آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26796

گام‌های توسعه‌ای تراکتورسازی برای رسیدن به سطح 3 و 4

رئیس تحقیقات فنی و مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از گام های توسعه ای تراکتورسازی برای رسیدن به تکنولوژی تولید تراکتورهای سطح ۳ و ۴ خبر داد. به گزارش

گام‌های توسعه‌ای تراکتورسازی برای رسیدن به سطح 3 و 4
رئیس تحقیقات فنی و مهندسی گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از گام های توسعه ای تراکتورسازی برای رسیدن به تکنولوژی تولید تراکتورهای سطح ۳ و ۴ خبر داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ مهدی معصومی ظهر شنبه گفت: تراکتورسازی گامهای توسعه ای قابل توجهی را در جهت همراستا شدن با تکنولوژیهای روز دنیا برداشته و هم اکنون برنامه هایی برای رسیدن به سطوح تکنولوژی ۳ و ۴ در معاونت فنی مهندسی این گروه صنعتی تدوین شده و در حال اجرا می باشد.
مهدی معصومی افزود: واحدهای مربوطه در تراکتورسازی با همکاری مراکز دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان کشور، گام‌های بلندی در جهت ارتقاء تکنولوژی محصولات تولیدی به سطح ۳ و از جمله تراکتورهای سری ۶۰۰۰ برداشته که پیش‌بینی می‌شود در فرایندی بین ۲ تا ۳ سال شاهد نمونه سازی تراکتورهای این سطح در تراکتورسازی و به تبع در ایران باشیم.
بیشتر بخوانید: رشد منفی تسهیلات مکانیزاسیون
وی با اشاره به اینکه تراکتورهای سطح ۳ محصولاتی با بیس و پایه ی تکنولوژی بالا محسوب می شوند که دستیابی به این سطح از دانش در واقعه زمینه را برای رسیدن به تراکتورهای سطح ۴ نیز فراهم خواهد آورد گفت: با این هوشمند سازی تکنولوژی تراکتورهای سطح ۳ در واقع فرآیند لازم برای رسیدن به تراکتورهای سطح ۴ طی شده و رسیدن به این سطح از تکنولووژی تراکتور نیز دور از دسترس نخواهد بود و پیش بینی صورت گرفته حکایت از آن دارد که ما بتوانیم تا ۵ سال آینده نیز به مرحله نمونه سازی تراکتورهای سطح ۴ برسیم.

کشاورزی ما در استفاده از تراکتور در سطح ۲ مانده

معصومی در پاسخ به اینکه چرا کشاورزی ما در استفاده از تراکتور در سطح ۲ مانده و به سطوح بالاتر ارتقاء نیافته اظهار داشت: تراکتورهای سطح ۱ و ۲ در واقعه بیس و پایه اصلی تراکتورهای با سطوح تکنولوژی بالاتر بوده و بعداز این سطح به مراحلی نظیر تراکتورهای الکترونیکی، تراکتورهای هوشمند و تراکتورهای خودران می رسیم که عملا با زیر ساخت های کشاورزی در کشور شامل سطوح زیر کشت، وسعت مزارع، نیازهای کشاورزان و مهمتر از همه توانایی خرید ایشان چندان همراستا نیستند.
این کارشناس حوزه فنی مهندسی، مورد اقلیم، سطح زیر کشت زمینهای کشاورزی و … را در تکنولوژی مورد استفاده تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: کشور ما با اقلیمی نیمه خشک، که بیشتر کشاورزی آن را خرده مالکان با سطح زمینهای زیر کشت بسیار پایین تشکیل می دهند و بنابراین استفاده از تراکتورهایی با تکنولوژی بالا مطمئنا مقرون به صرفه نخواهد بود و تراکتورهایی با همین سطح۲ نیز فعلا جوابگویی نیاز جامعه کشاورزی ما است.

تراکتورسازی مهمترین اولویت در تولیداتش را معطوف به نیاز کشاورزان کشور کرده

وی در عین حال رونمایی ۲ محصول جدید تراکتورهای سری هزار، ITM۱۰۸۵ با توان ۸۵ اسب بخار و تراکتور ITM۱۰۹۵ با توان ۹۵ اسب بخار در نیمه نخست امسال را یادآوری و تسریع کرد: تراکتورسازی مهمترین اولویت در تولیداتش را معطوف به نیاز کشاورزان کشور کرده و براساس درخواست آنها سطوح تولیدی خود را تعریف می کند بطوری که بر مبنی این اصل تراکتور شالیزار نیز در این مجموعه در حال طراحی برای تولید می باشد تا نیاز کشاورزان این بخش را نیز پاسخگو باشد.
معصومی البته در پایان به موضوع افزایش تحصیلات در بین کشاورزان و جوانان تحصیل کرده‌ای که وارد این عرصه شده اند نیز گریزی زد و گفت: این جوانان که در واقع از فضای دانشگاهی و همچنین دنیای اطلاعات وارد مزارع کشاورزی می شوند بدون توجه به موارد اشاره شده و براصل تکنولوژی های روز دنیا و حتی تراکتورهای خودران تاکید دارند در حالی که همانطور که اشاره شده از این نوع تراکتور در مزارعی که شاید مدتها کار کشاورزی در آن به طول بینجامد استفاده می شود اما در مزارع ما و با تراکتورهای کنونی می توان با چند ساعت کار در طول شبانه روز، عملیات مورد نیاز را در آن به سرانجام رساند.
در پایان باید اذعان کرد که توان مالی کشاورزی ما نیز در این مورد حتما دخیل می باشد چرا که کشاورزان ما باتوجه به سطح زیر کشت از سود کمتری برخوردار بوده و به تبع توان مالی کافی برای خریداری تراکتورهایی با تکنولوژی های یاد شده را ندارند.
همچنین گروه صنعتی تراکتورسازی ایران هم اکنون با ۱۲ شرکت اقماری داخلی و خارجی، ۲۶ محصول که ۲۱ مورد آن مربوط به محصول تراکتور با توانهای ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار می شود تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای