آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28407

رونمایی از ۴ برنامه کوتاه مدت برای رفاه مردم

سیدابراهیم رئیسی که دیروز برای دفاع از کلیات بودجه سال آینده به مجلس رفته بود، از ۴برنامه کوتاه‌مدت دولت در حوزه مسکن، سلامت، تغذیه یا معیشت و خودرو خبر داد.

رونمایی از ۴ برنامه کوتاه مدت برای رفاه مردم

سفره مردم رنگین می‌شود

سیدابراهیم رئیسی که دیروز برای دفاع از کلیات بودجه سال آینده به مجلس رفته بود، از ۴برنامه کوتاه‌مدت دولت در حوزه مسکن، سلامت، تغذیه یا معیشت و خودرو خبر داد.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از همشهری ؛ رئیس جمهور اعلام کرد: ما برای این ۴محور اساسی که مسئله و خواست اصلی مردم است، برنامه کوتاه‌مدت داریم. به‌گفته رئیس‌جمهور، حتما در آینده نزدیک با ساماندهی در این ۴بخش محوری برنامه دولت، وضعیت متفاوت و قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.

سفره مردم رنگین می‌شود

مجلس در حالی به کلیات لایحه بودجه سال آینده رأی مثبت داد که رئیس‌جمهور قول داده در آینده قیمت‌ها مسیر کاهشی را تجربه خواهد کرد. در این بین یکی از وعده‌های دولت، توجه به معیشت و تغذیه خانوارهاست.
به‌نظر می‌رسد برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی بر کاهش نرخ تعرفه گمرکی واردات کالاهای اساسی و البته نهاده‌های دامی از ۴درصد به یک‌درصد خواهد بود؛ موضوعی که تحسین نمایندگان موافق بودجه را به همراه داشته است.
افزون بر این سیدابراهیم رئیسی از آماده شدن زیرساخت‌های توزیع کالاهای اساسی در قالب کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: اجرای این طرح در برخی استان‌ها شروع شده است.
همچنین به‌گفته رئیسی، در سال آینده معادل ۳۶۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه به‌صورت نقدی یا کالابرگ و یارانه نان پیش‌بینی شده است.
به این ترتیب گزینه ارزان‌سازی یا دست‌کم جلوگیری از جهش قیمت مواد غذایی در سال آینده بیشتر بر واردات و البته توزیع کالابرگ کالاهای اساسی استوار خواهد بود. دولت مصمم است از این طریق سفره خانوارها را نسبت به امسال رنگین‌تر کند.

تنظیم بازار خودرو از ۲مسیر

دولت امیدوار است شکاف بین عرضه و تقاضای خودرو را با افزایش عرضه خودروی داخلی و البته واردات برطرف کند. به‌گفته نمایندگان، طبق بودجه سال آینده، مجوز واردات ۲میلیارد دلار خودرو صادر خواهد شد.
به این ترتیب انتظار می‌رود رکورد واردات خودرو در سال آینده شکسته و با افزایش عرضه و شفاف‌تر شدن مکانیزم فروش خودروهای داخلی و خارجی، قیمت‌ها تعدیل شود. رئیس‌جمهور دیروز در صحن علنی مجلس تأکید کرد: دولت هم تولید خودروی باکیفیت در داخل و هم واردات خودرو را مدنظر دارد.

زمین برای ساخت خانه

وعده دوم رئیس‌جمهور به حوزه مسکن بازمی‌گردد. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، زمین ارزان‌قیمت برای ساخت ۲.۵میلیون واحد مسکونی با اقساط بلندمدت ۱۰ساله تامین شده و قرار است بانک‌ها به ازای هر واحد مسکونی ۴۵۰میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنند.
همچنین طبق بودجه سال آینده همه دستگاه‌های اجرایی اجازه دارند در اجرای قانون جهش تولید مسکن، نسبت به فروش املاک مازاد خود اقدام کنند.
وزارت راه و شهرسازی هم اجازه دارد حسب ضرورت زمین‌ها و املاک در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن، در حریم و محدوده هر یک از شهرها را به موضوع بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌های شهرها اختصاص دهد.
افزون بر این، قرار است بخشی از تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها در سقف ۲۰۰هزار میلیارد تومان، در اجرای قانون جهش تولید مسکن، به‌صورت قرض‌الحسنه، هزینه شود.

سلامت مردم، اولویت دولت

برنامه کوتاه‌مدت دیگر دولت که رئیس‌جمهور از آن خبر داده، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت جامعه است. در بودجه سال آینده ۶۹هزار میلیارد تومان یارانه دارو پیش‌بینی شده است.
افزون بر این همه دستگاه‌های دولتی و عمومی از جمله نهادها و بنیادهایی که از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند باید تمام حمایت‌ها و کمک‌های خود را با لحاظ محرمانگی آن به تفکیک شماره ملی افراد در اختیار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قرار دهند.
از سوی دیگر سازمان بیمه سلامت مکلف خواهد بود افراد فاقد بیمه پایه، از ۳دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. البته دیگر شهروندان متقاضی بیمه رایگان پایه سلامت هم براساس آزمون وسع، تحت پوشش قرار می‌گیرند.
همچنین از سال آینده همه مراکز درمانی و پزشکی دولتی، عمومی و خصوصی به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه ملزم هستند. سازمان بیمه سلامت هم باید شرایط لازم را برای اجرای بیمه همگانی به‌صورت آنلاین فراهم سازد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای