آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29206

سرمای هوا و گلخانه‌ها و مرغداری‌های بی‌گازوئیل

سرمای بی سابقه و افت فشار و قطعی گاز، به گلخانه‌ها و مرغداری‌های خراسان جنوبی خسارت میلیاردی زد.

سرمای هوا و گلخانه‌ها و مرغداری‌های بی‌گازوئیل
سرمای بی سابقه و افت فشار و قطعی گاز، به گلخانه‌ها و مرغداری‌های خراسان جنوبی خسارت میلیاردی زد.
به گزارس اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ دمای ۱۶ درجه زیر صفر در روز‌های پایانی دی و اوایل بهمن، بیش از هر چیز به بخش تولید خسارت زد و افت فشار گاز، باعث یخ زدگی محصولات گلخانه‌ای و خسارت به مرغداران شد.

دمای زیر صفر درجه آفت گلخانه‌ها

با وجودی که هواشناسی از یک هفته قبل با صدور اطلاعیه‌ای به صنایع و کشاورزان در خصوص کاهش بی سابقه سرما و یخبندان هشدار داده بود، اما در این فاصله زمانی، خیلی از تولیدکنندگان فرصت تأمین سوخت جایگزین و تهیه مشعل دوگانه سوز را پیدا نکردند.
محمدی از گلخانه داران منطقه خوسف در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گلخانه من ۳ هکتار است که کاهش دما باعث آسیب جدی به گوجه فرنگی، فلفل و سیفی جات شد.
او افزود: دمای زیر صفر درجه و نبود گاز باعث شد نتوانم گرمایش مورد نیاز گلخانه را تأمین کنم و محصولات آن منجمد شد.
این گلخانه دار با گلایه از هواشناسی می‌گوید:‌ای کاش از قبل به ما اطلاع رسانی می‌شد تا فکری برای گلخانه می‌کردیم چرا که محصولات گلخانه‌ای جوری نیست که با هیزم یا وسیله دیگر گرم شوند.
آقای دقیق هم یکی از دیگر از گلخانه داران استان می‌گوید: هم اکنون گلخانه من و تعداد زیادی از گلخانه‌های استان ضرر و زیان زیادی دیده اند و نیاز است تا در این برهه زمانی، مسئولین پای کار بیایند و برای جبران خسارت‌ها تسهیلات بلاعوض و یا کم بهره پرداخت کنند.

اسهال سفید، بیماری که سرما به جان مرغ‌ها انداخت

علاوه بر بخش کشاورزی و محصولات گلخانه ای، مرغداری‌ها در خراسان جنوبی هم خسارت جدی از سرما و قطع شدن گاز دیدند که نباید از چشم مسئولان غافل بماند.
برخی از مرغداران با وجود پیش بینی سوخت جایگزین، برای تأمین آن با مشکل مواجه شدند و حتی می‌گفتند سهمیه‌ها کفاف گرمایش محیط مرغداری را نمی‌برد.
یکی از مرغداران شهرستان سربیشه در این خصوص می‌گوید: دو هفته است که گاز واحد مرغداری من بدون هماهنگی قطع شده و با هزار مشقت و سختی به دنبال سوخت جایگزین در این بازه زمانی بودیم، ولی متأسفانه سوخت برای تأمین دمای سالن‌ها کافی نبود.
او افزود: جوجه‌ها در ۲۰ روزگی به سر می‌برند و اگر در این سن هوا و دمای مناسب به آنان نرسد بیشتر آنان دچار بیماری اسهال سفید می‌شوند و در نهایت باعث خسارات و تلفات شدید به مرغداری من خواهد شد.
نجفی هم از مرغداران شهرستان خوسف است که سه سالن مرغداری دارد، او نیز می‌گوید: خسارات سرما و قطع گاز به مرغداری من صدرصد بوده است و این خسارت‌ها در پایان دوره پرورش جوجه‌ها خود را نشان خواهد داد.
این مرغدار با اشاره به اینکه در آینده با کمبود گوشت مرغ در بازار مواجه خواهیم شد افزود: از مسئولین می‌خواهیم هرچه سریعتر فکری برای تأمین سوخت مورد نیاز مرغداری‌ها کنند.

خسارت ۴۳۴ میلیارد تومانی سرما و یخبندان به بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: متأسفانه سرما و یخبندان اخیر ۴۳۴ میلیارد تومان خسارت به گلخانه‌ها و اراضی زراعی و باغی استان وارد کرده است.
جعفری افزود: این میزان برآورد از ۷ شهرستان استان جمع آوری شده و برآورد خسارت‌ها به مدیریت بحران استانداری تحویل داده می‌شود.

جبران خسارات سرمازدگی روی میز پیگیری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز می‌گوید: خسارت سرمازدگی در خراسان جنوبی در حال برآورد است و بعد از بررسی‌های دقیق اعلام می‌شود.
آخوندی بیان کرد: با توجه به سردی هوا و افت شدید دما، ما واقعاً با یک بحران روبرو بودیم و اولویت برای ما تأمین گاز خانگی بود.
او تصریح کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بار‌ها به واحد‌های صنعتی و کشاورزی در فصل تابستان هشدار داده است که به فکر سوخت زمستانی خود باشند.

صنایع برای شرایط بحران آماده باشند

سرمای بی سابقه و قطعی گاز در حالی برای تولیدکنندگان غیر منتظره بود و خسارت زد که مسئولان استان معتقدند که صاحبان صنایع و تولیدکنندگان می‌بایست از قبل پیش بینی این شرایط بحرانی را می‌کردند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: صنایع برای جلوگیری از خسارت‌های سرما و قطعی گاز باید خود را برای شرایط بحرانی آماده کنند.
عباس زاده تصریح می‌کند: صنایع کشور برای تأمین انرژی خود با شرکت ملی گاز قرارداد ۸ ماهه دارند و این شرکت به آن‌ها تضمینی برای تأمین گاز در ۴ ماهه پایانی سال نمی‌دهد.
او افزود: صنایع استان اعم از کارخانه ها، مرغداری ها، گلخانه‌ها و واحد‌های صنفی می‌بایست در ۴ ماه از سال پیش بینی لازم را برای تأمین سوخت جایگزین انجام دهند تا خسارت نبینند.
البته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی این را هم می‌گوید که صنایع نگران خسارت‌ها نباشند و آن دسته از واحد‌های تولیدی که با وجود تأمین سوخت جایگزین، خسارت دیده اند چنانچه در ارزیابی‌ها مشخص شود سهمیه‌ها کفاف گرمایش را نکرده است، موضوع به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام می‌شود.

حرکت مرغداری و گلخانه‌ها به سمت بیمه و سوخت جایگزین

با توجه به فعالیت ۴۴۴ واحد مرغداری و گلخانه در خراسان جنوبی، سرما و گرما همه ساله خسارت‌های زیادی روی دست باغداران، دامداران و کشاورزان می‌گذارد؛ در تابستان قطعی برق و در زمستان هم سرمازدگی دامن تولید را می‌گیرد.
مسئولان و متولیان چاره اساسی کار را بیمه محصولات و تجهیز گلخانه‌ها و مرغداری‌ها به مشعل‌های دوگانه سوز می‌دانند و معتقدند تولید کنندگان باید واقف به شرایط سخت سرما و جلوگیری از خسارت‌ها باشند.
هر چند دمای منفی ۱۶ درجه در برخی مناطق استان برای تولیدکنندگان غیر منتظره بود، اما با وجود تأمین سوخت جایگزین، سهمیه‌ها جوابگوی تأمین گرمایش محیط نبود و محصولات یخ زدند و جوجه‌ها تلف شدند.
بحرانی که می‌شد بهتر مدیریت کرد و برای این شرایط سخت سرما، بهتر بود شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز سوخت کافی را در اختیار واحد‌های صنعتی و کشاورزی می‌گذاشت تا این بخش‌ها ناخواسته متحمل خسارت‌های سنگین میلیاردی نشوند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای