آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17477

گوشت قرمز کالایی لوکس شد

آزادسازی قیمت گوشت قرمز و رشد پنج تا شش برابری قیمت نهاده های دامی باعث شده که مردم استان فارس با این کالای لوکس خداحافظی کنند

گوشت قرمز کالایی لوکس شد

خداحافظی مردم با گوشت قرمز

اخبار سبز کشاورزی : آزادسازی قیمت گوشت قرمز و رشد پنج تا شش برابری قیمت نهاده های دامی باعث شده که مردم استان فارس با این کالای لوکس خداحافظی کنند.
پس از اعلام رسمی اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه ها بازار کالاهای اساسی با نوسان زیادی مواجه شد. در کنار مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات که بر اساس قیمت های جدید افزایش داشتند، برخی از کالاهای دیگر نیز مانند گوشت قرمز با افزایش شدید قیمت روبه رو شد.
جالب است که گوشت قرمز در میان اقلامی نبود که با تغییر شیوه پرداخت یارانه شامل تغییر قیمت می شد، اما با این حال در یک هفته گذشته قیمت این کالا در بازار افزایش زیادی داشت و در بعضی فروشگاه ها هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید.
کارشناسان این حوزه علت بخشی از این افزایش نرخ، را افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده های دامی و وابستگی بیشتر دام های سنگین به تغذیه با نهاده ها به ویژه بالا رفتن قیمت علوفه اعلام می کنند.
آنها معتقدند افزایش قیمت جو، ذرت و یونجه به بالارفتن قیمت تمام شده دام تولیدی دامداران منجر شده و از همین رو در هفته های اخیر قیمت گوشت قرمز افزایش یافت. البته برخی از مسئولان این آشفتگی بازار گوشت قرمز را سواستفاده فروشندگان و عدم مدیریت بازار می دانند!

قیمت دام زنده فاصله بسیاری با قیمت گوشت گوسفندی دارد

در این شرایط در بازار شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم در حالی که دامداران از مازاد دام و نبود علوفه شاکی هستند و قیمت دام زنده نیز فاصله بسیاری با قیمت گوشت گوسفندی دارد.
بررسی قیمت کالاهای اساسی تا پایان فروردین ماه امسال حکایت از این دارد از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه، قیمت ۴۵ کالا در یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش است.

قیمت گوشت قرمز آزاد شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و سخنگوی قرارگاه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در خصوص قیمت گوشت قرمز و بازار این کالای اساسی به بازار گفت: قیمت هر کیلو گوشت قرمز در بازار حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته که این افزایش قیمت از حذف یارانه دولتی برای خرید نهاده های دامی نشأت می گیرد.
محسن ربانی زاده با اشاره به اینکه طبق تصمیم دولت یارانه دولتی از خوراک دام و نهاده های دامی حذف شده است، افزود: در گذشته تامین ۳۰ درصد از نهاده های مصرفی دامداران شامل کنجاله، سویا، جو، گندم و سایر نهاده ها با یارانه دولتی انجام می گرفت.
وی با عنوان اینکه با اجرای این طرح دامداران تمام نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه خواهند کرد، بیان کرد: تخصیص ارز دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ایجاد فساد و رانت را در بازار باعث می شد و در بسیاری موارد این یارانه به صورت بهینه به دست افراد صاحب صلاحیت و محق نمی رسید که در این راستا دولت، این یارانه را حذف و خرید نهاده های مرغداران را به بازار آزاد واگذار کرد.
سخنگوی قرارگاه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها استان فارس افزود: پیرو این تصمیم تامین نهاده ها برای دامداران تولید کننده شیر و گوشت و مرغداران با ارز نیمایی انجام خواهد شد.
ربانی زاده همچنین از افزایش قیمت دام زنده خبر داد و گفت: قیمت دام زنده تا قبل از آزادسازی یارانه ها حدود ۶۰ تا ۷۰ تومان بود که با اجرای این طرح به بیش از ۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و همانطور که قیمت مرغ با کاهش تقاضا شکست

وی با عنوان اینکه البته قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست و همانطور که قیمت مرغ با کاهش تقاضا شکست، گوشت قرمز هم در نبود تقاضا نمی تواند افزایش زیادی در قیمت داشته باشد، گفت: مقرر شده دولت قیمت مشخصی برای مرغ و گوشت تعریف نکرده و صرفا نسبت به مدیریت قیمت ها اقدام و تنها سقف قیمت ها را اعلام می کند چرا که عامل تعیین کننده قیمت در بازار بحث عرضه و تقاضا است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار کرد: همانگونه که سقف قیمت مرغ در بازار ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان تعیین شده بود اما کاهش تقاضا این قیمت را به ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان کاهش داد، در خصوص گوشت قرمز نیز اگر تقاضا بیشتر شود قطعا بازار دچار تغییراتی خواهد شد اما از آنجا که قدرت خرید پایین است، بعید است افزایش بیشتری را در قیمتها شاهد باشیم.
به گفته وی در حال حاضر سقف قیمت گوشت گوسفند با افزایش ۴۰ تا ۵۰هزار تومانی بین ۱۹۵ تا ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته می شود.
ربانی زاده تاکید کرد: تناسب عرضه و تقاضا در بازار گوشت قرمز بسیار تعیین کننده است و اگر رفتارهای هیجانی مردم در خرید کنترل شود، قیمتها نیز کنترل می شود.
به گفته وی با ثبات ترین تعادل در بازار تعادل ناشی از تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است؛ در توزیع عادلانه یارانه ها دخالت دولت در بازار کاهش می یابد و رفتار مصرف کننده عامل اصلی تعیین قیمت ها خواهد بود.

دخالت دولت منجر به ایجاد رانت می شود

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری فارس با تاکید بر اینکه برای توسعه کشور باید دخالت دولت در بازار کاهش یابد، ادامه داد: دخالت دولت منجر به ایجاد رانت شده و ایجاد رانت نیز به رقابت نامتوازن منتهی می شود.
وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت گوشت و مرغ تقاضا در بازار برای این محصولات روند کاهشی خواهد داشت، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام موظف به خرید تولیدات میزان مازاد بر مصرف این محصولات شده است.
سخنگوی قرارگاه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در فارس با عنوان اینکه در طرح اصلاح یارانه ها تنها قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن می تواند تغییر پیدا کند و هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد، اظهار کرد: هیچ فردی اجازه ندارد با توجیه اینکه این چهار قلم کالا گران شده قیمت سایر کالاهای را بالا ببرد، چون جبران هزینه در این طرح دیده شد همچنین به مصرف کنندگان این چهار قلم کالا به دلیل گران شدن آنها یارانه پرداخت خواهد شد. البته گوشت قرمز نیز با حذف یارانه دولتی به لیست قیمت آزادسازی شده اضافه شده است.
ربانی زاده البته با تاکید بر درست بودن شیوه اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها گفت: با واریز یارانه های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی به حساب افراد مشکلی در تامین مایحتاج مردم پیش نخواهد آمد، مردم باید بتوانند شیوه مدیریت منابع را یاد بگیرند و کالاهایی را جایگزین اقلام گران شده کنند.

در خصوص افزایش کالاهای غیر مرتبط غافلگیر شده ایم

وی البته عنوان کرد: ما در حال حاضر تنها در خصوص افزایش کالاهای غیر مرتبط با این طرح غافلگیر شده ایم اما باید بتوانیم بازار را مدیریت و قیمت ها را کنترل و نواقص را مرتفع کنیم.
بر اساس این گزارش علی رغم تاکید مسئولین بر گران نشدن سایر کالاهای اساسی به جز ۴ قلم اعلام شده، اما رصدهای میدانی حکایت از افزایش قیمت عمده کالاهای مصرفی مردم از جمله کالاهای اساسی و غیر اساسی موجود در بازار را دارد.
بازار برای تهیه گزارش از بازار گوشت قرمز با نجفی رییس اتحادیه صنفی فروشندگان مرغ و گوشت استان فارس تماس گرفت که وی مطابق روال معمول و همانند پیگیری های گذشته در مورد وضعیت بازار اقلام مرتبط، از قیمت های موجود در بازار اظهار بی اطلاعی کرده و از هر گونه توضیح در مورد شرایط بازار و اعلام قیمت ها، خودداری و عنوان کرد: قیمت گوشت و مرغ به ما ارتباطی نداشته و تنها وظیفه اتحادیه صدور پروانه برای متقاضیان است!
همچنین با وجود تماس های مکرر بازار با شاه امیری رییس اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامپروری فارس وی نیز پاسخگو نبود.
در این راستا ضرورت دارد مسئولان استانی و متولیان حوزه بازار با نظارت کامل از افزایش خودسرانه گوشت و سایر کالاها جلوگیری کنند و اجازه ندهند افرادی سودجو با سوءاستفاده از شرایط موجود مردم را نقره داغ کنند.

کبری لطفی میشامندانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای