شناسه خبر:
876
کشاورزان، سودا زدگان بازارسازی
بازارسازی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی به یکی از مهمترین روشهای دلالان برای کسب سود حداکثری از فضای اقتصادی شده است.
دلالی به معنای انحصارگری در زمان و موقعیت های مختلف است
بازارسازی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی به واسطه برهم زدن تعادل در عرضه و تقاضا در چند سال اخیر به یکی از مهمترین روشهای دلالان برای کسب سود حداکثری از فضای اقتصادی شده است. به گونه ایکه این دلالان با کاهش عرضه محصولات متناسب با فضای جامعه که غالبا با بهانه های واهی صورت می گیرد، چاره ای جز تمکین مصرف کنندگان از برنامه ریزی این سودجویان باقی نمی گذاراند. که نمونه آن را درمحصولتی همچون پرتقال ، برنج و گوشت قرمز شاهد بوده ایم . در این رابطه کارشناسان عدم رعایت الگوی کشت به همراه فقدان زنجیره های تولید تا مصرف را راهکار جلوگیری از یکه تازی دلالان دانسته و معتقدند ثبات در بازار تنها در سایه تولید و عرضه مناسب با رویکرد صادراتی محقق خواهد شد.
در این رابطه مجتبی شادلو نایب رییس اتحادیه باغداران و عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت و گو با دام، کشت و صنعت در خصوص بازارسازی در محصولات کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه به واسطه عدم اطلاع از میزان تولید و مصرف شاهد بازارسازی برخی از افراد برا کشب سود حداکثری از فضای جامعه هستیم.
وی افزود: بازارسازان با استفاده از فضای حاکم بر جامعه که با بهانه های مختلف همچون مناسبتها و مشکلات اقتصادی ناشی می شود سعی در برهم زدن تعادل در عرضه و تقاضا و افزایش قیمت ها دارند، که نمونه آن را در برنج و یا پرتقال شاهد بوده ایم.
شادلو به لزوم رعایت الگوی کشت اشاره کرد و گفت: میزان تولید محصولات در کشور از الگو یا سیاست تعریف شده ای تبعیت نکرده و معمولا میزان تولید یک محصول به سلیقه و یا نیاز مالی کشاورزی محدود می شود، این در حالیست که در صورت اطلاع از میزان نیاز جامعه و رعایت الگوی کشت می توان از کاهش تقاضای صوری جلوگیری کرد. عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در این رابطه به افزایش 40 درصدی برنج در طول یک سال گذشته اشاره کرد و افزود:میزان تولید و مصرف برنج در کشور مشخص است، اما با افزایش تقاضا به سمت برنج های ایرانی که در نتیجه نگرانی جامعه از آلودگیهای برنج های وارداتی نشات گرفته بود شاهد ذخیره سازی و کمبود ظاهری و در نتیجه گرانی تا 40 درصدی بودیم.
نایب رییس اتحادیه باغداران تکمیل زنجیره تولید تا مصرف را در حذف دلالان و بازارسازان موثر دانست و اظهار داشت:باید سیاست گذاریهای به سمتی حرکت کند تا تمامی حلقه های تولید تا مصرف غذا درکشور اعم از تامین نهاده ها، ابزار و تجهیزات، تکنولوژی، مواد اولیه،تقاضا و ذائقه بازار مصرف و… در یک جهت و منافع ملی مشترک قرار گیرند.
شادلو با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی با رویکرد صادراتی گفت: باید به دنبال تولید محصولاتی ایمن، سالم و استاندارد و مطابق با سفارش و مشخصات جهانی بود تا امکان رقابت در بازار صادرات دنیا را داشته باشیم.
نمی خواهیم سیاست گذاری بازار اصلاح شود
همچنین عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورزی نیز در خصوص بازارسازان محصولات کشاورزی اظهار داشت: دلال همان کسانی هستند که توزیع و عرضه را در اختیار کسانی گذاشته اند، که تولیدکننده را بیچاره کرده است. بیابانی با تاکید بر وجود مدیریت جامع در بخش تولید به ویژه بخش کشاورزی، اضافه کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی با چالش های بسیار زیادی روبرو است که نمونه آن وجود دلالان و واسطه گرها در این حوزه است.
بیابانی با بیان اینکه دلالی به معنای انحصارگری در زمان و موقعیت های مختلف است، تاکید کرد: نمونه ای سلطه گری دلالان را در محصولاتی مختلف شاهد هستیم به طوریکه این افراد با انحصارگری در حوزه خوراک دام و طیور، به راحتی نوسان قیمت ایجاد می کنند و به دلیل انحصاری که با بازار و قیمت ها بازی می کنند، چرا قیمت مرکبات کشاورزان و باغداران مازندرانی در عید و بعد از عید بیش از هزار و 200 تومان بالاتر نرفت و از سوی دیگر قیمت سیب زمینی در بازار 5 هزار تومان شد؟ این سئوالی است که دلالان انحصارگر خاص جواب آن را به خوبی می دانند.
بیابانی گفت: کشاورزان به خوبی حلقه انحصارگری دلالان را درک می کنند اما توانایی مقاومت یا برخورد با آن را ندارند و از سوی دیگر متولیان بخش کشاورزی نیز برخورد یا ساماندهی جدی در این بخش ندارند.
قائم مقام خانه کشاورزی انتقاد کرد: اصل سیاست گذاری بازار را نه می خواهیم درست شود نه تا کنون درست شده است چرا که خودمان عامل خیلی از گرانی ها هستیم.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه کپی شد