آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33269

گل‌های جهان در تهران

شهردار تهران: ایران هفدهمین کشور تولید‌کننده گل و گیاه و صد و دهمین صادرکننده در جهان است

گل‌های جهان در تهران

به مناسبت افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران

شهردار تهران: ایران هفدهمین کشور تولید‌کننده گل و گیاه و صد و دهمین صادرکننده در جهان است
اخبار سبز کشاورزی ؛ میزان مصرف گل و گیاه در ایران، قبلا 10شاخه به ازای هر نفر بود که اکنون از آن‌ هم کمتر شده است، اما هنوز هم تولید‌کنندگانی هستند که با اشتیاق به پرورش گل‌های زیبا می‌پردازند. نمونه‌ای از این‌ گل‌ها با مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران، به نمایش درآمد.
این نمایشگاه صبح دیروز با حضور شهردار پایتخت، رئیس شورای شهر تهران، سفرای کشورهای شرکت‌کننده و مدیران شهری در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در بوستان گفتگو (محله گیشا) آغاز به‌کار کرد. البته بخش اصلی فروش محصولات گیاهی، روز جمعه یعنی آخرین روز برپایی نمایشگاه انجام می‌شود.
شهردار تهران حضور شرکت‌کنندگان خارجی را فرصتی مغتنم دانست و گفت:«برگزاری نمایشگاه گل‌وگیاه از هر جهت مفید است و حضور تولید‌کنندگان خارجی نیز مغتنم است، زیرا تولید‌کنندگان خارجی داشته‌هایی دارند که ما باید از آن بهره بگیریم‌ و ما نیز داشته‌ای داریم که می‌توانیم به آنها عرضه کنیم. حضور سفرای محترم و نمایندگان کشورها در جمع ما نمایانگر این است که ما می‌توانیم بهترین تعامل را با کشورهای دیگر در زمینه گل ‌و گیاه داشته‌ باشیم و رتبه صادراتی خود را از صد و دهم جهان بهبود ببخشیم.»

صادرات و فروش داخلی اندک

علیرضا زاکانی با اشاره به این موضوع که میزان صادرات گل و گیاه و همچنین مصرف داخلی این محصول با توجه به حجم تولید و استاندارد‌های جهانی قابل‌قبول نیست، افزود:« مطابق آمار، ایران هفدهمین کشور تولید‌کننده گل و گیاه در جهان به شمار می‌رود، اما صد و دهمین صادرکننده این محصول است. علاوه بر این در داخل کشور هم کاهش سرانه مصرف از 10 شاخه را داریم که این میزان مصرف نیز 10درصد استاندارد جهانی است.»
زاکانی تأکید کرد: «موضوع توسعه صنعت گل و گیاه از 2 منظر جدی است؛ نخست اینکه به طراوت بخشی شهر و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند، همچنین باعث رشد در حوزه اقتصاد کشور می‌شود. تلاش ما این است که به ایجاد بستر انعکاس توانمندی‌های داخلی این صنعت کمک کنیم که یک نمونه آن برگزاری نمایشگاه گل‌ و گیاه است. همچنین مهم‌ترین اقدام ما باید تبدیل شهر به نمایشگاه گل و گیاه باشد. اگر چه محدودیت آبی در تهران داریم، اما باید با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، آبیاری فضای سبز شهر را بیش از قبل توسعه دهیم.»
زاکانی از برنامه مدیریت شهری برای راه‌اندازی مراکز عرضه گل و گیاه در نقاط مختلف شهر خبر داد و گفت:«۲۰هزار تولید‌کننده گل‌وگیاه در کشور داریم که تنها ۲۵۰مورد از این تولیدکنندگان در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران شرکت کرده‌اند. در همین رابطه یکی از طرح‌هایی که مجموعه ساماندهی ما پیگیر شد، ایجاد شرایطی برای عرضه مستقیم گل در تمامی اماکن شهر است تا مردم بتوانند گل‌ و گیاه دلخواه خودشان را در محل زیست خود ببیند و بخرند. همچنین ساماندهی بازارهای گل در شهر نیز از اقدامات در دستور کار ماست تا بتوانند تولید‌کنندگان در این مراکز محصولات خود را به درستی عرضه کنند.»
علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، گفت: «با وجود اینکه شهرداری تهران مسئولیت مستقیم برای توسعه گل و گیاه ندارد، اما مدیریت شهری به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی، در همکاری با تولید‌کنندگان این محصول، می‌خواهد تا فرهنگ گل‌دوستی و گل‌پروری را در میان شهروندان ارتقا ‌دهد. دست‌اندرکاران این صنعت نیازمند حمایت دولت و مسئولین هستند تا بتوانند با ارز‌آوری به رونق تولید و اشتغال کشور کمک کنند.»

نوزدهمین نمایشگاه بهاری

۲۵۰تولید‌کننده داخلی و خارجی در نوزدهمین دوره نمایشگاه گل و گیاه تهران در بوستان گفتگو حضور دارند. این نمایشگاه از 16تا پایان هفته یعنی 22اردیبهشت دایر است و شهروندان می‌توانند از ساعت 10صبح تا 8شب از این نمایشگاه بازدید کنند. بخش اصلی فروش گل‌ها در روز آخر انجام می‌شود.

تولید و مصرف گل‌

۱۰۰ شاخه سرانه مصرف گل در جهان
۱۰ شاخه سرانه مصرف گل در ایران
17رتبه جهانی ایران در تولید‌ گل و گیاه
110رتبه جهانی ایران در صادرات گل و گیاه
۱۵ تا ۲۰هزار تولید‌کننده گل در ایران
۱۰۰هزار فرصت شغلی در حوزه گل و گیاه
۲۳۶۸بوستان و بیش از ۴۶هزار هکتار فضای سبز کنونی درون شهری تهران
۱۵۰۰هکتار سال گذشته به کمربند سبز تهران افزوده شد.
۲هزار هکتار امسال با دستور شهردار به کمربند سبز شهر اضافه می‌شود.

منبع همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای