آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29081

۱۴۱۸ پروژه آب و خاک در دهه فجر افتتاح شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد گفت: ۱۴۱۸ پروژه آب و خاک به ارزش ۱۷۳۳ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۴۱۸ پروژه آب و خاک در دهه فجر افتتاح شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد گفت: ۱۴۱۸ پروژه آب و خاک به ارزش ۱۷۳۳ میلیارد تومان در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، امروز سه‌شنبه معاون آب و خاک وزارتخانه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی با بیان این مطلب افزود: ۱۴۱۸ پروژه در سطحی برابر با ۳۶ هزار و ۶۱۲ هکتار با اشتغالزایی ۱۸ هزار و ۷۲۷ نفر در استان‌های کشور اجرا می‌شود.

صفدر نیازی شهرکی درباره جزییات این پروژه‌ها اظهار داشت: ۲۱ هزار و ۸۲۷ هکتار از پروژه‌های افتتاحی دهه فجر در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری، ۵۷۹ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مرمت و نوسازی ۱۳۱ رشته قنوات به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر، ۲۳۱ پروژه در بخش احداث کانال‌های آبیاری و لوله‌گذاری به طول ۲۳۵ کیلومتر، ۱۶ پروژه احداث شبکه‌های فرعی ۳ و ۴ در سطح ۸۸۵۶ هکتار و برقی کردن ۲۸۴ حلقه چاه کشاورزی با همکاری وزارت نیرو اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی درباره اعتبارات بخش آب و خاک در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۲ گفت: حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان در ردیف‌های اصلی بودجه ۱۴۰۲ برای فعالیت‌های عمرانی بخش آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مد نظر گرفته شده که حدود ۶ تا ۷ درصد نسبت به بودجه امسال افزایش نشان می‌دهد و امیدواریم این رقم با حمایت مجلس افزایش یابد.

نیاز اعتباری ما خیلی بالاتر از رقم پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است

نیازی شهرکی با بیان این که بودجه پیشنهادی بخش آب و خاک برای سال آینده برای عملیاتی کردن پروژه‌های این حوزه مورد رضایت ما نیست، افزود: اگر بخواهیم راندمان آبیاری و بهره‌وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم، نیاز اعتباری ما خیلی بالاتر از رقم پیشنهادی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

وی سطح اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی را طی سال جاری حدود ۴۰ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: با بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شاید بتوانیم این پروژه را در سطح ۳۰ هزار هکتار عملیاتی کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اعتبارات مصوب سفرهای رییس جمهوری نیز گفت: اعتبارات مصوب سفرهای رییس جمهوری در حوزه آب و خاک تاکنون حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان است که باید ظرف دو سال تامین شود و اگر این اعتبارات از طریق بودجه عمومی، ردیف‌های متفرقه و یا تهاتر نفت تخصیص یابد، اتفاق خوبی در بخش آب و خاک می‌افتد.

وی تصریح کرد: امسال از محل تهاتر نفت مبلغ یک هزار میلیارد تومان به مرمت و بازسازی قنوات، ۴۳۰ میلیارد تومان بابت پروژه زهکشی اراضی کشاورزی و ۴۵۰ میلیارد تومان برای احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایاب رودهای مرزی در نظر گرفته شد که در حوزه زهکشی اراضی کشاورزی مبلغ ۳۲۲ میلیارد تومان و در بخش شبکه فرعی آبیاری و زهکشی رودهای مرزی مبلغ ۳۳۷ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

نیازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره هدفگذاری‌ها و تصمیمات جدید در بخش آب و خاک در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: برای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده مصرف ۱۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند و در احکام پیشنهادی برنامه هفتم توسعه ارتقای ۵ درصد راندمان آبیاری پیش‌بینی شده که بر این اساس راندمان آبیاری باید از ۴۶ درصد فعلی به ۵۱ درصد برسد.

وی حفاظت از خاک و تامین امنیت غذایی را از دیگر احکام پیشنهادی در لایحه برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای