آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21731

گرانول‌های پلاستیکی و آلودگی محیط زیست دریایی

گرانول‌های پلاستیکی یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های میکروپلاستیکی در دریاها هستند که از سواحل نیوزیلند تا کورنوال دیده می‌شوند.

گرانول‌های پلاستیکی و آلودگی محیط زیست دریایی

سازمان ملل چه طرحی ارائه می‌کند؟

گرانول‌های پلاستیکی یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های میکروپلاستیکی در دریاها هستند که از سواحل نیوزیلند تا کورنوال دیده می‌شوند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، سازمان ملل به دنبال طرحی برای غلبه بر گرانول‌های پلاستیکی یا همان بلای کوچک اقیانوس‌هاست.
نوردل را می‌توان گرانول‌های پلاستیکی (نوردل) پیش از تولید تعریف کرد که به‌عنوان میکروپلاستیک شناخته می‌شود. این ذره پلاستیکی به اندازه یک عدس است و به‌عنوان ماده اولیه تقریبا همه محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود.
نوردل‌ها بعد از ریختن در دریاها و اقیانوس‌ها وارد بدن لاک‌پشت‌ها، نهنگ‌ها و دلفین‌ها می‌شوند. در نتیجه، مقامات در حال بررسی کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تری بر حمل و نقل دریایی هستند.
کمپین‌های تبلیغاتی هشدار می‌دهند که گرانول‌های پلاستیکی یکی از رایج‌ترین آلاینده‌های میکروپلاستیکی در دریاها هستند. آنها در سواحل نیوزیلند تا کورنوال مشاهده شده‌اند. ذرات رنگارنگ تولید شده توسط شرکت‌های پتروشیمی در انواع محصولات پلاستیکی از کیسه‌ها و بطری‌ها گرفته تا در لوله‌سازی استفاده می‌شوند.

بدترین فاجعه دریایی در تاریخ سریلانکا

در ماه مه سال گذشته، پس از آتش گرفتن کشتی کانتینری X-Press Pearl و غرق شدن در اقیانوس هند، میلیاردها نوردل در سریلانکا غرق شد.
سازمان ملل متحد اعلام کرد که نشت حدود ۱۶۸۰ تن نوردل بدترین فاجعه دریایی در تاریخ سریلانکا بوده. یکی از مقامات نیز می‌گوید این نشت مانند یک «بمب خوشه‌ای» بوده است.
سازمان بین‌المللی دریانوردی از کارشناسان محیط زیست خواسته است تا گزینه‌های کاهش خطر زیست‌محیطی ناشی از گرانول‌های پلاستیکی (نوردل) را در بخش حمل و نقل دریایی بررسی کنند. این سازمان اعلام کرده گروهی از کارشناسان یافته‌های خود را برای نشستی در آوریل سال آینده ارائه خواهند کرد.
همچنین، سریلانکا خواستار آن شده است که تکه‌های حمل شده در کشتی‌های کانتینری به‌عنوان یک ماده مضر و خطرناک برای محیط زیست دریایی شناسایی شوند. این امر به معنای بکارگیری روش‌های سخت‌تر برای کاهش خطر نشت است.
مقامات سریلانکا پس از غرق شدن کشتی به سازمان دریانوردی اعلام کردند که این حادثه منجر به مرگ گونه‌های دریایی مانند لاک‌پشت‌ها، نهنگ‌ها و دلفین‌ها شده است. آنها همچنین خواستار انجام اقدامات فوری برای تنظیم و هماهنگی بهتر امور مربوط به حمل و نقل دریایی و مدیریت حمل و نقل گلوله‌های پلاستیکی در کل زنجیره تامین شدند. چون، ابتکارات داوطلبانه برای صنعت پلاستیک کافی نیست.

شکار بزرگ نوردل در دستور کار

موسسه خیریه زیست محیطی Fidra که در اسکاتلند مستقر است، «شکار بزرگ نوردل» را برای نظارت بر آلودگی گلوله‌ها در سراسر جهان برگزار می‌کند. برگزارکنندگان آن می‌گویند که این ذرات پلاستیکی کوچک، پایدار و بالقوه سمی هستند.
هم‌اکنون در خط ساحلی بریتانیا که مملوء از زباله است، هزاران ذره پلاستیکی جمع‌آوری شده است. همچنین اینها در سواحل دوردست، مجمع‌الجزایر سیلی و ساحل تیمز در لندن یافت شده‌اند.
یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس تخمین زده است که برای ساخت یک بطری پلاستیکی به ۱۰۰۵، یک مسواک به ۶۶۵ و برای ساخت یک کیسه پلاستیکی به ۱۷۴ نوردل نیاز است.
مدیر اجرایی انجمن بیمه آلمان، گفت: «گرانول‌های پلاستیکی می‌توانند در درازمدت آسیب زیادی به محیط زیست وارد کنند و تنوع زیستی مناطق ساحلی را تهدید کنند.» در این راستا، شرکت‌های بیمه به دلیل هزینه‌های مالی و زیست محیطی نشت مواد، خواستار اجرای قوانین سختگیرانه‌تری را برای حمل و نقل و ذخیره‌سازی نوردل‌ها هستند./تجارت نیوز
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای