آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21586

گوشت ارزان و ماجراهای آن

موضوع فروش گوشت الاغ و اسب به جای گوشت گوساله و سودجویی‌هایی که در این باره می‌شود دوباره به مسأله‌ای مطرح میان شهروندان ایرانی تبدیل شده است

گوشت ارزان و ماجراهای آن
موضوع فروش گوشت الاغ و اسب به جای گوشت گوساله و سودجویی‌هایی که در این باره می‌شود دوباره به مسأله‌ای مطرح میان شهروندان ایرانی تبدیل شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، البته فروش گوشت این چهارپایان به‌جای گوشت گوساله مسأله جدیدی نیست و پیش از این به‌ویژه در زمان جنگ هم این رفتار انجام شده بود و نه فقط با فروشندگان این گوشت‌ها برخورد شده بود؛ بلکه با کسانی که این گوشت‌ها را برای چلوکبابی‌ها و قصابان متخلف تهیه کرده بودند هم برخورد صورت گرفته بود.
در آن هنگام که گوشت در ایران به‌صورت کوپنی عرضه می‌شد و هر ایرانی هم تنها مقداری در ماه سهمیه گوشت قرمز داشت، مشاهده می‌شد که در روستاها و برخی چلوکبابی‌های داخل یا بیرون شهر، گوشت قرمز بدون محدودیت استفاده یا عرضه می‌شود که تحقیقات ماموران و اظهار افراد محلی مشحص کرده بود که این واحدهای صنفی به‌جای گوشت گاو یا گوساله از گوشت اسب، قاطر یا الاغ استفاده می‌کنند و گوشت این حیوانات را به وطور مستقیم یا به‌صورت غذا به شهروندان عرضه می‌کند.
حالا دوباره موضوع فروش گوشت این حیوانات به تیتر اخبار تبدیل و درباره آن از زبان رئیس شبکه دامپزشکی کشور اعلام شده که این خبر صحت دارد؛ ولی میزان آن نگران‌کننده نیست. با این حال هیچ کس توضیح نمی‌دهد که برآورد درمورد فروش گوشت الاغ و اسب چقدر است و فراوانی گزارش‌ها در کدام مناطق و استان‌ها بیشتر بوده است.
شباهت این بار با زمان جنگ تحمیلی درمورد رواج فروش گوشت الاغ و اسب، کاهش دسترسی شهروندان به این گوشت است که در زمان جنگ تحمیلی سهمیه‌بندی مانع از دسترسی همگانی می‌شد و اکنون قیمت گران این گوشت و توان خرید نازل شهروندان سبب جذابیت این گوشت برای خریداران شده است.
فروشندگان غیرقانونی و کلاهبردارانی که به‌جای گوشت گاو و گوساله، گوشت اسب و ابلاغ به مردم می‌فروشند هیچ وقت گوشت را معرفی نمی‌کنند و علت ارزانی گوشت عرضه شده را به پیری گاوهای ذبح شده نسبت می‌دهد.
آن‌ها می‌گویند که چون گوشت از گاوهای پیر که در خارج از شبکه رسمی دامپزشکی ذبح شده‌اند حاصل شده دارای قیمتی نازل است و می‌توان آن را با قیمت پایین‌تر فروخت. در عین حال اخباری هم درمورد شکار و عرضه گوشت گراز که همان خوک وحشی است شنیده شده.
اگرچه به‌طور غیررسمی گفته می‌شود که اقلیت‌های مذهبی برای مصرف خود به پرورش خوک اهلی و ذبح و تهیه فرآورده‌های آن روی آورده‌اند؛ اما فروش این گوشت به مسلمانان در ایران ممنوع است و گفته می‌شود برخی علاقه‌مندان به گوشت خوک از شکار و فروش گوشت گراز برای تامین نیازهای خود بهره برده‌اند.
با این همه موضوع بازار غیرقانونی فروش گوشت، چه گوشت‌های متعلق به حیواناتی مانند گراز و چه اسب و الاغ نشان‌دهنده این مساله بزرگ است که شبکه و ناظران دامپزشکی در ایران تا آن حد که باید بر سیستم فروش گوشت نظارت کنند، توانایی ندارند و در این باره ناموفق بوده‌اند.
انتظار شهروندان آن است که شبکه دامپزشکی بر همه واحدهای صنفی مجاز نظارت کامل داشته باشد و با بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده یا دفعی از عرضه گوشت‌های غیرمجاز در این واحدها جلوگیری کند.
البته در این میان شهروندان ایرانی نیز باید متوجه این نکته مهم باشند که هیچ ارزانی بی‌دلیل رخ نمی‌دهد و اگر گوشت قرمز پایین‌تر از قیمت معمول عرضه می‌شود آن گوشت حتما دارای مشکلاتی است که باید از آن پرهیز کرد و مراتب را به مقامات بهداشتی اطلاع داد.
این پرهیز از خرید و استفاده از گوشت ارزان در واقع اقدامی است که شهروندان ایرانی برای حفظ سلامتی خود و پاکسازی شبکه فروش گوشت در کشور انجام می‌دهند.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای