آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21464

گندمکاران چشم انتظار تحقق وعده ها

فصل برداشت خوشه‌های طلایی گندم به ایستگاه پایانی خود رسیده و اکنون گندمکاران منتظرند تا مزد یک ساله تلاش و سختکوشی خود را دریافت کنند.

گندمکاران چشم انتظار تحقق وعده ها

مطالبات گندمکاران چه زمانی پرداخت می‌شود؟

فصل برداشت خوشه‌های طلایی گندم به ایستگاه پایانی خود رسیده و اکنون گندمکاران منتظرند تا مزد یک ساله تلاش و سختکوشی خود را دریافت کنند.
اخبار سبز کشاورزی : گندم اهمیت زیادی را در همه اعصار و دوران‌ها داشته لذا دارای بیشترین میزان مصرف در دنیا است و اهمیت آن تاثیر به سزایی در زندگی دارد.
تولید این محصول به عنوان محصولی استراتژیک در سیاست‌های اقتصادی اغلب کشور‌ها به ویژه کشور‌های در حال توسعه که از آب، زمین و امکانات تولید برخوردارند، به صورت جدی در دست پیگیری است.
در ایران نیز تولید گندم با هدف رسیدن به خودکفایی و قطع واردات در سال‌های اخیر عملیاتی شده و با تلاش کشاورزان به مرز خودکفایی رسیده ایم، اما حفظ سطح موجود تولید و ارتقاء آن با مشکلات و موانعی روبروست که رفع آن نیازمند اراده و برنامه ریزی مسئولان، سیاستگذاران و کشاورزان است.
بیشتر بخوانیم: سال آینده در تولید گندم به خودکفایی خواهیم رسید
گندمی که ماه‌ها با تلاش کشاورز و آبیاری شبانه روزی بالاخره به بار می‌نشیند، روزنه امیدی است برای ماه عسل دستان ترک خورده ای که از جان برایش مایه گذاشته و حالا می‌خواهد با فروش این محصول مزد ماه‌ها سخت کوشی و تلاش خود را از این خوشه‌های طلایی دریافت کند.
چیزی که در این بین برای کشاورزان اهمیت دارد خرید پرداخت به موقع و سریع هزینه هاست تا حاصل رنج چندین ماهه خودشان را به دست آودند.
از زمان برداشت محصول گندم در کردستان مطالبات کشاورزان یا پرداخت نشده یا به صورت نیمه تمام پرداخت شده؛ این در حالی است که کشاورزان نسبت به این وضعیت معترض بوده و از دغدغه‌های معیشتی و دل بستن به پول گندم خود می‌گویند.

250هزار هکتار کشت قراردادی گندم 250هزار هکتار کشت قراردادی گندم

گندمکاران هنوز هم منتظر پرداخت مطالباتشان هستند

دغدغه‌ای که موجب شد استاندار کردستان هفته گذشته پیگیر مطالبات کشاورزان شود و در نشستی که با وزیر جهاد کشاورزی انجام شد قول دادند که سریعا باقی مانده مطالبات آنان نیز واریز شود.
اما شنیده‌ها حاکی است که این وعده باز هم به تعویق افتاده و به هفته آینده موکول شده و گندمکاران هنوز هم منتظر پرداخت مطالباتشان هستند.
امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم ۲ برابر افزایش و میزان خرید گندم توسط دولت نیز در کردستان ۱۱۸ درصد رشد داشته و همین عوامل شاید موجب شده امسال پرداخت بهای خرید گندم به موقع به حساب کشاورزان واریز نشود.

پرداخت ۶۰ درصد بهای خرید تضمینی گندم در کردستان

مدیر کل سازمان غله و خدمات بازرگانی استان کردستان در خصوص مطالبات گندمکارن با بیان این که مطالبات کشاورزان تا تاریخ روز ۵/۴ پرداخت شده، گفت: امسال بیش از ۶۰۷ و ۸۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان کردستانی خرید تضمینی شده و تاکنون ۶۰ درصد بهای خرید این محصول به حساب گندمکاران واریز شده است.
جمال صالحی کل بهای خرید تضمینی گندم را ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواند و اظهار داشت: از این میزان ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب این قشر زحمت کش واریز شده و ما بقی آن نیز در روز‌های آتی واریز خواهد شد.
او بیان کرد: از میزان خرید گندم در استان ۶۰۷ هزار و ۷۲۹ تن آن در سامانه سیفا ثبت شده است.
صالحی افزود: امسال بیش از ۶۰۷ هزار تن گندم در استان خرید تضمینی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۷۸ هزار تن خرید شده بود افزایش ۲ برابری داشته ایم.
او گفت: ۸۳ مرکز خرید گندم در استان تایید شده و خرید محصول از کشاورزان استان را به عهده دارند و از این تعداد ۶۱ مرکز آن مربوط به تعاونی‌های روستایی است.

افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی

کردستان رتبه سوم خرید تضمینی گندم در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه امسال ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم رفت، اظهار داشت: از این میزان ۵۶۲ هزار هکتار دیم و تنها ۳۲ هزار هکتار آن آبی است.
پیمان اسکندری با اشاره به این که کردستان رتبه سوم خرید تضمینی گندم در کشور را دارد افزود: بیشترین میزان خرید گندم در کردستان مربوط به شهرستان بیجار با ۱۳۱ هزار و ۲۸۴ تن و سقز با ۱۳۰ هزار و ۱۵۰ تن است.
او ادامه داد: در دهگلان نیز ۹۴ هزار و ۷۸۴ تن، در قروه ۸۳ هزار و ۳۷۱ هزار تن، در دیواندره ۷۹ هزار و ۷۳۱ تن، در کامیاران ۶۰ هزار و ۹۴۸ تن و در سنندج ۲۰ هزار و ۳۸۲ تن، در بانه ۳ هزار و ۱۵ تن، در مریوان ۲ هزار و ۶۳ تن و در سرو آباد هزار و ۷۸۸ تن گندم خرید تضمینی شد.
اسکندری گفت: در سال جاری بیش از ۱۴۵ هزار تن گندم به سایر استان‌های دیگر ارسال شده است.
او با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از ۵۰ هزار ریال به ۱۱۵ هزار ریال افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده امسال ۱۰ هزار ریال هدیه به هر کشاورزی که محصول خود را تحویل مراکز خرید دهد اعطا شد.
حاصل تلاش يکساله کشاورزان استان اين روزها در حالی به پایان رسید که مشقت هاي ناشي پرداخت نشدن بهای خرید گندم بر خستگی آنها افزوده است و امید است دولت با پرداخت هر چه سریع تر مطالبات گندمکاران مانند سالیان گذشته خوشحالی و آسودگی را به خانه های این قشر رونق ببخشند./باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای