شرایط، چالش‌هایی را برای جوامع انسانی ایجاد کرده است که باید این چالش‌ها را با همکاری همدیگر حل کنیم و پشت‌سر بگذاریم.
وی با اشاره به همکاری نزدیک دولت سوئیس با ایران گفت: اقتصاد ایران در حال‌حاضر تحت‌تاثیر تحریم‌ها است و چالش‌های زیادی را در این زمینه تجربه می‌کند؛ بنابراین دولت سوئیس سعی کرده یک کانال امن تجاری بین ایران و سوئیس برقرار کند.
سیتسلر گفت: شرکت‌های سوئیسی متخصصان بسیاری را در زمینه غلات به ایران آورده‌اند و در این زمینه با ایرانیان همکاری می‌کنند.
وی با بیان اینکه تولید کالا در سوئیس نقش عمده‌ای در اقتصاد دارد، گفت: حمایت دولت سوئیس از فعالان تولید کالا بسیار جدی است؛ زیرا سوئیس کشوری است که منابع زیادی ندارد و حتی به دریا هم راه ندارد. پیشرفت‌های ساختاری سوئیس از دل بحران‌ها، به‌ویژه بحران‌هایی مانند جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد.

طرح هدفمندی یارانه ‎ها باید پس از جنگ انجام می‌شد

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد و نان نیز در این همایش با اشاره به این‌که طرح اصلاح پرداخت یارانه‌ها باید 35 سال قبل و پس از پایان جنگ انجام می‌شد، گفت ادامه توزیع ارز یارانه‌ای در سال‌های پس از جنگ لزومی نداشت و اکنون که دولت جرات انجام اصلاحات اقتصادی را پیدا کرده است، باید همه به آن کمک کنیم.
رئیس کانون صنایع آرد و نان با بیان این‌که در اجرای طرح اصلاح توزیع یارانه‌ها، نظر و راه‌کارهای فعالان این صنعت دیده نشده، گفت؛ با وجود همه مسائل از اجرای طرح یکسان‌سازی نرخ ارز و هدفمندی یارانه‌ها حمایت می‌کنیم.

پتانسیل بالای ایران در تجارت غلات

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن تامین‌کنندگان غلات ایران نیز در این کنفرانس با اشاره به پتانسیل ژئوپلتیکی بالای ایران برای تجارت غلات گفت: از یک طرف نزدیکی به روسیه و اکراین که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات و دانه‌های روغنی محسوب می‌شوند و از طرف دیگر همسایگی با کشورهایی مانند؛ عراق و افغانستان که از بزرگ‌ترین واردکنندگان آرد و غلات محسوب می‌شوند، فرصت‌های زیادی را در اختیار ایران قرار می‌دهد.
وی همچنین گفت: سال 1400 کل خرید گندم دولت از کشاورزان 4/5 میلیون تن بود و 7 میلیون تن هم واردات انجام گرفت که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم داخلی امسال نسبت به سال گذشته کمتر نیز باشد.
زرگران همچنین در مورد ذرت نیز گفت: در این مورد سیاست‌‎های جهادکشاورزی بیشتر بر مبنای واردات است و در حال حاضر حدود 10 میلیون تن نیاز سالانه است که 9 میلیون تن آن از راه واردات است و یک میلیون تن هم از تولید داخلی تامین می‌شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران همچنین در مورد روغن و دانه‌های روغنی گفت: 80درصد نیاز به کارخانه‌های روغن‌کشی نیز به‌وسیله واردات تامین می‌شود و ارز 4200 تومانی باعث می‌شد که بخش زیادی از روغن از راه قاچاق به خارج از صادر می‌شود.
وی با بیان این‌که در سال گذشته 2/2 میلیون تن سویا وارد کشور شده است، عنوان کرد: کشور در حدود 4/5 میلیون تن کنجاله سویا نیاز دارد؛ همچنین در سال گذشته 2/5 میلیون تن کنجاله سویا وارد شده و بقیه نیاز هم به‌وسیله سویای وارداتی و بخش اندکی هم تولید داخلی است.

لزوم به روزرسانی کارخانجات نان صنعتی

مهدی خان‌محمدی، مسئول انجمن نان صنعتی و عضو هیات‌مدیره شرکت‌های ساخت ماشین‌های نان صنعتی نیز با اشاره به لزوم به‌روز رسانی واحدهای تولید نان صنعتی، گفت: به‌جرات می‌توان ادعا کرد که برخی از کارخانجات و ماشین‌آلات تولید نان صنعتی که در داخل کشور ساخته می‌شوند، جزو بهترین‌ها در دنیا هستند و از کیفیت مناسبی برخوردارند.
مدیرعامل نان سحر با اشاره به این‌که ایجاد پژوهشکده در رابطه با تولید نان صنعتی جزو وظایف بخش دولتی است، گفت: با این همه مجموعه نان سحر یک مرکز علمی - کاربردی در زمینه آموزش تولید نان در کشور ایجاد کرده که تاکنون بیش از 3 هزار و 100 نیرو زیر نظر این پژوهشکده آموزشی دیده‌اند و این افراد علاوه‌بر واحدهای تولیدی نان سحر، در دیگر واحدهای صنعتی نان کشور نیز فعالند.

ایجاد دانشکده نان

وی گفت: همچنین یک دانشکده نان تاسیس کرده‌ایم که به متقاضیان آموزش‌های بسیار کاربردی ارائه می‎دهد. همچنین، مسئول انجمن نان صنعتی و عضو هیات‌مدیره "شرکت‌های ساخت ماشین‌های تولید نان صنعتی" گفت: امروز در کشور حدود 270 نوع نان مختلف صنعتی برای همه رده‌های سنی و افراد با نیازها و سلیقه‌های مختلف تولید می‌شود.
این توانایی در صنایع داخلی کشور وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی و دانش روز، برای ایجاد واحدهای تولیدی با ظرفیت یک الی ۲۰ تُن در داخل کشور یا دیگر کشورها، تمامی خدمات مورد نیاز(ایجاد، راه‌اندازی، تعمیر و …) را ارائه دهد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۳-اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای