آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30159

۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار عید ذخیره شد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است، همچنین ۱.۳ میلیون تن خرما تولید داریم که در

۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار عید ذخیره شد
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است، همچنین ۱.۳ میلیون تن خرما تولید داریم که در ایام ماه رمضان عرضه می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، شاپور علایی‌مقدم، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره عدم اختصاص ارز به نهاده‌های دامی و واردات آنها به کشور اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با درخواست هر وارد کننده‌ای که بخواهد نهاده دامی وارد کند، موافقت می‌کند، اما ارز مورد نیاز را بانک مرکزی باید اختصاص دهد.
وی افزود: سیاستگذاری و تعیین صرف و صلاح کشور برای اختصاص ارز را بانک مرکزی می‌داند و وزارت جهاد کشاورزی نیاز به تأمین ارز برای واردات نهاده‌ها دارد.
علایی‌مقدم با اشاره به تغییرات نرخ ارز در واردات نهاده‌های دامی و تأثیر آن در هزینه‌های تولید گوشت قرمز گفت: با وجود این که اکنون نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی ۲۸ هزار تومان است اما با همین نرخ ارز نیز ما شاهد تغییر زیادی در بخش هزینه‌های تولید هستیم به طوری که نرخ هر کیلوگرم جو به یک باره از ۲,۲۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان افزایش یافت که البته همین نرخ ارز نیز برای واردات اختصاص نمی‌یابد.
وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی مانند دیگر صنایع و پتروشیمی‌ها بالا رفته است و این معادله‌ای ساده است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.
علایی مقدم گفت: با توجه به اینکه در ۶ ماهه دوم سال مراتع کشور برای چرای دام آماده نیستند، دامداران باید جیره دستی به دام خود بدهند که این امر یعنی باید سالانه ۱۶ میلیون تن نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و کنجاله کلزا وارد کنیم تا در اختیار تولیدکنندگان دام و طیور قرار دهیم.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نوسانات قیمت ارز در قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات هم تأثیرگذار است.
وی ادامه داد: بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و وزارت امور خارجه نیز در بخش تأمین امنیت غذایی دخیل هستند و باید الزامات تولید تأمین شود.

متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور ۲۵۰ هزار تومان است

علایی مقدم گفت: در فضای مجازی مطرح می‌شود قیمت گوشت قرمز ۹۰۰ هزار تومان شده است این موضوع واقعیت ندارد زیرا متوسط گوشت لاشه گوسفندی در کشور ۲۵۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: برای محصولاتی مانند میوه، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه‌ریزی شده و تولید آنها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است، همچنین ۱.۳ میلیون تن تولید خرما داریم که در ایام ماه رمضان عرضه می‌شود.
علایی مقدم گفت: ذخیره استراتژیک برنج کشور ۵۵۰ هزار تن است همچنین وضعیت مناسبی نیز در بخش تولید داریم، بنابراین مشکلی برای تأمین این محصول نیز در ایام پایانی سال نداریم.
وی تاکید کرد: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ نیز در حال حاضر به طور میانگین در کشور ۴۰ هزار تومان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در بخش اصناف نیز باید دقت بیشتر و خودکنترلی برای نظارت بر بازار داشته باشیم همچنین طرحی به عنوان فجر تا فطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که امیدواریم کنترل بیشتری توسط خود فروشگاه‌ها برای اجرای آن وجود داشته باشد.
علایی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وقتی نرخ ارز بالا می‌رود روی همه کالاها و خدمات و حتی مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است، گفت: با این وجود تمام تلاش خود را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم که در این راستا فرمانداران و بخشداران نیز باید در تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی را یاری کنند.
وی افزود: ستاد تنظیم بازار که در کشور تشکیل می‌شود، جهاد کشاورزی تنها یکی از اعضای آن است و همه دستگاه‌ها از جمله اصناف و تعزیرات برای تنظیم بازار باید پای کار بیایند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای