آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29895

یک ایران دلواپس «پیروز»

منبع پیام ما

یک ایران دلواپس «پیروز»
انتقال توله یوز آسیایی به بیمارستان دامپزشکی نگرانی حامیان محیط زیست را در کشور در پی داشت
اخبار سبز کشاورزی ؛ «پیروز»، توله یوزپلنگ آسیایی شامگاه جمعه پایش به بیمارستان باز شد. مشکلات گوارشی، یبوست مزمن و ناتوانی در دفع، عواملی بودند که ابتدا برای بردن او به بیمارستان دامپزشکی مرکزی عنوان شد. هرچند چند ساعت بعد مرخص شد اما شرایط به همین شکل پیش نرفت و با آماده شدن جواب آزمایش‌های پیروز، متولیان سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تصمیم گرفتند که پیروز را فعلا در شرایط بستری نگاه دارند.
بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات وضعیت جسمانی «پیروز»
آخرین اخبار شرایط این یوز را نامساعد توصیف می‌کنند و امید مرادی، جراح دامپزشک و رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی به حکیم مهر گفته «پیروز شرایط کاملا ناپایداری دارد و این شرایط حاکی از آن است که ما با یک نارسایی جدی کلیوی مواجه هستیم. آنزیم‌های کلیوی به شدت بالا و وزن مخصوص ادرار پایین است. حیوان کاملا علائم ازوتمی نشان می‌دهد و با توجه به محدودیت‌های این گونه در بحث درمان‌و دارو، نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد.»
تاکنون صحبتی از سوی علیرضا شهرداری، تیمارگر و همراه این یوز منتشر نشده اما غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌و‌گوهایی که داشته، حال او را چندان مساعد توصیف نکرده است.
«پیروز» از زمان به دنیا آمدنش در اردیبهشت‌ماه امسال، همواره در صدر خبرها بوده است. یوزی که تنها بازمانده از سزارین «ایران» مادرش بود، از ابتدا هم با سختی‌ها و ضعف همراه بود و البته پروژه به دنیا آمدن او و دو توله یوز دیگر که به سرعت از دست رفتند هم انتقادات زیادی را به دنبال داشت و بی‌برنامگی‌های رخ داده، نبود اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع و در نهایت وجود خبرهای فراوان که کسی از صحت آنها اطلاعی نداشت از جمله این موارد بود.
امید مرادی: به نظر می‌رسید که شرایط او نسبت به روز قبل به لحاظ بالینی تفاوت جدی نکرده اما حالت تهوع و… او از روز گذشته بیشتر شده بود. با دکتر بابک باستانی و همچنین دکتر کالدول که دامپزشک اهل آفریقای جنوبی بود و در این مدت از او مشورت گرفته می‌شد، هماهنگ کردیم و نظرات آنها را گرفتیم و شرایط حیوان را هم گفتیم و به صورت مشترک تصمیم گرفته شد که درمان کنونی برای این حیوان انجام ‌شود
پیروز در دو روز گذشته اما شرایط وخامت بیشتری به خود دیده و ابدالی روز گذشته درباره وضعیت او گفته «به دنبال یبوست مزمن و مشکلات گوارشی توله یوز نر پارک پردیسان (پیروز) با مشورتی که با کارشناسان داخلی و خارجی صورت گرفته شد این توله یوز در شامگاه جمعه ۵ اسفندماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی، انتقال داده شد.» به گفته او، با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد بحث انسداد روده‌ها که قبلا مطرح شده بود منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد. پارامتر‌های خونی و دفع جانور نیز طی آزمایشات لازم بررسی و اشکالاتی در کلّیه و پارامتر‌های خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.
ابدالی تا عصر دیروز وضعیت گونه را در شرایط پایدار ندانسته و گفته بود که امید است با تلاش‌های بی‌وقفه نتیجه لازم در راستای بهبود وضعیت پیروز حاصل شود: «دکتر پیتر کالدول که در هفته‌های ابتدایی تولد پیروز برای رسیدگی به وضعیت این گونه از ایشان استفاده کردیم، در حال حاضر در ایران حضور ندارد اما همچنان از او مشاوره می‌گیریم و روند مداوا و ارائه داروهای مختلف به پیروز با مشورت ایشان صورت می‌گیرد. البته تیم دامپزشکی داخلی خودمان نیز کامل است؛ ولی لحظه ‌به ‌لحظه از آقای کالدول هم مشورت می‌گیریم تا بهترین شرایط درمانی ممکن را برای پیروز فراهم کنیم.»

ترجیح انتقال پیروز از تهران به منطقه توران ترجیح انتقال پیروز از تهران به منطقه توران

امید مرادی، جراح دامپزشک و رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی اما با بیان اینکه نمی‌داند حیوان باقی می‌ماند یا نه، درباره شرایط او گفته «پیروز شرایط کاملا ناپایداری دارد و این شرایط حاکی از آن است که ما با یک نارسایی جدی کلیوی مواجه هستیم. آنزیم‌های کلیوی به شدت بالا و وزن مخصوص ادرار پایین است. حیوان کاملا علائم ازوتمی نشان می‌دهد و با توجه به محدودیت‌های این گونه در بحث درمان‌و دارو، نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. به این معنا که ممکن است بعضی از خدمات مثل همودیالیز و… را بشود برای پیروز در جاهای دیگر انجام داد، اما در حال حاضر ما عملا با توجه به این محدودیت‌ها، همه تلاش خود را می‌کنیم برای اینکه اوضاع و احوال او را تا حدی کنترل کنیم که ببینیم حیوان می‌تواند این مسئله را پشت سر بگذارد یا نه؟»
آنطور که مرادی می‌گوید، بعد از انتقال پیروز به بیمارستان، آنها در ابتدا مشاهده کردند که حجم قابل توجهی مدفوع در روده‌های حیوان وجود دارد و علائمی از انسداد با جسم خارجی در دستگاه گوارش او دیده نمی‌شود اما مثانه حیوان خیلی پر بود. بلافاصله به حیوان سوند زده و حجم قابل توجهی ادرار را تخلیه و همزمان اقدام به خارج کردن مدفوع کردند. در ادامه بررسی‌های دیگر شامل تصویربرداری، اکوی قلب و سونو انجام شد و در کنار آن آزمایش خون و ادرار هم گرفته شد. اقدامات اورژانسی تا حدود ساعت ۷ صبح طول کشید و بعد از اینکه حیوان به شرایط پایدار رسید، او را ترخیص کردند تا جواب آزمایش‌ها برسد و مجددا آن را بررسی کنند.
به گفته او، به صورت همزمان در روز گذشته یکی از دکترهای بیمارستان را برای بررسی شرایط پیروز فرستادند: «وقتی جواب آزمایش‌ها رسید، متوجه شدیم که وضعیت کلیوی حیوان اصلا جالب نیست. در خلال بررسی شفاهی احوال حیوان نیز متوجه شدیم که از دیروز صبح شرایط پیروز به سمت بدتر شدن پیش رفته است که البته با توجه به جواب آزمایش‌ها، این یک مسئله قابل انتظار بود. در ادامه از سازمان حفاظت از محیط زیست تماس گرفتند و اعلام کردند که با توجه به شرایط موجود، بهتر است که حیوان بستری باشد. پیروز دوباره به بیمارستان ارجاع داده شد و به نظر می‌رسید که شرایط او نسبت به روز قبل به لحاظ بالینی تفاوت جدی نکرده اما حالت تهوع و… او از روز گذشته بیشتر شده بود. با دکتر بابک باستانی و همچنین دکتر کالدول که دامپزشک اهل آفریقای جنوبی بود و در این مدت از او مشورت گرفته می‌شد، هماهنگ کردیم و نظرات آنها را گرفتیم و شرایط حیوان را هم گفتیم و به صورت مشترک تصمیم گرفته شد که درمان کنونی برای این حیوان انجام ‌شود.»

پیروز در کنار توران و آذر قرار خواهد گرفت؟ پیروز در کنار توران و آذر قرار خواهد گرفت؟

پیروز، سه بار تا مرز مرگ پیش رفت

پیروز از ابتدای تولد با مشکلاتی همراه بود. چنانچه علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز در گفت و گویی دراین‌باره و در ماه‌های گذشته به ایسنا گفته بود. «پیروز در ماه‌های اول به خاطر اینکه شیر مادر نخورده بود، آنتی‌بادی‌های لازم در بدنش تولید نشده بود. این مسئله پیروز را دچار مشکلات بسیاری کرد تا حدی که سه بار تا مرز مرگ پیش رفت، در آن مدت ما لوازم احیا را در اتاق او آوردیم تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم عملیات احیا را برای او اجرا کنیم.»
او عنوان کرده بود: «حضور دامپزشک آفریقایی دکتر پیتر کالدوِل هم کمک شایانی برای ما و پیروز بود، در حال حاضر نیز ما احوال پیروز را به او گزارش می‌کنیم و از مشاوره‌هایش بهره می‌بریم. دکتر کالدوِل وقتی متوجه شد ما پیروز را به این شرایط رسانده‌ایم بسیار متعجب شد و گفت با اوضاعی که من به صورت حضوری از پیروز دیدم گمان نمی‌کردم که او زنده بماند.»
شهرداری درنهایت تاکید کرده بود که همچنان نگرانی‌هایی برای پیروز وجود دارد، هر وعده غذایی پیروز در هر روز نسبت به روز قبل یک چالش‌هایی را به همراه دارد: «تیم ما نسبت به نگهداری و مراقبت از این توله یوز با تمام وجود به تلاش ادامه خواهد داد. از طرفی توله یوزها از ۴ تا ۶ ماهگی دوباره وارد یک بحران دیگر می‌شوند که به گفته دکتر کالدوِل در تمام توله یوزها وجود دارد، حتی توله‌هایی که به صورت طبیعی به دنیا آمده‌اند و به صورت دستی بزرگ می‌شوند. امیدواریم بحران پیش رو را هم بتوانیم به خوبی پشت سر بگذاریم. عوض کردن نوع تغذیه پیروز خود یک چالش بزرگ بود، شیرهایی که برای او استفاده شد و حتی شیری که خود دکتر کالدوِل از آفریقای جنوبی آورده بود را خودش تایید نمی‌کرد و می‌گفت در دنیا شیری مناسب یوزپلنگ هنوز ساخته نشده است.»

از لحظه تولد تاکنون به سطح سلامتی مورد نظر نرسیده

پیروز هرچند ۶ ماهگی را رد کرده و حالا در ده ماهگی بار دیگر اوضاعش بحرانی شده اما این چالش هم به نظر جدید نمی‌آید چرا که در دی‌ماه تصاویری از او منتشر شد که گردنبند الیزابت به گردنش وصل بود. گردنبندی که برای محدود کردن حرکات حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای جلوگیری از لیسیدن زخم و زبان زدن به مناطقی از بدن که به‌روی آن دارو تجویز شده است، استفاده کرد.
این تصاویر همان زمان شایعات بسیاری را درباره پیروز رقم زد تا در نهایت غلامرضا ابدالی با بیان اینکه این تصاویر برای اوایل اواخر آذر‌ماه است به تسنیم گفت: «بستن موقتی گردن‌بند الیزابت به‌صلاح‌دید کارشناسان و بخشی از روند تیمارگری پیروز بوده است.»
علیرضا شهرداری هم در واکنش به این صحبت‌ها با اعلام اینکه پیروز از روز ابتدای تولد مشکل گوارشی داشته گفت: «از همان ابتدا و در طی مراحل رشد اعلام کردیم که هنوز به سطح سلامتی مورد نظر ما با توجه به مشکلات گوارشی نرسیده است. بنابراین با دستور دامپزشک آفریقایی از پماد استفاده می‌کنیم و با توجه به اینکه پشت خود را می‌خواراند، از گردنبند الیزابت به مدت یک تا دو ساعت استفاده کردیم.»

منبع پیام ما

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای