آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33241

گردشگری کشاورزی اشتغال‌زایی و توسعه پایدار

گردشگری کشاورزی در شمار کسب و کارهایی است که طی چند سال اخیر در کشور ما توسط برخی کارآفرینان توسعه پیدا کرده و نمونه‌های موفقی از آن در حال فعالیت هستند

گردشگری کشاورزی اشتغال‌زایی و توسعه پایدار
گردشگری کشاورزی در شمار کسب و کارهایی است که طی چند سال اخیر در کشور ما توسط برخی کارآفرینان توسعه پیدا کرده و نمونه‌های موفقی از آن در حال فعالیت هستند. در این گزارش با دو نفر از فعالان گردشگری کشاورزی و زمینه فعالیت آنها آشنا می‌‎شویم:

اولین پلتفرم گردشگری کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | سهیل جعفر صالحی، بنیانگذار استارت آپ «ورگانو»، اولین استارت آپ حوزه گردشگری کشاورزی به خبرنگار ما گفت: از سال 1389 در زمینه گردشگری کشاورزی و روستایی کار را شروع و از سال 1399 یک شرکت استارت آپی در حوزه گردشگری کشاورزی تاسیس کردم.
بیشتر بخوانید: گردشگری کشاورزی شهری؛ راه نجات باغ‌شهرهای ایرانی
اولین پلتفرم گردشگری کشاورزی ایران هستیم که اطلاعات مزارع گردشگری کشاورزی ایران را جمع‌آوری و روی یک وبسایت مرجع قرار می‌دهیم تا گردشگران از طریق آن به اطلاعات و آمار مربوط به مزارع گردشگری و نوع خدمات آن‌ها در هر منطقه دسترسی داشته باشند. هدف ما این است که از طریق ایجاد یک سایت مرجع، پل ارتباطی بین صاحبان مزارع گردشگری و نیز گردشگران و علاقه‌مندان ایجاد کنیم.

گردشگری کشاورزی اشتغال‌زایی و توسعه پایدار گردشگری کشاورزی اشتغال‌زایی و توسعه پایدار

انجام فعالیت‌ های متنوع گردشگری کشاورزی

جعفر صالحی گفت: از دیگر فعالیت‌های ما برگزاری رویدادها در مزارع است، مثلا در فصل انار، یک رویداد برداشت انار در شهرستان ساوه برگزار می‌کنیم. یا این‌که برنامه‌ای برای گلابی شاه‎میوه درشجاده چالوس برگزار کردیم. از جمله برنامه‎های دیگر ما ستاره‌شناسی و رصد بارش شهابی در مزرعه انگور، برنامه کودک و مزرعه، خانواده و مزرعه و… هستند. همچنین، روی موضوع پرورش اسب‌های کاسپین چندین برنامه گردشگری برگزار کرده‌ایم که در آن برنامه‌ها، خانواده‌ها و بچه‌ها حضور داشتند.
این فعال گردشگری کشاورزی توضیح داد: موضوعی که در حوزه گردشگری کشاورزی بسیار اهمیت دارد بحث آموزش و فرهنگ‌سازی برای مردم و جامعه کشاورزان است که ما نیز به‌عنوان یک شرکت استارت آپی به این موضوع کمک می‌کنیم و در طول سال و در وبینارهای مختلف این کار را انجام می‌دهیم. گردشگری کشاورزی موضوعی است که خانواده‌ها و مخصوصا بچه‌ها به آن نیاز دارند. بچه‌هایی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند، وقتی وارد فضای روستایی می‌شوند، شناخت بهتری از اوضاع کسب می‎کنند که می‌تواند مسیر زندگی آنها را عوض کند.

گردشگری با طعم تمشک

مجید زمانی، بنیان‌گذار و مدیر مزرعه گردشگری «توسکا» به خبرنگار ما گفت: اوایل سال 97 کار احداث مزرعه گردشگری توسکا در استان گلستان را آغاز و در تابستان سال 97 فاز اول آن آماده بهره‌برداری شد که توانست گردشگران بسیاری را به سمت خود بکشاند.
مزرعه‌ای که به توسعه پایدار کشاورزی کمک و گردشگری و اشتغال‌زایی را رونق می‌دهد و از همه مهم‌تر توسعه روستایی را رقم می‌زند که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.
زمانی توضیح داد: مزرعه توسکا در زمینی به مساحت 5 هکتار واقع شده و شامل بخش‌هایی مانند: مزارع تمشک، توت فرنگی، سبزیحات و صیفی‌جات و مزرعه حیوانات و… است.
بخش‌های نمایشگاه گل و گیاه، فروشگاه محصولات مزرعه، مکان آموزش کشاورزی، فضای ورزشی و تفریحات و نیز اکوکمپ مزرعه نیز در آن وجود دارد که هر کدام از این بخش‌ها مناسبت‌ها و رویکردهای خودشان را دارند.

فروش محصولات مزرعه

وی ادامه داد: یکی از مدل‌های کاری ما فروش محصول مزرعه است که بازدیدکنندگان می‌توانند محصول یا خدمات مورد نیازشان را به صورت مستقیم از مزرعه تهیه نمایند که با کاهش هزینه‌های کارگری، بسته‌بندی و حمل و نقل و سایر هزینه‌ها باعث درآمدزایی می‌شود.
یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد، دریافت ورودی از بازدیدکنندگان است که در ازای دریافت مبلغی، به بازدیدکنندگان اجازه داده می‌شود که از تمامی محصولات مزرعه برداشت و در همان جا مصرف کنند
احساس دستچین کردن میوه و تناول آن برای بازدیدکنندگان لذت‌بخش است. زمانی عنوان کرد: مجوز این شرکت را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ و در نظر داریم که با توجه به همکاری‌هایی که از گذشته با سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و پارک علمی و فناوری داشته‌ایم، بتوانیم دوره‌های آموزشی را برای کارآموزان کشاورزی برگزار کنیم.
وی گفت: همچنین تمام فعالیت‌های درون مزرعه را براساس الگوهای داوطلبانه تعریف کرده و افراد داوطلب می‌توانند فعالیت‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات را انجام دهند. در کنار آن، مزارعی را درون مزرعه به صورت مالکیت اشتراکی تعریف کرده‌ایم که آن‌ها را به در بازه‌های زمانی در اختیار افراد علاقمند به کشاورزی قرار داده‌ایم تا خودشان این تجربیات را انجام دهند. ما نیز به آنها مشورت داده و کمک می‌کنیم. سعی کرده‌ایم که برون‌سپاری وظایف را به شکل مناسب و درستی انجام دهیم تا گردشگران حضور فعال‌تری در مزرعه داشته باشند.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۳-فروردین ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای