آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18139

پیش‌بینی گذر مرغ از نرخ مصوب با کاهش جوجه‌ریزی

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: در آخرین روزهای وجود ارز دولتی حدود 135میلیون جوجه‌ریزی در طول ماه انجام می‌شد که رقم بالایی بود،

پیش‌بینی گذر مرغ از نرخ مصوب با کاهش جوجه‌ریزی
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: در آخرین روزهای وجود ارز دولتی حدود 135میلیون جوجه‌ریزی در طول ماه انجام می‌شد که رقم بالایی بود، اما بعد از حذف ارز ترجیحی در 21اردیبهشت، مرغ بسیاری وارد بازار شد، چون حجم تولید زیاد و قیمت‌دولت بالا بود و مرغداران سعی کردند از قیمت 59هزار و 800تومانی فروش بهره‌مند شوند، اما مرحله دوم طرح خوب اجرا نشد و نقدینگی و سرمایه در گردش برای مرغداران تأمین نشد و آنی هم که الان انجام می‌شود ناقص است و در نتیجه معدوم‌سازی جوجه و توزیع جوجه در روستاها شروع شد که این امر خود سبب بروز بیماری در بین طیور روستاها می‌شود و ضررهای غیرقابل جبرانی به صنعت مرغداری می‌زند.
مهدی پورسمر در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: از سه تا چهار روز گذشته شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم و پیش‌بینی می‌کنم قیمت مرغ از رقم مصوب بیش‌تر شود، چراکه حجم جوجه‌ریزی از 135میلیون قطعه به زیر 100میلیون قطعه رسیده و دلیل آن هم تأمین نشدن نهاده‌ها و عدم توان تأمین نقدینگی برای جوجه‌ریزی است.
پورسمر افزود: دولت علی‌رغم حذف ارز دولتی به قیمت‌گذاری دستوری خود ادامه داده و قیمت 11هزار و 300 را برای ذرت و 16هزار و 300تومان را برای سویا در نظر گرفته است و واقعاً نمی‌دانم اصرار دولت به ادامه این سیاست غلط چیست؛ لذا دولت باید بگذارد نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار مشخص کند.

نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار معین می‌کند

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور گفت: حالا که ارز نیمایی داده می‌شود، قیمت‌گذاری دستوری درست نیست و نظام عرضه و تقاضا قیمت را در بازار معین می‌کند و به همین سبب دولت باید اجازه دهد بازار کار خود را کند.
وی در پاسخ به این‌که تنش بین روسیه و اوکراین چه تأثیری رو قیمت نهاده‌ها گذاشته است، گفت: به سبب بروز جنگ بین روسیه و اوکراین قیمت نهاده بالا رفته و سبب شده که با کمبود کنجاله سویا مواجه شویم و همه این موارد سبب شده مرغداران مرغ گوشتی برای جوجه‌ریزی تعلل کنند که ضربه سنگینی به بازار یک ماه آینده مرغ می‌زند.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور افزود: هر تن ذرت از 350 به 410دلار و هر تن کنجاله سویا از 520 به 620دلار رسیده و با ارز تخصیصی فعلی قیمت سویا کیلویی 20هزار تومان تمام می‌شود، اما دولت به واردکننده می‌گوید قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده باید 16هزار و 300تومان باشد و به همین دلیل واردات برای بازرگانان به‌صرفه نیست.

دولت مرغداران را با حذف یکباره ارز دولتی غافلگیر نکند دولت مرغداران را با حذف یکباره ارز دولتی غافلگیر نکند

برخی مرغداران نهاده اسفند 1400 خود را از بازارگاه نگرفته‌اند

پورسمر بیان کرد: برخی از مرغداران هنوز پس از سه ماه نهاده اسفند خود را از بازارگاه نگرفته‌اند و این امر سبب شده آنان نسبت به آینده تولید بدبین شوند و فعالیت خود را متوقف کنند تا اوضاع تثبیت شود که این تثبیت اوضاع یک تا یک ماه و نیم طول می‌کشد.
وی در پاسخ به این‌که میزان تسهیلات پرداختی به مرغداران چقدر و با چه شرایطی بوده، تصریح کرد: بانک‌ها تشکیلات اقتصادی هستند و با بگیر و ببند و دستور کار نمی‌کنند. قرار بود پول تسهیلات در بانک فریز نشود و از طررییق صندوق حمایت در اختیار مرغداران قرار بگیرد که این‌طور نشد. اگر مرغداری زیر 30هزار تایی باشد تسهیلات با سود 10درصد، اگر 50هزار تایی باشد با سود 12درصد و بالاتر از آن تسهیلات با سود 15درصد پرداخت می‌شود. شرط تخصیص تسهیلات نیز در وهله اول جوجه‌ریزی است و پول در حساب بانک می‌ماند تا نهاده در بازارگاه تخصیص یابد و داده شود.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت طیور در پایان با اشاره به این‌که با شرایط فعلی به زودی واردکننده مرغ خواهیم شد، ادامه داد: البته واردات هم سخت است و باید از دو ماه قبل به کشور مورد نظر سفارش داده شود.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای