آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34232

گیاه موسیر و مراحل پرورش آن

موسیر در ایران به صورت وحشی در دامنه‌های زاگرس و مرکزی رشد می‌کند. کشت موسیر در زمین به صورت یک محصول زراعی به تازگی مرسوم شده است

گیاه موسیر و مراحل پرورش آن
موسیر در ایران به صورت وحشی در دامنه‌های زاگرس و مرکزی رشد می‌کند. کشت موسیر در زمین به صورت یک محصول زراعی به تازگی مرسوم شده است. گیاه علفی و چند ساله و معطر موسیر از دسته گیاهان سردسیری با گونه‌های فراوان است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ سمیه لطفی میشامندانی | رنگ گلهای موسیر بنفش و سفید رنگ و برگ‌های سبزرنگ این گیاه نیزه‌ای و نوک تیز هستند که بعد از تکمیل رشد طول گیاه به 20 الی 30 سانتی‌متر می‌رسد.
گیاه موسیر بذر انبوهی تولید می‌کند. موسیر خوراکی از پیازچه‌هایی که داخل خاک کشت شده و درشت می‌شوند به وجود می‌آید. پیازچه موسیر به پیاز سیر شباهت زیادی دارد. طعم موسیر نسبت به پیاز و سیر ملایم‌تر است.
بیشتر بخوانید: تولید کمپوست از برگ
برای پرورش گیاه موسیر به خاک خوب، نور و آب کافی نیاز داریم.
  • خاک

خاک‌هایی که برای کشت موسیر در زمین زراعی یا گلدان استفاده می‌شود باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشند.
زهکشی مناسب یعنی آبی که در منطقه‌ی ریشه گیاه است به خوبی تخلیه شود، در غیر این صورت ریشه گیاه در اثر جمع شدن آب و وجود آب اضافه دچار پوسیدگی می‌شود. خاک مناسب برای کاشت پیاز موسیر باید بافت لومی شنی داشته باشد.
  • نور

برای بهره‌وری بالا گیاه موسیر در طول روز باید بین 6 تا 8 ساعت در معرض تابش آفتاب قرار داشته باشد؛ اما توجه داشته باشید که موسیر نسبت به سایه و کوتاهی طول روز مقاومت لازم را دارد. دمای مورد نیاز رشد موسیر 10 الی 13 درجه در کشت پاییز است. و 15 الی 25 درجه در کشت بهار برای آن مناسب است.
نکته جالب این جا است که موسیر دمای 20- درجه سانتیگراد را هم می‌تواند تحمل کند و به این دلیل مزارع موسیر در مناطق کوهستانی و مرتفع عملکرد بهتری دارند.
  • آب

موسیر برای رشد به آب کافی نیاز دارد. آبیاری غرقابی باعث پوسیدگی ریشه پیاز می‌شود. استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در حفظ آب و کافی بودن آن برای کشت موسیر کمک کننده است. توجه داشته باشید که حفظ همیشگی رطوبت خاک برای رشد این گیاه ضروری است.
بیشتر بخوانید: کاکتوس گیاهی که هم غذاست، هم میوه

مراحل کاشت گیاه موسیر

بهترین زمان برای کاشت گیاه موسیر اواخر پاییز و قبل از شروع سرمای شدید است.
همانطور که گفتیم این گیاه مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و می‌تواند خود را با هر دمایی وفق دهد، پس می‌توان این گیاه را در زمستان نیز پرورش داد. اواخر زمستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای کشت موسیر باشد.
گیاه موسیر به خاک یا کود خاصی نیاز ندارد و در بیشتر خاک‌ها رشد می‌کند. قبل از کاشت گیاه، خاک را به خوبی زهکشی کرده تا خاک نرمی داشته باشید، سپس موسیرها را درون خاک قرار دهید. توجه داشته باشید که بخش بالایی موسیر باید بیرون از خاک قرار گیرد و با یک لایه از خاک آن را پوشش داد.
گیاه را در عمق 2/5 سانتی‌متر و با فاصله 15 الی 20 سانتی‌متر از هم بکارید. اگر در زمین‌های بزرگ پرورش می‌دهید فاصله ردیف‌ها با یکدیگر 25 الی 30 سانتی‌متر باشد.
پس از کاشت گیاه علف‌های هرز را از زمین پاک کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. بهترین نوع آبیاری گیاه موسیر آبیاری قطره‌ای است چون با این نوع آبیاری رطوبت خاک همیشه حفظ خواهد شد. اما اگر امکان اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای را ندارید فاصله زمانی آبیاری را رعایت کنید و بگذارید تا زمین تقریبا خشک شود بعد مجدد آبیاری کنید. اگر فاصله آبیاری‌ها رعایت نشود باعث پوسیدگی پیازها می‌گردد.
بهترین زمان برای برداشت گیاه زمانی است که شروع به گلدهی نکرده باشد. در بیشتر مناطق در اوایل فصل بهار برداشت آن به عمل می‌آید.

مراحل کاشت موسیر در گلدان

خاک مناسب برای کاشت پیاز موسیر در گلدان خاک لومی- شنی سبک به همراه پیت ماس با حاصلخیزی بالا و زهکشی مناسب است.
زیر گلدان را کمی سنگ و پرلیت ریخته تا علاوه بر تامین زهکشی به حفظ رطوبت خاک نیز کمک کند. خاک‌ها را روی پرلیت بریزید، حالا روی پیازچه‌های موسیر خاک بپاشید و توجه داشته باشید قسمتی از پیازچه که قرار است رشد کند بیرون از خاک قرار بگیرد. بعد از کاشت پیازچه در گلدان بلافاصله آنها را آبیاری کنید. توجه داشته باشید که هر وقت سطح گلدان خشک شد آبیاری انجام شود.
پس از یک الی دو هفته پیازچه موسیر شروع به رشد کرده و جوانه می‌زند. بعد از ظهور جوانه‌ها مقداری خاک نرم به گلدان اضافه کنید تا قسمت بالایی پیازچه که برای رشد بیرون از خاک بوده پوشیده شود. سه ماه بعد برگ‌ها کم کم زرد می‌شود و باید آبیاری را متوقف کرد. این زردی برگ‌ها نشانه زمان برداشت محصول است.
می‌توان گیاه موسیر را به صورت تازه نیز مصرف کرده می‌توان آن را به صورت دسته‌ای آویزان کرد تا خشک و سپس از آن استفاده کرد.
پرورش گیاه موسیر کار بسیار ساده‌ای است. می‌توان در گلدان و یا باغچه آن را پرورش داد و به صورت ارگانیک از آن استفاده کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای