آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21379

گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل

مطلب زیر خلاصه‌ای از گزارش‌های مختلفی است که در مورد تغییرات اقلیمی به سازمان ملل ارائه شده و پنج موضوع کلیدی از آنها استخراج گردیده است.

گزارش تغییرات اقلیمی سازمان ملل
مطلب زیر خلاصه‌ای از گزارش‌های مختلفی است که در مورد تغییرات اقلیمی به سازمان ملل ارائه شده و پنج موضوع کلیدی از آنها استخراج گردیده است. به‌طور کلی آدمیان تاثیرات غیرقابل انتظاری بر کره زمین داشته‌اند که نتایج و عوارض گسترده‌ای بر تغییرات اقلیمی، سیستم غذایی، تنوع زیستی و … گذاشته‌اند.
اخبار سبز کشاورزی : در این گزارش اعلام شده که فعالیت‌های انسانی از صدها سال قبل تاکنون در حدود 70درصد از اراضی را تغییر کاربری داده و 40درصد از این اراضی را نیز تخریب کرده است.
انسان تاکنون 4 مورد از 9 مورد حد و مرزهای کره زمین را که می‌توانستند در کمال ایمنی و سلامت از منابعشان بهره‌برداری کنند نادیده گرفته و به آنها تجاوز کرده است و هنگامی که صحبت از تخریب خاک می‌شود در جایگاه بزرگ‌ترین مجرمان قرار می‌گیرند.
انسان عامل 80درصد از جنگل‌زدایی‌ها، 29درصد از تولید گازهای آلاینده و گلخانه‌ای و سهم بزرگی در نابودی تنوع زیستی دارد.
تخریب خاک با زیاده‌روی‌ها در نابرابری‌ها استمرار یافته است، چرا که 70درصد از زمین‌های کشاورزی جهان تحت کنترل یک درصد از اراضی کشاورزی بزرگ مساحت است. در گزارش کنوانسیون مقابله با جنگل‌زدایی سازمان ملل اعلام شد که رهبران جهان باید برای مقابله با تخریب زمین در پی راه‌حل‌هایی باشند. تنظیم‌کنندگان این گزارش اخطار کرده‌اند که: هیچ گزینه دیگری در تاریخ مدرن کنونی برای انسانیتی که مواجه با چنین شرایطی است وجود ندارد و خطرات، آسیب‌ها در راهند.
گفته شده که اگر کار نیز همین روال ادامه یابد تا سال 2050، شانزده میلیون کیلومترمربع دیگر از خاک‌ها(به اندازه آمریکای‌جنوبی)، تخریب خواهند شد. در طرف مقابل این پدیده مخرب، چنانکه اولویت‌هایی برای مراقبت از بیابان‌زدایی به‌عمل آید می‌توان با ایجاد و اضافه کردن 4 میلیون کیلومترمربع به عرصه‌های طبیعی تا سال 2050، جلوی بخشی از تغییرات اقلیمی و از دست دادن تنوع‌زیستی را گرفت.
این گزارش با حضور 21 سازمان مختلف در سازمان ملل تنظیم شد و قرار است که در COP15 با شعار مبارزه با جنگل‌زدایی در شهر «آبیجان» کشور ساحل عاج در سال جاری ارائه شود.
گزارش شامل سه بخش است:
بخش اول در برگیرنده چالش‌های مربوط به زمین ازقبیل مجریان فیزیکی بر سیستم‌های خاک، سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و تقاضاهای آنها برای زمین؛
بخش دوم، دسترسی به اراضی برای فعالیت‌ها و اقدام‌های بازپروری در کل دنیا؛
بخش سوم، دسترسی جهانی بر منابع ملی و مالی موثر به‌منظور بازپروری خاک‌ها. این موارد تا سال 2050 ادامه خواهند داشت.
در گزارش سازمان ملل به چند نکته اشاره شده است:
1- فعالیت‌های انسانی، سالیانه در حدود 44 تریلیون دلار که در حدود نیمی از درآمد اقتصادی جهانی است به طبیعت و منابع آب خسارت وارد می‌کند که شامل محیط‌زیست، تغییرات اقلیمی، منابع آب، افزایش بیماری‌ها، آفات، ضایعات و الودگی هوا است.
2- سیستم‌های غذایی، مسئول 80درصد از جنگل زدایی و 29درصد از گازهای گلخانه‌ای و آلاینده است.
یکی از عوامل مهم، جدا از تمام فعالیت‌های تخریبی، کشاورزی مدرن است که 40درصد از اراضی سطحی زمین را در بر گرفته و تاکنون نیمی از این خاک‌ها را تخریب کرده است و قوانین حفاظتی کنونی پاسخگوی این آسیب‌ها نیستند.
در طول سال‌های 2009 تا 2013، مساحتی در حدود کشور نروژ از جنگل‌های دنیا نابود شد. گاوها، کشت سویا و جنگل های درختان روغن پالم، سه عامل عمده در جنگل‌زدایی جهانی بوده‌اند.
3- اقدام‌های حفاظتی اکوسیستم‌ها می‌توانند در حدود یک‌سوم از اهداف جلوگیری از گرم شدن زمین را برآورده نمایند. مدیریت موثر و گسترش مناطق حفاظت‌شده و احیای آنها می‌تواند نقش موثری در تنظیم آب و هوا داشته باشد. بخش زیادی از آلاینده کربن، ناشی از جنگل‌زدایی، آتش‌زدن مراتع و بقایای ناشی از کشاورزی است.
4- تخریب خاک بر زندگی بیش از 3 میلیارد نفر تاثیر مستقیم دارد که اکثر آنها جوامع فقیر روستایی، کشاورزان خرده‌پا، زنان، جوانان و سایر گروه‌های در معرض خطر هستند.
گروه‌های آسیب‌پذیر در حدود 6درصد از جمعیت جهان را تشکیل و 38 میلیون کیلومترمربع در 87 کشور در پنج قاره را در برمی‌گیرند. بسیاری از این گروه‌ها معمولا از سرزمین اصلی خود به زور رانده شده و مهاجر هستند.
5- جهان تا سال 2050 بین دو انتخاب ناگزیر قرار گرفته که یا بر همین روال به تخریب زمین ادامه دهد یا به سمت احیاء و بازگشت زمین به شرایط حیاتی برود. برای این کار باید 69 میلیارد تُن از کربن تولیدی کاهش و تولید محصولات کشاورزی باید افزایش یابد. اما از سوی دیگر، با مشکلات کم‌آبی در مناطق آسیب‌پذیری مانند خاورمیانه، صحرای آفریقا و آمریکای‌لاتین روبرو هستیم.
علاوه‌بر آن، طبیعت و تنوع‌زیستی در این دوره زمانی بسیار آسیب خواهد دید و در این بازه زمانی 45درصد تقاضا برای غذا افزوده خواهد شد.

مهدی رجول دزفولی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای