آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34495

۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان

۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان عسل منبع قابل توجهی از مواد مغذی برای بدن انسان است و در نقاط مختلف زمین به عنوان یک غذا/نوشیدنی سالم استفاده شده است

۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان
عسل یک منبع مهم غذایی برای بدن انسان است که درهمه کشورها به عنوان یک غذا یا نوشیدنی سالم استفاده می شود.
اخبار سبز کشاورزی ؛ با ۱۰ کشور تولید کننده بزرگ عسل آشنا شوید - عسل یک ماده مغذی و ضروری برای انسان است. شاید این یک هدیه معجزه آسای زنبورهای عسل به انسان باشد. به هر حال، بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) در سال ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد (UN)، ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان وجود دارد. آنها تولیدکنندگان اصلی عسل طبیعی در جهان هستند.
عسل منبع قابل توجهی از مواد مغذی برای بدن انسان است و در نقاط مختلف زمین به عنوان یک غذا/نوشیدنی سالم استفاده شده است. اساسا، محتوای آن می تواند از بدن ما برای جلوگیری از بیماری ها و تقویت آنتی بادی های ما حمایت کند. علاوه بر این، محصولات غذایی و نوشیدنی های مختلف از عسل به عنوان یک افزودنی برای تولید محصولات متنوعی که برای انسان سالم هستند، استفاده می کنند. از این رو در کنار اهمیت زنبور عسل، بسیاری از کشورها اقدام به تولید آن می کنند. در بسیاری از مقالات علمی به خواص عسل برای زنان و مردان با آزمایش های کاملا علمی، اشاره شده است. که خواص عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و … در این آزمایشات ثابت شده است. در این گزارش با جزئیاتی از کشور های مطرح در حوزه تولید عسل در جهان آشنا می شویم و آماری از نرخ تولید سالانه و آماری از استان های تولید کننده عسل در این کشور ها آشنا خواهیم شد.
در سال ۲۰۲۱ ، تولید عسل جهان به ۱.۷ میلیون تن رسید . اساساً از سال ۱۹۷۰ به حدود ۸۰۰ هزار تن افزایش یافته است. تقاضای بیشتر برای سالم ممکن است هر از گاهی بر تولید عسل طبیعی تأثیر بگذارد.

تولید جهانی عسل طبیعی از ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۱

سال
تولید عسل طبیعی / بر حسب تن
۱۹۷۰
۸۰۱,۷۱۹
۱۹۷۱
۷۷۱,۱۴۴
۱۹۷۲
۷۷۸,۱۳۵
۱۹۷۳
۸۳۸,۲۶۳
۱۹۷۴
۷۹۲,۹۰۳
۱۹۷۵
۷۷۲,۲۷۹
۱۹۷۶
۸۵۲,۲۱۷
۱۹۷۷
۸۱۰,۴۰۶
۱۹۷۸
۸۴۲,۰۲۱
۱۹۷۹
۹۰۵,۷۶۱
۱۹۸۰
۹۰۴,۱۱۳
۱۹۸۱
۹۳۴,۵۰۵
۱۹۸۲
۹۹۰,۹۷۱
۱۹۸۳
۱,۰۵۴,۴۱۸
۱۹۸۴
۹۹۴,۷۶۹
۱۹۸۵
۱,۰۰۱,۹۹۷
۱۹۸۶
۱,۱۰۷,۶۶۵
۱۹۸۷
۱,۱۵۰,۴۱۱
۱۹۸۸
۱,۱۷۶,۴۳۵
۱۹۸۹
۱,۱۴۶,۰۵۰
۱۹۹۰
۱,۱۷۲,۵۸۹
۱۹۹۱
۱,۲۴۱,۱۵۱
۱۹۹۲
۱,۱۳۷,۷۴۰
۱۹۹۳
۱,۱۵۴,۹۵۸
۱۹۹۴
۱,۱۳۴,۰۲۲
۱۹۹۵
۱,۱۶۴,۹۸۴
۱۹۹۶
۱,۱۰۷,۷۳۱
۱۹۹۷
۱,۱۶۱,۰۸۰
۱۹۹۸
۱,۱۹۳,۹۰۰
۱۹۹۹
۱,۲۴۴,۸۹۸
۲۰۰۰
۱,۲۶۰,۰۵۲
۲۰۰۱
۱,۲۴۱,۵۰۱
۲۰۰۲
۱,۲۸۸,۲۳۰
۲۰۰۳
۱,۳۳۶,۹۳۴
۲۰۰۴
۱,۳۶۴,۳۵۸
۲۰۰۵
۱,۴۱۶,۵۵۱
۲۰۰۶
۱,۵۰۶,۴۱۷
۲۰۰۷
۱,۴۵۳,۵۲۸
۲۰۰۸
۱,۵۱۷,۸۱۰
۲۰۰۹
۱,۵۰۵,۳۵۷
۲۰۱۰
۱,۵۳۷,۶۴۷
۲۰۱۱
۱,۶۱۰,۶۸۷
۲۰۱۲
۱,۶۴۰,۲۷۲
۲۰۱۳
۱,۶۸۸,۳۸۶
۲۰۱۴
۱,۷۶۰,۹۲۵
۲۰۱۵
۱,۸۲۱,۴۰۳
۲۰۱۶
۱,۸۶۲,۶۷۸
۲۰۱۷
۱,۸۷۸,۳۰۸
۲۰۱۸
۱,۸۳۸,۵۰۹
۲۰۱۹
۱,۷۵۷,۱۲۴
۲۰۲۰
۱,۷۷۴,۴۷۷
۲۰۲۱
۱,۷۷۱,۹۴۴
منبع: FAOSTAT
بر اساس مناطق قاره، بر اساس پایگاه داده فاوستات در سال ۲۰۲۱، منطقه آسیا همچنان بزرگترین تولید کننده عسل طبیعی با تولید ۸۵۹ هزار تن است، پس از آن آمریکا با تولید حدود ۳۴۵ هزار تن، اروپا با تولید حدود ۳۸۳ هزار تن، آفریقا با تولید ۱۵۱ تن هزار تن و اقیانوسیه با ۳۲ هزار تن.
به هر حال، در اینجا کشورهایی با بیشترین تولید عسل در جهان هستند. داده های تولید عسل از داده های پایگاه آماری سازمان غذا و کشاورزی (FAOSstat) در سال ۲۰۲۱ بدست می آید.

۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده عسل در جهان

جدول رتبه بندی ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده عسل در جهان در سال ۲۰۲۱ بر اساس داده های پایگاه داده های آماری فائو (آمار فائو)
رتبه بندی
کشورها
کل تولید عسل طبیعی در سال ۲۰۲۱ ( تن)
۱
چین، سرزمین اصلی
۴۷۲,۷۰۰
۲
ترکیه
۹۶,۳۴۴
۳
ایران
۷۷,۱۵۲
۴
آرژانتین
۷۱,۳۱۸
۵
اوکراین
۶۸,۵۵۸
۶
هندوستان
۶۶,۲۷۸
۷
فدراسیون روسیه
۶۴,۵۳۳
۸
مکزیک
۶۲,۰۸۰
۹
ایالات متحده آمریکا
۵۷,۳۶۴
۱۰
برزیل
۵۵,۸۲۸
منبع: FAOSTAT، ۲۰۲۲

شرح مختصری از بزرگترین کشورهای تولیدکننده عسل در تولید عسل

۱- چین

چین بزرگترین تولید کننده عسل در جهان است . با توجه به نوع زنبور، گونه‌های زنبور عسل که به‌عنوان تولیدکننده عسل به‌طور گسترده کشت می‌شوند، Apis mellifera و Apis cerana هستند. علاوه بر این، استان های مهمی در چین به عنوان مراکز تولید عسل وجود دارد. یکی از آنها در استان ژجیانگ است. در این استان بیش از ۱ میلیون کندوی زنبور عسل در ۱۵۰۰۰ خانوار زنبوردار وجود دارد. از تولید عسل فراوان در چین، تولید عسل برای بازار صادرات جهانی است. بر اساس داده های Statista، کل صادرات عسل چین در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۰ هزار تن رسید.
در مجموع، این استان، ژجیانگ، یک هفتم تولید عسل ملی در کشور پاندا را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، از نظر آماری، بر اساس داده های فائو، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱، تولید عسل چین به ۴۷۲۰۰۰ تن رسید. تولید عسل در چین بزرگترین آمار تولید را دارد.

۲- ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای منطقه اتحادیه اروپا است که بالاترین تولید زنبور را در جهان دارد. در این کشور زنبور عسل به طور گسترده توسط کشاورزان پراکنده در چندین استان ترکیه پرورش داده می شود. علاوه بر این، برخی از استان‌های ترکیه که بیشترین تولید زنبور عسل را دارند عبارتند از: موغلا، اردو، آدانا، آیدین، سیواس و مرسین. در سطح ملی، زنبورداری یکی از کالاهای اصلی محصولات دامی ترکیه است . در مجموع، ۱۰۴۷۰۹ زنبوردار با مجموع ۶ میلیون کندو در سراسر کشور مصطفی کمال آتاتورک وجود دارد.
در سال ۲۰۲۱، بر اساس داده های سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، تولید عسل ترکیه به ۹۶ هزار تن رسید . بخشی از تولید ملی زنبور عسل برای مصرف داخلی است. علاوه بر این، ترکیه عسل خود را به چندین کشور جهان از جمله آلمان، آمریکا، اردن، مجارستان، عراق، عربستان سعودی و اتریش صادر می کند.

۳- ایران

ایران دومین تولیدکننده عسل از منطقه آسیاست . علاوه بر این، بر اساس داده‌های سازمان غذا و کشاورزی (FAO) در سال ۲۰۲۱، تولید عسل ایران به ۷۷ هزار تن رسید. از نظر آماری، چندین منطقه عمده تولید عسل در ایران وجود دارد. از جمله این استان ها می توان به استان های آذربایجان غربی، مازندران و اردبیل اشاره کرد. در این کشور حدود ۶ میلیون کندوی زنبور عسل در استان های مختلف کشور وجود دارد. عسل مناطق مختلف ایران محبویت خاصی در بین مصرف کنندگان به دلیل نوع تولید آن دارد. اما طبق آمار و نظرسنجی ها و آمار خرید عسل طبیعی ، عسل سبلان از استان اردبیل در بین همه عسل ها بسیار شناخته شده تر و محبوب تر است علت این محبوبیت که بهترین عسل ایران، عسل سبلان است. به دلیل طبیعت بکر، شهد غنی گل ها و گیاهان دامنه های سبلان و تنوع گل و گیاهان این منطقه است.

۴- آرژانتین

بر اساس داده های سازمان کشاورزی مواد غذایی (FAO)، سازمان ملل، آرژانتین چهارمین کشور تولید عسل در جهان است. در سال ۲۰۲۱، تولید عسل آرژانتین به ۷۱ هزار تن رسید. از نظر آماری، تا جولای ۲۰۲۰، بیش از ۱۳.۷ هزار تولیدکننده عسل در آرژانتین وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۴.۳ هزار در استان بوئنوس آیرس هستند. Entre Ríos با جمعیتی در حدود ۲.۵ هزار تولید کننده عسل در رتبه دوم قرار دارد.

۵- اوکراین

اوکراین کشوری در منطقه اروپاست که بیشترین تولید عسل را در جهان دارد . در سال ۲۰۲۱، تولید عسل اوکراین به ۶۸ هزار تن رسید. عسل اوکراین علاوه بر تامین نیاز داخلی برای بازار صادراتی نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان یکی از بخش های اصلی اوکراین، صنعت زنبور عسل در این کشور با درگیر کردن ۷۰ هزار اوکراینی یا حدود ۱٪ از جمعیت اوکراین درگیر در این بخش رشد کرده است.

۶- هند

در سال ۲۰۲۱ تولید عسل در هند به ۶۶ هزار تن رسید. در این کشور مهاتما گاندی، تولید عسل در دهه ۱۹۹۰ به سرعت رشد کرد. از این رو هند صادرات عسل خود را به چندین کشور در آسیا و اروپا آغاز کرد. از نظر گونه های زنبور عسل، چندین نوع زنبور عسل وجود دارد که عبارتند از Apis dorsata، Apis cerana indica، Apis florea، Apis mellifera و Tetragonula iridipennis.

۷- روسیه

در سال ۲۰۲۱، تولید عسل روسیه به ۶۴ هزار تن رسید. این کشور با این تولید می‌تواند عسل خود را به چندین کشور جهان مانند چین، بلاروس و آمریکا نیز صادر کند.

۸- مکزیک

در سال ۲۰۲۱، تولید عسل مکزیک به ۶۲۰۰۰ تن رسید. منطقه تولید عسل مکزیک در چندین ایالت مانند Campeche، Yucatán و Quintana Roo، Jalisco، Chiapas، Veracruz، Oaxaca، Guerrero، Puebla و Michoacán گسترده شده است.

۹- ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده دومین کشور با بیشترین تولید عسل در جهان است. در سال ۲۰۲۱ تولید عسل به ۵۷ هزار تن رسید. علاوه بر این، در مورد منطقه تولید عسل، چندین ایالت در ایالات متحده وجود دارد که بزرگترین مناطق تولید عسل هستند. این ایالت ها شامل داکوتای شمالی، مونتانا، کالیفرنیا، داکوتای جنوبی و فلوریدا است.

۱۰- برزیل

برزیل دهمین تولیدکننده بزرگ عسل در سال ۲۰۲۱ است. از نظر جغرافیایی، در برزیل، عسل طبیعی معمولاً از منطقه شمال شرقی جنگل های بارانی اقیانوس اطلس در برزیل می آید.

۱۱- کانادا

کانادا کشوری در قاره آمریکاست که عسل فراوانی دارد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹، بر اساس داده های سازمان ملل متحد فائو، تولید عسل کانادا به ۸۰ هزار تن رسید. استان های انتاریو و بریتیش کلمبیا ۲ استان اصلی هستند که بزرگترین تولیدکنندگان عسل را در قلمرو کانادا دارند. تخمین زده می شود که در استان انتاریو حدود ۳ هزار زنبوردار وجود داشته باشد. در حالی که در استان بریتیش کلمبیا جمعیت کشاورزان حدود ۲ هزار نفر است.
با این حال، از نظر تولید ملی عسل کانادا، استان های آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا سهم اصلی عسل در کانادا هستند. در این کشور تولید عسل در استان آلبرتا به ۳۴ هزار تن، ساسکاچوان به ۱۶ هزار تن و منیتوبا به ۱۴ هزار تن می رسد. عسل کانادا علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای مختلف آمریکا، ژاپن و چین نیز صادر می شود./بازار
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای