آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33128

گرانی کالاهای اساسی از انکار تا واقعیت

قیمت بازار فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی تنظیم نشده است و به صورت مخمصه‌ای آزاردهنده نگرانی و عصبانیت مردم در مورد قیمت کالاهای اساسی

گرانی کالاهای اساسی از انکار تا واقعیت

گرانی شایعه است!

قیمت بازار فرآورده‌ها و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی تنظیم نشده است و به صورت مخمصه‌ای آزاردهنده نگرانی و عصبانیت مردم در مورد قیمت کالاهای اساسی را در پی دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از کاج پرس؛ سرپرست وزارت جهادکشاورزی هفته گذشته در اهواز در مصاحبه‌‌ای کوتاه با یک رسانه تصویری محلی، احتمالا با گمان اینکه در سراسر کشور انتشار نمی یابد؛ در مورد قیمت گوشت مرغ می گوید؛ گرانی نداریم و قیمت خارج از 63هزار تومانی برای هر کیلو گوشت مرغ وجود ندارد، انکار واقعیت به معنی عدم وجود آن نیست.
باید اعتراف کرد که فراورده‌های تبدیلی کشاورزی مانند لبنیات، شیر و گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ و موارد دیگر به‌دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی به طور مداوم در حال افزایش است.
اینکه بگوییم نیست به مثابه عدم تشخیص درست یک پزشک در مورد یک بیماری است که بدون شک به درمان آن نمی انجامد.

یک بطری شیر با کیفیت و پرچرب 28.900تومان

همان‌طوری که در عکس آشکار است یک بطری شیر با کیفیت و پرچرب در روز 10/ 02/ 1402 به مبلغ 28.900تومان عرضه شده است و همین شیر در 12/ 02/ 1402 با همان کیفیت چه بسا کمتر به قیمت 31.800 تومان عرضه می شود! یعنی در کمتر از 2 روز2.900 تومان افزایش قیمت داشته است.
در مورد گوشت مرغ یک هفته بعد از مصاحبه‌ای که گفته شد، سرپرست وزارتخانه بعد از یک جلسه سه ساعته با مرغداران گوشتی بلاخره برای جلوگیری از آسیب جدی مرغداران آن هم طی تفاهم نامه ای می پذیرد که هر کیلو گوشت مرغ کشتار شده 73هزار تومان در واحدهای صنفی عرضه شود و مرغ زنده درب مرغداری ها 52 هزار تومان خریداری شود.

راه حل قیمت های دستوری نیست

یعنی در کمتر از یک هفته واقعیت افزایش قیمت ها در گوشت مرغ را می پذیرد زیرا می داند تهدید تولیدکنندگان گوشت مرغ به واردات ارزان نه تنها عملی نیست بلکه بی فایده است، پس راه حل، قیمت های دستوری و برخوردهای اراده گرایانه نیست.
همواره و در طول تاریخ متاخر به ویژه طی 4دهه گذشته آشکار شده است که اقتصاد، دستورهای سیاسی را به هیچ می گیرد و حل مشکلات اقتصادی راهکار اقتصادی می خواهد و تنظیم بازار در یک اقتصاد کلان درون گرا نیمه بسته دولتی با ضرب و زور امکان پذیر نیست.
این نمونه کوچک افزایش قیمت 2.900تومانی شیر در دو روز را مثال آوردیم که بگوییم مخمصه ای به وجود آمده است که اگر به تولیدکننده فشار بیاوریم یا کیفیت کالای خود را به شدت کاهش می دهد یا نابود می شود و اگر قیمت افزایش یابد، مصرف کننده قدرت خرید ندارد و آسیب می بیند، پس باید به دنبال راه حل در اقتصاد سیاسی کلان کشور رفت آنهم بدون شعار و هیاهو!
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای