آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30543

تنها ۹ درصد از مساحت کشور با جنگل پوشیده شده

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: نخستین گام در اجرای طرح مشارکت مردمی یک‌میلیارد درخت، شناخت گونه‌های شاخص

تنها ۹ درصد از مساحت کشور با جنگل پوشیده شده

اجرای طرح مشارکت مردمی یک‌میلیارد درخت

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: نخستین گام در اجرای طرح مشارکت مردمی یک‌میلیارد درخت، شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی و بسیار مقاوم به خشکی و بی‌آبی، مطابق با شرایط اقلیمی واکولوژیکی هر منطقه است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا ؛ عباس قاسمی‌ رامشه با اشاره به سهم استان اصفهان در نهضت ملی کاشت یک‌میلیارد اصله نهال، اظهار کرد: منابع طبیعی استان متعهد شده در چهار سال با مشارکت صنایع آلاینده، جوامع محلی، ادارات و ارگان‌های دولتی، انجمن‌ها و تشکل‌ های مردم‌نهاد، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پادگان‌های نظامی و انتظامی و کشاورزان ۲۰ میلیون اصله نهال کشت کنند.
بیشتر بخوانید: پاک‌تراشی ۱۲ هکتار جنگل
وی با اشاره به علل اجرای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت در کشور، افزود: سطح جنگل‌های کشور در دهه‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله ناپایداری عوامل اقلیمی و افزایش نیاز جوامع انسانی کاهش یافته و درحال‌حاضر تنها ۹ درصد از مساحت کشور با جنگل پوشیده شده است.
ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل‌ودومین کشور ترسیب‌کننده کربن در دنیا است
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه ایران، هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل‌ودومین کشور ترسیب‌کننده کربن در دنیا است، تصریح کرد: ایران دارای صنعتی پرکربن است و سالیانه ۶۷۲ گیگا تن تولید کربن دارد. آلودگی‌های هوا و محیط زیست باعث شده بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شود و از طرفی سالانه ۳۰ هزار نفر در اثر آلودگی در کل کشور فوت می‌کنند.

ریزگردها نفس زاگرس را به شماره انداخت ریزگردها نفس زاگرس را به شماره انداخت

کاشت یک تریلیون درخت در دنیا در قالب معاهدات بین‌المللی متعهد

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا از سال ۲۰۱۵ میلادی متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن خود را کاهش دهند، گفت: ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی تغییر اقلیم، کنوانسیون تنوع زیستی و معاهدات بین‌المللی ترسیب کربن و کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی است. تمام الزامات و تعهدات بین‌المللی، کشورهای عضو را متعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میزان کربن خود را با کاشت یک تریلیون درخت در دنیا کاهش دهند و ۴۵ کشور جهان در اجلاس گلاسکو متعهد شدند که تولید دی‌اکسیدکربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند.
قاسمی‌رامشه با بیان اینکه قانون افزایش بهره‌وری، قانون هوای پاک، قوانین منابع طبیعی، ماده ۵۰ قانون اساسی ما را ملزم کرده که در مقابل تخریب طبیعت، احیا صورت گیرد، اظهار کرد: محققان و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که راه حل دیگری جز افزایش جنگل‌ها و پوشش گیاهی، آن هم در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت وجود ندارد، همچنین کشورهایی از جمله آمریکا، چین، عربستان متعهد شدند که هر کدام به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۵۰ میلیارد درخت بکارند.
وی توسعه جنگل‌ها، افزایش سرانه پوشش گیاهی، کاهش درجه حرارت محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش آلایندگی هوا، جلوگیری از گرد و غبار، ارتقای سلامت جامعه، تلطیف هوا، ذخیره نزولات آسمانی، تولید اکسیژن، زراعت چوب، گسترش فضای سبز شهرها و روستاها، احیای جنگل‌های کشور را ازجمله مزایای اجرای این طرح دانست و افزود: با دستور ریاست‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مأموریت یافته تا در مدت چهار سال، پیگیر اجرای طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور باشد.
مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: این طرح به اعتقاد مسئولان و محققان، تحقق‌پذیر است، اما همکاری و همت تمام دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد؛ از مهم‌ترین عوامل موفقیت طرح، فرهنگ‌سازی، مشارکت مردم، مشارکت صنایع آلاینده و تمام دستگاه‌های اداری، انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، حامیان طبیعت و دوست‌داران محیط‌زیست است.
وی اضافه کرد: نخستین گام در اجرای طرح مشارکت مردمی یک‌میلیارد درخت، شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی و بسیار مقاوم به خشکی و بی‌آبی، مطابق با شرایط اقلیمی و اکولوژیکی هر منطقه است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای