آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18780

۸ میلیون مرغ تخم گذار در راه کشتارگاه

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران می گوید:تولید به صرفه نیست و ۸ میلیون مرغ تخم گذار در راه کشتارگاه هستند

۸ میلیون مرغ تخم گذار در راه کشتارگاه

قیمت تمام شده تولید تخم مرغ بیش از قیمت فروش است

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران میگوید: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۴۸هزار تومان و میانگین قیمت فروش ۳۱هزار تومان است لذا تولید به صرفه نیست و ۸ میلیون مرغ تخم گذار راهی کشتارگاه شده است.

اخبار سبز کشاورزی : در حالی که قیمت انواع کالاهای خوراکی و مصرفی در بازار از ابتدای سال روندی افزایشی داشته است آن هم در شرایطی که به گفته کارشناسان قدرت خرید به طور چشمگیری کاهش یافته است، باز هم تولید کنندگان بخش های مختلف کشاورزی نسبت به قیمت گذاری محصولات خود گلایه مند هستند. در واقع برخی تولید کنندگان از جمله فعالان بخش مرغ و تخم مرغ معتقدند قیمت تمام شده محصول شان بیش از قیمتی است که دولت برای فروش به آنها اعلام کرده است.

قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ ۴۸هزار تومان است؛ میانگین قیمت فروش ۳۱هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در این خصوص می گوید: در حال حاضر این صنعت با مشکلات بسیاری مواجه است و پیش بینی ما این است که روزهای سخت تری را پیش رو داشته باشیم به خصوص اینکه الان تخم مرغ زیر قیمت مصوب فروخته می شود و میانگین قیمت فروش کیلویی ۳۱ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت مصوب ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

نبی پور می افزاید: مساله اساسی اینجا است که قیمت تمام شده با قیمت مصوب تفاوت دارد؛ یعنی قیمت تمام شده بیش از ۴۸ هزار تومان است اما به ما گفته می شود به کیلویی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان تخم مرغ را عرضه کنیم که نهایتا به نرخ ۳۱ هزار تومان می توانیم عرضه کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باز شدن صادرات تخم مرغ توانسته در این راه کمک کننده باشد یا خیر، می گوید: از نظر روانی کمی کننده است اما به هر حال توجه کنید که میزان صادرات رقم قابل توجهی نیست و نهایتا ۸۰ تا ۹۰ تن در روز است.

نبی پور ادامه می دهد: بنابراین در کشوری که ۳هزار تن تولید روزانه دارد صادرات ۹۰ تن آن در روز رقمی محسوب نمی شود که بخواهد کمک چشمگیری به بهبود شرایط تولید کنندگان داشته باشد بنابراین بیشتر جنبه روانی دارد.

حذف ارز ترجیحی باعث بالا رفتن نرخ تخم مرغ شد حذف ارز ترجیحی باعث بالا رفتن نرخ تخم مرغ شد

ماه گذشته ۸میلیون مرغ تخم گذار راهی کشتارگاه ها شده است

گفتنی است بر اساس داده های منتشر شده، قیمت تخم مرغ در طی ۸سال اخیر رشدی قابل توجه داشته است که عمدتا به دلیل بال رفتن هزینه های تولید بوده است. به این معنا که در حالیکه قیمت تخم مرغ در سال ۱۳۹۴ به ازای هر کیلوگرم ۳هزار و ۲۵۰ تومان بوده و یک سال بعد به ۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت این محصول در سال ۱۳۹۶ به ۷هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است و یک سال بعد یعنی در ۱۳۹۶ روندی کاهشی داشته است و ۶هزار و ۴۴۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش داشته است و پس از آن در سال ۹۸ به ۷هزار و ۸۰۰ تومان افزایش داشته است. اما سال بعدتر به یکباره به ۱۵هزار و ۷۰۰ تومان جهش داشته است و پس از آن نیز در سال گذشته به ۲۳ هزار تومان افزایش یافته است.

حال در سال جاری نیز نرخ مصوب تخم مرغ ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان شده است اما به دلیل بی برنامگی های وزارت جهاد کشاورزی نه تنها تولیدکنندگان نرخ مصوب را غیر واقعی می دانند بلکه بسیاری از تولیدکنندگان یا تولید را کاهش داده اند یا سالن های پرورشی خود را تعطیل کرده اند.

به طوری که رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار می گوید: شرایط این صنعت اصلا خوب نیست و بر اساس آخرین آمار ارائه شده در ماه گذشته ۸ میلیون مرغ تخم گذار از پروسه تولید خارج و روانه کشتارگاه ها شده است چون تولید تخم مرغ دیگر برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد./بازار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای