آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19719

زلنسکی: کی‌یف ۱۰ میلیارد دلار غلات برای فروش دارد

رئیس‌جمهور اوکراین در راستای توافق تازه با روسیه اعلام کرد که کی‌یف به ارزش ۱۰ میلیارد دلار غلات برای فروش دارد.

زلنسکی: کی‌یف ۱۰ میلیارد دلار غلات برای فروش دارد
رئیس‌جمهور اوکراین در راستای توافق تازه با روسیه اعلام کرد که کی‌یف به ارزش ۱۰ میلیارد دلار غلات برای فروش دارد. ولودیمیر زلنسکی در واکنش به توافق جدید میان اوکراین و روسیه برای آزادسازی غلات گفت: «کی‌یف فرصت برای فروش محصولات جدید نیز دارد.»
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «این نشان دهنده این است که اوکراین می‌تواند در جنگ ایستادگی کند، حدود ۲۰ میلیون تن غلات درو شده در سال گذشته صادر خواهند شد و این فرصت برای فروش غلات سال جاری نیز هست.»
او تاکید کرد: «این توافق که به تلاش ترکیه و سازمان ملل انجام شد، فرصتی برای ممانعت از بحران غذایی در سطح جهانی است که می‌توانست کشور‌های بسیاری را در برگیرد.»
زلنسکی در انتها مدعی شد: «ممکن است روسیه اقدامات تحریک‌آمیزی برای بی‌اعتباری تلاش‌های بین‌المللی اوکراین انجام دهد.»

میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه

روز گذشته (جمعه) اوکراین و روسیه با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه توافقی را امضا کرده‌اند که طبق آن ۳ بندر «اودسا»، «چورنومورسک» و «یوژنه» در اوکراین برای صادرات غلات آزاد می‌شوند. مدت این توافقنامه ۱۲۰ روزه و قابل تمدید است و به گفته وزیر دفاع روسیه اجرای آن در چند روز آینده ممکن خواهد شد.
در واکنش به این توافق ساعاتی بعد نماینده آمریکا در شورای امنیت با ابراز امیدواری که این توافق به کاهش بحران غذایی کمک کند، مدعی شد: «روسیه مسئول بحران کنونی است و آمریکا بر میزان تعهد روسیه به این توافقنامه نظارت خواهد کرد.»
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، هم در واکنش به امضای توافق غلات گفت این توافق «ماهیت ساختگی تلاش‌های غرب» برای مسئول دانستن روسیه در بحران غذا را نشان می‌دهد و متعهد شد که روسیه به تعهدات خود در این توافق عمل کند.
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در مسائل راهبردی به خبرنگاران گفت: «ما انتظار داریم که اجرای توافقنامه امروز به سرعت آغاز شود تا از غرق شدن آسیب پذیرترین افراد جهان در ناامنی و سوء تغذیه عمیق‌تر جلوگیری شود. امیداوریم که اجرای این توافقنامه شرایط را تغییر دهد، اما روشن بین می‌مانیم.»
ویکتوریا نولاند، فرد شماره سه وزارت امور خارجه آمریکا که در مجمع امنیتی آسپن سخن می‌گفت، نیز اعلام کرد: «اکنون این بر عهده روسیه است که این توافق را به طور ملموس اجرا کند. اما این توافق از نظر نظارت و از نظر کانال‌هایی که غلات باید از طریق آن‌ها خارج شوند، ساختار بسیار خوبی دارد.»
این دیپلمات آمریکایی گفت: «پس از حمله به اوکراین، کشوری که صادر کننده بزرگ غلات است، قیمت مواد غذایی در کشور‌های در حال توسعه به ویژه در آفریقا جایی که مسکو امیدوار بود در مقابل جبهه واحد قدرت‌های غربی حمایتی از سوی آنان کسب کند، به شدت افزایش یافت، اکنون روسیه مجبور است که در این خصوص اقدام کند.»
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای