آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16989

گردشگری کشاورزی قربانی تغییرات اقلیمی

با شروع فصل خشک در استان جاوه شرقی اندونزی و بارندگی‌های بی‌وقفه امسال، مشکلاتی برای هزاران کشاورز تولیدکننده سیب به وجود آمده

گردشگری کشاورزی قربانی تغییرات اقلیمی
با شروع فصل خشک در استان جاوه شرقی اندونزی و بارندگی‌های بی‌وقفه امسال، مشکلاتی برای هزاران کشاورز تولیدکننده سیب به وجود آمده زیرا فصل گلدهی را به هم زده و به شکوفه‌ها آسیب رسانده است و محصول را کاهش می‌دهد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از تایمز، کارشناسان کشاورزی تغییرات آب‌وهوایی را عامل طولانی‌شدن فصل بارانی و افزایش دما می‌دانند که تهدیدی جدی برای کشاورزی سیب اندونزیایی است که درآمد پایدار هزاران خانواده روستایی را به ارمغان می‌آورد. آب‌وهوای نامناسب، باعث افزایش آفات و بیماری‌ها شده و برخی از کشاورزان را مجبور به گرفتن وام برای مقابله با افزایش هزینه سموم دفع آفات کرده است تا اطمینان حاصل شود که سال‌ها کار آنان به هدر نمی‌رود.
کشاورزان پیش از این، هفته‌ای یک بار محصولات را سم‌پاشی می‌کردند اما اکنون باید هفته‌ای دو بار این کار را انجام دهند و از مواد شیمیایی قوی‌تری استفاده کنند.
سیب، بومی اندونزی نیست و گفته می‌شود که این میوه در سال ۱۹۳۰ توسط استعمارگران هلندی به این کشور آورده شد و برای اولین‌بار در منطقه پاسوروان، جایی که روستای آندونوساری در آن قرار دارد، کاشته شد.
مزارع سیب جاذبه بزرگی برای گردشگری کشاورزی در این مناطق است، به‌طوری‌که بومیان برای چیدن میوه‌ها و لذت‌بردن از هوای خنک‌تر به باغ‌ها می‌روند اما از دوران اوج خود در اوایل دهه ۱۹۹۰، زمانی که تعداد درختان به نزدیک ۱۰ میلیون درخت رسید، این بخش به سرعت نزول یافته است. طبق آخرین آمار رسمی تا سال ۲۰۱۶ تنها حدود ۲.۴ میلیون درخت باقی مانده است.

رشد موفق سیب فقط به مقدار مناسبی از باران و آفتاب نیاز دارد

رشد موفق سیب فقط به مقدار مناسبی از باران و آفتاب نیاز دارد زیرا کم یا زیادبودن آن می‌تواند به شدت بر کیفیت میوه تاثیر بگذارد. در پاسوروان، جایی که فصل خشک معمولا از آوریل شروع می‌شود و تا سپتامبر ادامه دارد، کشاورزان فصل گلدهی و برداشت را با توجه به آب‌وهوا برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها معمولا هرس درختان را از ژانویه شروع می‌کنند تا برای فصل گلدهی در دو ماه بعد آماده شوند سپس در آوریل شروع به برداشت می‌کنند.
آژانس هواشناسی اندونزی بارندگی بیشتر از حد معمول را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرد زیرا در سال گذشته اندونزی شاهد ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بارندگی بیشتر از سطح نرمال بوده است. در آوریل امسال، باران به خوبی ادامه یافت و همراه با افزایش دما، تاثیر شدیدی بر برداشت گذاشت.
داده‌های آژانس آمار اندونزی نشان می‌دهد که بارندگی و دما در دهه گذشته در پاسوروان به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. بارندگی سالانه در سال ۲۰۲۱ از ۲۶۰۰ میلی‌متر در یک دهه قبل به حدود ۴۰۳۲ میلی‌متر (۱۵۹ اینچ) رسید. میانگین دمای هوا در سال ۲۰۲۱ به ۲۴.۴ درجه سانتیگراد رسید که از ۲۱.۸ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته است.
افزایش دما نحوه تعامل محصولات با نور خورشید، آب و دی‌اکسیدکربن برای ایجاد قند را مختل می‌کند و منجر به بیماری‌هایی مانند پوسیدگی ساقه و شپش سبز می‌شود. محققان در حال تحقیق در مورد انواع سیب هستند که می‌تواند با تغییر آب‌وهوای محلی سازگار شود اما تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای