آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21125

یک‌میلیون مسکن، قولی اندر خم کوچه اول

با گذشت یک‌سال از شروع به کار دولت سیزده، هنوز تکلیف برخی وعده‌های داده شده، تعیین نشده است. البته ابراهیم رئیسی از دادن وعده‌های قابل شمارش پرهیز می‌کند

یک‌میلیون مسکن، قولی اندر خم کوچه اول
با گذشت یک‌سال از شروع به کار دولت سیزده، هنوز تکلیف برخی وعده‌های داده شده، تعیین نشده است. البته ابراهیم رئیسی همچنان طبق همان فرمان مبارزات انتخاباتی، از دادن وعده‌های قابل شمارش پرهیز می‌کند و به همین دلیل اکنون با وعده‌هایی که لازم باشد در قبال آن پاسخگو باشد یا شهروندان بتوانند کارنامه یک‌ساله دولت را با آن ارزیابی کنند، وجود ندارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، اکنون که هفته دولت آغاز شده و رئیسی و همکارانش تا چند روز دیگر وارد دومین سال فعالیت خود در قوه مجریه می‌شوند این پرسش مطرح است که وعده ساخت یک‌میلیون مسکن در سال که قرار بود تحویل آن در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و مشکل بزرگی از افراد متقاضی مسکن حل کند به کجا رسیده است.
البته همان وقت دولت گفته بود که ممکن است در سال نخست به خاطر برخی ملاحظات و نارسایی‌ها، ساخت یک میلیون واحد مسکن میسر نشود؛ اما به سرعت و در سال‌های بعد این عقب‌ماندگی جبران و هر سال یک میلیون مسکن به شهروندان تحویل داده می‌شود.
اما پس از گذشت تقریبا یک‌سال از شروع به کار دولت، هنوز هیچ یک از واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تحویل داده نشده و معلوم نیست تحویل این واحدها از چه زمان و با چه مکانیزمی آغاز خواهد شد.
خبر بدتر در این باره آن است که گزارش قابل اعتماد و رسمی درباره تعداد پروژه‌های مسکن ملی و نیز میزان پیشرفت فیزیکی آنها منتشر نشده و در دسترس نیست.
در این باره، نه فقط وزارت راه و شهرسازی که نهاد ریاست جمهوری یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گزارش مشخصی منتشر نکرده و توضیح نداده که آیا مسکن ملی و وعده سیدابراهیم رئیسی توانسته پیشرفت لازم را داشته باشد و اگر پس از گذشت یک‌سال از شروع این پروژه و احتمالا ساخت برخی مجموعه‌های مسکونی، هنوز هیچ واحدی در اختیار متقاضیان قرار نگرفته، آیا امیدی دارد که در ماه‌های آینده برخی از این پروژه‌های به اتمام برسد و واحدهای آن تحویل متقاضیان گردد.
از آن مهم‌تر این سوال است که اگر در سال نخست امکان تحویل برخی واحدها به متقاضیان فراهم نشد، آیا زمینه تسریع انجام پروژه‌ها و افزایش واحدهای تحویل شده در ماه‌های آینده وجود دارد؟
اگر چنین نباشد آنگاه نمی‌توان مطمئن بود که تا پایان دوره فعالیت اجرایی سیدابراهیم رئیسی وعده تحویل یک میلیون مسکن در سال محقق شود.
موضوع نگران کننده در این باره آن است که هنوز زمین کافی در اختیار سازندگان ساختمان قرار نگرفته و معلوم نیست با چنین سرعتی آیا برنامه‌های اعلام شده، قابل اجرا خواهد بود یا نه.
نکته مهم در این بار آن است که از آنجا که تامین زیرساخت‌های لازم برای ساخت بنادر زمین‌های بایر و خارج از شهرها، هزینه‌ای گزاف داشته که پرداخت آن از عهده دولت خارج این، دولت تصمیم گرفت تا از زمین‌هایی که در اختیار وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های دولتی است و عمدتاً در درون شهرها قرار دارد استفاده کند.
زیر ساخت‌هایی همچون آب، برق، تلفن و… وجود دارد و به همین دلیل دیگر نیازی به تاسیس این زیرساخت‌ها نیست. بدین ترتیب در ساخت و تولید مسکن هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ هزینه تمام شده برای دولت، صرفه جویی می‌شود؛ اما مشکل در این باره آن است که مجموعه‌های دولتی برای در اختیار گذاشتن و به‌عبارت بهتر واگذاری رایگان زمین خود به نهادی دیگر نه فقط پیش‌قدم نشده‌اند؛ بلکه اصولا تمایلی هم به اهدای زمین خود ندارند.
از این بابت دست‌کم برای چند میلیون مسکن هنوز زمین مناسب وجود ندارد و معلوم نیست اگر چنین رویه‌ای ادامه یابد، آیا رئیسی و همکارانش خواهند توانست به عهد و وقول خود وفادار بمانند و یک میلیون مسکن تولید شده در سال را به متقاضیان تحویل دهند یا خیر.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای