آخرین خبرها:
شناسه خبر: 8911

پایان دوره دادن چک سفید به دولت

سومین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد

پایان دوره دادن چک سفید به دولت
سومین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. ابراهیم رئیسی بعد از آن که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو وزیر پیشنهادی قبلی مخالفت کردند، سومین فرد پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کردند که این نفر سوم به لحاظ آن که از بدنه وزارتخانه انتخاب شده و به لحاظ سوابق اجرایی و مدیریتی نزدیکی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش دارد و احتمالاً رأی موافق بیشتری در بهارستان کسب خواهد کرد و به این دلیل گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که سومین نفر پیشنهاد شده بر کرسی وزارت آموزش و پرورش خواهد نشست.
البته برخی دیدگاه‌ها درباره دادن رأی اعتماد مجلس به قریب به اتفاق وزیران پیشنهادی بر این نکته پای می‌فشارند که آنچه در روزهای پایانی مرداد باعث حمایت از اکثریت وزیران پیشنهادی توسط نمایندگان شد، توانایی‌ها و قابلیت‌های افراد پیشنهاد شده نبود، بلکه مجلس در یک جو هیجانی و با شتاب فراوان به افراد یاد شده رأی اعتماد داد. قرینه مهم این ادعا گفت‌وگوی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در مراسم تحلیف بود که در آن مراسم سید ابراهیم رئیسی اظهار داشت در اسرع وقت فهرست کابینه را به مجلس ارائه می‌دهد تا زمان برای شروع فعالیت کاری کابینه از دست نرود.
محمدباقر قالیباف نیز گفت که اگر این فهرست به دست مجلس برسد از فردای کاری، نمایندگان بررسی فهرست پیشنهاد شده را در دستور کار قرار خواهند داد، شنوندگانی که این مکالمه را شنیدند تصور کردند در همان جلسه و یا حداکثر فردای آن روز فهرست اعضای کابینه به دست نمایندگان مجلس می‌رسد و کمتر از یک هفته بعد، دولت تشکیل جلسه خواهد داد و فعالیت خویش را آغاز خواهد کرد.

دادن رأی اعتماد در جوی همراه با هیجان و شتاب

با این حال معرفی کابینه به مجلس حدود دو هفته طول کشید؛ ولی همان هنگام که اعضای کابینه در مجلس قرائت شد، برخی نمایندگان نیز به طور خصوصی و از طریق دوستان خود فهرست را به دست آورده بودند، اراده‌ای در میان نمایندگان وجود داشت که حتی‌الامکان همه اعضای پیشنهاد شده موافقت و اعتماد مجلس را به دست آورند تا دولت سیزدهم بتواند زودتر فعالیت خود را آغاز و مشکلات مردم را حل کند. به همین دلیل دادن رأی اعتماد به افراد پیشنهادی در جوی همراه با هیجان و شتاب انجام شد و نمایندگان تقریباً وادار به دادن رأی اعتماد شدند. در همان زمان برخی نمایندگان در گفت‌وگوهای غیررسمی می‌گفتند که اگر با برخی افراد پیشنهادی مخالفت شود ممکن است مجلس به سنگ‌اندازی در مقابل فعالیت دولت متهم شود، به همین دلیل نمایندگان مجلس در فضایی هیجانی و خاکستری به وزیران پیشنهادی رأی اعتماد دادند و تصور می‌شد، اگر این رأی اعتماد سبک و نازل باشد ممکن است باعث سوء‌استفاده جناح رقیب و یا آنچه که دشمنان نظام خوانده می‌شد، شود.

انتقاد نمایندگان از عملکرد برخی وزرا

گذشته از این، اکنون می‌گویند که به عملکرد، سیاست‌گذاری و رفتار برخی اعضای کابینه انتقاد دارند و آن را به نفع کشور نمی‌دانند. این سخن شاید به آن معنی باشد که اگر نمایندگان دانش و احاطه کافی به توانایی‌ها و سابقه افراد پیشنهادی داشتند، شاید برخی از افراد پیشنهادی موفق نمی‌شدند بر کرسی وزارت تکیه بزنند. چه، در آن هنگام گمان می‌رفت که افراد انتخاب شده همگی دارای توانایی‌های لازم و مرتبط با مأموریت‌های‎شان هستند؛ اما دست‌کم در مورد تعدادی از وزیران فعلی، عملکرد نشان‌دهنده آن است که توانایی و دانش کافی وجود نداشته است. بر این پایه، گمان غالب آن است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته‌اند درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سختگیری نشان دهند تا نه فقط جبران مافات شود، بلکه به دولت ابراهیم رئیسی این پیام را منتقل نمایند که رویه گذشته در دادن چک سفید به دولت پایان یافته و از این پس مجلس با حساسیت و دقت بیشتری افراد پیشنهادی را بررسی خواهد کرد. در این واکنش شاید نمایندگان مجلس خواسته‌اند به نحوی به مردم این پیام را نیز منتقل سازند که دوره اعتماد عیار به رئیس و همکارانش را به پایان برده‌اند.

نادر کریمی جونی

انتهای پیام/

لینک کوتاه: https://b2n.ir/t88179

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای