آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28440

گوشت گرم وارداتی نیامد

در حالی که پیش از این مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قول داده بودند هفته جاری گوشت گرم وارداتی توزیع شود، اما در جدیدترین اظهارات این اقدام به هفته آینده موکول شده

گوشت گرم وارداتی نیامد

زور آزمایی برای کنترل بازار گوشت

در حالی که پیش از این مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قول داده بودند هفته جاری گوشت گرم وارداتی توزیع شود، اما در جدیدترین اظهارات این اقدام به هفته آینده موکول شده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ وزارت جهاد کشاورزی پس از افزایش‌ بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در بازار، تصمیم گرفت قیمت را در بازار متعادل کند و دو روش برای این کار در پیش گرفت؛ نخست گوشت منجمد را به طور گسترده توزیع کرد و پس از آن با رایزنی که انجام داد قرار شد در هفته جاری گوشت گرم وارداتی هم توزیع کند، اما این وعده محقق نشد و در جدیدترین اظهارات، یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده توزیع گوشت گرم به آخر هفته و نهایتا شنبه آینده موکول شده است.
بیشتر بخوانید: احتمال عرضه گوشت گرم وارداتی از فردا
امراللهی مدیرکل نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ای تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم بابت تاخیر در عرضه گوشت گرم وارداتی، سرمای اخیر هوا و وجود مشکل تبدیل ارز در کشور مبدا را علت به وجود آمدن تاخیر در این مورد اعلام کرد و از حل مشکلات پیش آمده خبر داد.
وی گفت: تا آخر هفته محموله گوشت به کشور می‌رسد و تلاش می‌کنیم روزهای پایان هفته و نهایتا شنبه هفته آینده به دست مصرف‌کننده برسد. امراللهی این را هم گفت که کشتار دام در این کشور انجام شده و منتظر واردات کالا هستیم.
وی درباره کشور مبدأ صحبتی نگفت و معلوم نیست که این گوشت از کدام کشور وارد می‌شود. نکته دوم اینکه آیا گوشتی که امروز ذبح می‌شود و هفته دیگر به کشور می‌آید را می‌توان به عنوان گوشت گرم تلقی کرد؟

دلیل افزایش قیمت گوشت

افزایش قیمت گوشت در هفته‌های گذشته در حالی صورت گرفت که رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران علت آن را دلالی در بازار گوشت و افزایش فاصله تولید تا مصرف می‌داند.
سیداحمد مقدسی به فارس گفت: قیمت دام سنگین از کیلویی 80 هزار تومان به کیلویی 90 هزار تومان رسیده اگر قیمت دام زنده یک‌هزار تومان افزایش می‌یابد، به قیمت گوشت 5 هزار تومان اضافه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: بازار گوشت در دست دلالان
وی همچنین عنوان کرد: فاصله تولید تا مصرف هم زیاد است. لاشه دام 90 هزار تومانی 180 هزار تومان می‌شود و گوشت آن باید به دست مصرف‌کننده با قیمت هر کیلو 230 تا 240 هزار تومان برسد، اما رقم‌ها در بازار بالاست.
کشور سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که با خودکفایی 100 هزار تن بیشتر فاصله ندارد. امسال هم اتحادیه‌های تولید اعلام کردند هم میزان تولید بالا رفته و هم سرانه مصرف پایین آمده و در واقع تناسب بین عرضه و تقاضای داخلی صورت گرفته است که با این حساب نباید افزایشی در قیمت گوشت ایجاد می شد، اما عوامل توزیع و نقصان بازار به افزایش قیمت گوشت دامن زده است.

جهاد کشاورزی باید گوشت و دام زنده را به موقع وارد کشور کند

همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس با برشمردن دلایل گرانی گوشت قرمز منجمله نرسیدن نهاده‌های دامی به دست دامداران و قاچاق دام، گفت:وزارت جهاد کشاورزی باید گوشت و حتی دام زنده را به موقع وارد کشور کند.
فریدون عباسی دوانی با انتقاد از ادامه افزایش قیمت برخی از اقلام خوراکی به ویژه گوشت قرمز، به خانه ملت گفت: از آنجا که میان افزایش قیمت‌ها با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رابطه ای وجود دارد حذف این ارز و رساندن آن به قیمت ۲۳ هزار تومان و سپس ۲۸ هزار تومان در این مهم تاثیرگذار است، از طرفی تحریم‌ها منجمله تحریم نفت و تحریم نظام بانکی نیز سبب شده نتوانیم ارز حاصل از فروش محصولات مختلف را به صورت نقد و بی‌واسطه دریافت کنیم، ضمن آنکه یک سری افراد سودجو در داخل که از هر فرصتی برای سود بیشتر استفاده کرده و این مهم نوسانات بازار را بیشتر می‌کند به ویژه آنکه این افراد در مراکز تصمیم‌گیری نیز گاها نفوذ کرده باشند.
نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت، ادامه داد: عدم بارندگی، کمبود علوفه و نرسیدن نهادهای دامی به دست دامداران، سبب شد؛ دامداران احساس نگرانی کرده و دام‌های خود را پیش از موعد با قیمت پایین به فروش برسانند یا دام‌ها روانه کشتارگاه کنند، تا جایی که طی چند ماه گذشته حتی گوسفند زنده کیلوی ۳۷هزار تومان معامله شد به همین دلیل اکنون با افزایش دو برابری قیمت گوشت رو به هستیم.
وی یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت قرمز را قاچاق دام عنوان کرد و افزود: مجموعه موارد فوق سبب گران شدن قیمت گوشت قرمز شده است، ضمن آنکه کمبود آن در بازار سبب بالا رفتن قیمت‌ شده است لذا وزارت جهاد کشاورزی باید گوشت و حتی دام زنده را به موقع وارد کشور کند، هرچند دستگاه‌های مربوطه با هم هماهنگ نیستند و این مسئله را باید عامل دیگری بر وضعیت موجود دانست.

مواد غذایی به نرخ مناسب تامین نشود، جامعه دچار سوءتغذیه خواهد شد

وی بر ضرورت ایجاد فرماندهی واحد میان وزارتخانه‌های مختلف و اطاعت و همراهی تمام وزارتخانه‌ها از وزارتخانه اصلی تاکید کرد و گفت: در این شرایط که کشور درگیر جنگ اقتصادی است توزیع یارانه مواد غذایی یا همان کوپن ضروری است چراکه باید حداقل مواد غذایی مردم را تامین کرد، در غیر این صورت جامعه دچار سوءتغذیه خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است در شرایطی که دولت در حفظ ارزش پول ملی مشکل دارد و نمی تواند حقوق‌ها را خیلی افزایش دهد باید از روش‌های دیگر مواد غذایی و حتی مسکن مورد نیاز مردم را تامین کند.
گفتنی است، کمتر از دو هفته پیش مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی از واردات گوشت گرم به کشور خبر داد و اعلام کرد که برای تامین نیاز بازار داخلی و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم قرار است گوشت گرم گوسفندی وارد کشور و با قیمت هر کیلو ۲۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها عرضه شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای