سخنی کوتاه با نمایندهای که گفت: مردم برای واردات خودرو کارکرده از ارز موجود در خانههای خود استفاده کنند
سخنی کوتاه با نمایندهای که گفت: مردم برای واردات خودرو کارکرده از ارز موجود در خانههای خود استفاده کنند
اخبار سبز کشاورزی ؛ اگر اهل «وب گردی» یا چرخیدن در «شبکههای اجتماعی» باشید لابد بارها این «مطایبه» ی تلخ و شیرین را شنیده اید:« دوستم به من زنگ زده؛ داری 20 میلیون بهم قرض بدی!؟ من که نداشتم و شرمنده شدم ولی، خوشحالم هنوز دوستانی دارم که فکر میکنند من اونقدری وضع مالیام خوبه که میتونم 20 میلیون به کسی قرض بدهم!»
آقای سیاهکلی؛ منبع آماری خود را اعلام کنید!
هر از گاهی، بانک مرکزی یا احدی از نمایندگان مجلس بر اساس آمارهایی که نمیدانیم چگونه به دست میآید و راه و روشی متقن و مستدل برای راستی آزمایی دارد یا ندارد؛ عددی را به عنوان میزان ذخایر ارزی نزد مردم اعلام میکنند فی المثل در سال 1397، مسئولان بانک مرکزی و معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، میزان ارز موجود نزد مردم را 20 میلیارد دلار اعلام کرده بودند. در سال 1400، یک فعال بازار ارز اظهار داشته بود: آمارهای دقیقی از میزان دلار یا ارز خانگی وجود ندارد اما طبق گمانهزنیها میزان دلارهای خانگی حداقل به 40 میلیارد دلار میرسد که اگر این حجم از دلار وارد چرخه اقتصاد شود میتواند تولید را احیا کند. دو سال بعد، فروردین 1402، صدا و سیما نوشت: 20 میلیارد دلار ارز در خانههای مردم ذخیره شده برای خارج شدن این مبلغ امکان افتتاح حساب ارزی به جای نگه داری ارز در خانه فراهم شد. و حالا سیاهکلی مدعی است میزان ارز موجود نزد مردم 60 میلیارد دلار است و این یعنی آماری ارائه میشود که هیچ مبنایی ندارد اما با همین آمار بدون راستی آزمایی نسخه میپیچند و این یعنی یک آشفتگی تمام و کمال در حوزه اقتصاد(!) حال سؤال
اصلی این جا است؛ چرا باید مردم با دلارهایی که پس انداز کردهاند خودروی دست دوم وارد کنند آن هم با حقوق گمرکی 170 درصدی آن هم وقتی که میدانیم زیان انباشته خودروسازان از 130 همت(2.6 میلیارد دلار)فراتر رفته و دولت میتوان با یک تصمیم کبری، ضمن انصراف از تولید داخلی، با آزادسازی کامل واردات خودرو، یک بار برای همیشه ایران و ایرانی را از معضلی به نام خودرو خلاصی بخشد؟!
لطف الله سیاهکلی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مخالفان تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده که آن را سبب از بین رفتن منابع ارزی کشور میدانند، اظهار داشت: «اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، میتواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانههای خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد؛ مردم میتوانند با ارز موجود در خانههای خود، خودرو وارد کنند.»
این که نمایندگان مجلس در هر زمینهای میتوانند اظهار نظر کنند یک بُعد ماجرا است اما این که چگونه اظهار نظر کنند، بسی مهمتر از اصل ماجرا است.
در این گزارش، بر اساس این گفته ی سیاهکلی که:« در حال حاضر مردم ایران در خانههای خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز نگهداری میکنند» و « مردم میتوانند با ارز موجود در خانههای خود، خودرو وارد کنند.» مسائلی را مطرح میکنیم:
ـ نکته نخست: طی سالهای اخیر؛ بارها و بیشتر از بارها؛ نخبگان یا همان طبقه «الیت» جامعه، سیاسی نویس ها، جامعه شناسان، فعالان رسانه، دلسوزان مملکت و هر آن کس که سخنی و حرفی و نکتهای داشت، بارها بر این مسئله تأکید کرده بود که:«از سرمایههای اجتماعی نظام مراقبت کنید زیرا با از بین رفتن سرمایههای اجتماعی نظام، بسیاری از بدیهیترین راه حلها توسط مردم به ریشخند دچار خواهد شد از جمله؛ تکیه بر اندوختههای مردم در قالب وجوه ریالی و ارزی تحت عنوان پول نقد، طلا و سکه، اشیاء قیمتی و حتی جواهرات.»
حال نمایندهای که معلوم نیست عدد 60 میلیارد دلار را چگونه به دست آورده و بر همین اساس پیشنهاد میدهد مردم با دلارهای خود، خودروی دست دوم وارد کنند لابد باید بداند؛ وقتی سرمایههای اجتماعی نظام بر اثر عملکردهای بدون بررسی، فروریخته و از بین رفته است، هر پیشنهادی در این حوزه مساوی است با پاسخ به شدت منفی!
ـ نکته دوم:ای کاش آقای نماینده سری به قیمت جهانی برندهای خودروسازی میزد، نیم نگاهی هم به اندوختههای ارزی مردم میانداخت و در نهایت پیشنهاد میداد؛ مردم میتوانند با اندوختههای ارزی خود ـ 20 یا 40 یا 60 میلیارد دلار ـ برند یکی از ارزشمندترین خودروسازهای جهانی را خریداری و به داخل ایران منتقل کنند(منهای مباحث تحریمی البته!) و ما نیز قول میدهیم برای همیشه خودروسازهای داخلی را تعطیل کنیم!
ـ نکته سوم: بیشتر از یک سال از سرقت صندوق امانات بانک ملی میگذرد برنامه برای مراقبت از حیاتیترین اندوختههای مردم چیست؟ اصلاً نمایندهای که چرتکه انداخته و به عدد 60 میلیارد دلار رسیده، خبر از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی دارد که با تکیه بر همین سرقت افسانهای مدعی شده:« براساس برآوردی که طبق سرقت از صندوق بانک ملی صورت گرفت، حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است. اشاره محمدرضا فرزین به سرقت ۱۶۸ صندوق امانات در بانک ملی ایران در خرداد 1401 است»؟
وقتی ذخائر مردم که نزد بانک ملی به امانت است هیچ تضمینی برای مراقبت از آن وجود ندارد چگونه انتظار داریم برای ذخائر آنها نسخه بپیچیم و آنها هم بگویند:چشم؟!
ـ نکته چهارم: اگرچه لایحه ی واردات خودروی دست دوم با فراز و فرودهایی که همچنان نیز ادامه دارد به تصویب رسید اما دولت بلافاصله سود گمرکی 171 درصدی به تصویب رسانید و این یعنی؛ یا دولت نمیخواهد خودروی ارزان به دست مردم برسد یا این که تلاش میکند انحصار خودرو همچنان در دست خودش باشد.
آقای سیاهکلی؛ اصلاً بیایید گفتههای یکی دیگر از نمایندگان مجلس را بیکم و کاست مرور کنیم:
جلال رشیدی کوچی در نشست علنی یکشنبه، ۲۸ خردادماه مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی، گفت: در این اصل قانونی پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه مدنظر قرار گرفته است. وی افزود: ما امروز در مجلس قانونی را تصویب میکنیم که تاکید بر واردات خودروهای کارکرده دارد و
۹۵ درصد نمایندگان نیز به این طرح رأی مثبت دادهاند و این یعنی اینکه این مسئله خواسته به حق ملت بوده و میتواند انحصار را از بین برده و کاهش قیمت خودرو را رقم زند. این نماینده مجلس تأکید کرد: با این حال دولت محترم طبق آئین نامه جدید خود آمده و تعرفههای خودرو را به شکل تساعدی افزایش داده است. وی افزود: دولت آمده در تعرفه جدید خود حجم موتور هزار سی سی را از ۶ درصد به ۱۶ درصد، حجم موتور هزار تا ۱۵۰۰ از ۵۰ به ۶۶ و حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی را از ۷۱ به ۹۱ و حجم موتور ۲۰۰۰ به ۲۵۰۰ سی سی را از ۹۱ به ۱۳۱ و حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی را از ۹۶ به ۱۶۱ مدنظر قرار داده است.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت اگر نمیخواهد قیمت خودرو کاهش پیدا کند رسما این مسئله را اعلام کند و دیگر نیازی نیست با این اعداد به اصطلاح بازی کند این در حالی است که باید به همه موارد ۴ درصد عوارض گمرکی را هم اضافه کنیم.
وی گفت: ما در مجلس در تلاش هستیم قیمت خودرو را کاهش و انحصار را کم کنیم، همچنین ما در تلاش هستیم واردات را به نحوی آزاد کنیم که مردم عادی هم بتوانند از آن نفع ببرند اما دولت آمده بدین نحو تعرفه خودرو را افزایش داده است و این مسئله نگرانکننده است.
وی در ادامه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده از شما خواهش میکنم همانطور که تاکنون از طرحهای به نفع مردم حمایت کردهاید این مسئله را هم مورد تذکر قرار دهید لذا کجای دنیا ۱۷۱ درصد یعنی ۳ برابر قیمت خودرو عوارض گرفته میشود و این مسئله واقعا خطرناک و نگرانکننده است.
قالیباف نیز در پاسخ به تذکر نماینده مرودشت، گفت: ان شاءالله که دولت عادلانه بحث تعرفهگذاری در این بخش را اصلاح میکند.» عضو محترم کمیسیون صنایع مجلس انصاف بدهد با این بلبشو در یک فقره یعنی واردات خودروی دست دوم میخواهید مردم خطر کنند و دلارهای موجود نزد خود را تبدیل به خودروی دست دومی کنند که دولت عملاً میخواهد آن را سه برابر قیمت پای مردم حساب کند؟
لابد در جواب خواهید گفت: بازهم برای مردم سود دارد… این مسئله نشان میدهد انگیزهای برای بهبود وضعیت کیفیت خودروهای در اختیار مردم ندارید فقط میخواهید با تصویب قوانین راه را برای درآمدزایی دولت از اندوختههای مردم باز کنید که اگر به کُنه ماجرا بیندیشید با زبان بیزبانی از مردم دعوت میکنید دلارهای موجود نزد خود را به یک سوم ارزش واقعی تبدیل کنند چرا؟ چون مثلا خودروی دست دوم چند صد میلیون تومان ارزانتر به دست مردم میرسد در حالی که دقیقاً دارید با وجوهات ارزی نزد مردم کاسبی میکنید!
ـ نکته ی پنجم: چرا تلاش میکنید لقمه را دور سر بچرخانید؟ بیاید به مردم بگویید: آهای مردم! ما نمیتوانیم زیان انباشته خودروسازان را بپردازیم شما بیایید از محل اندوختههای دلاری موجود نزد خود، زیان انباشته ی خودروسازان را بدهید، ما هم به شما اجازه میدهیم خودرو وارد کنید با نرخ مصوب جهانی، قول میدهیم سود و عوارض عادلانه و منصفانه گمرکی از شما بگیریم؛ این گونه مردم فقط باید 2.6 میلیارد دلار بابت سوء مدیریت و انحصارطلبی خودروسازان را بدهند و نه این که با همان عدد ادعایی و من درآوردی شما به دام دولت بیفتند، انصاف بدهید 2.6 میلیارد دلار کمتر از 60 میلیارد دلار نیست؟!
نکته ششم: گیریم مردم به دام وسوسه و سودهای آن چنانی افتادند و با دلارهای موجود نزد خود، حاضر به واردات خودروهای دست دوم شدند آیا به بحث مالیاتی این ماجرا اندیشیده اید؛ یعنی کسی که مثلا با دلارهای موجود نزد خود 5 دستگاه خودرو وارد میکند و لابد بهترینها را نیز انتخاب میکند مواجه میشود با قانون خودروهای لوکسی که خودتان در مجلس تصویب کردهاید یعنی علاوه بر 171 درصد سود و عوارش گمرکی تازه باید بنشینید مقابل ممیز دارایی و چند ده درصد هم مالیات معاملاتی بر اساس فقره ی خودروهای لوکس بپردازد، ته ماجرا هم مردم زیان مضاعف کردهاند هم با به راه انداختن دلال بازی و هزاران سوء استفاده ی دیگر عملاً نه تنها به بهبود قیمت خودرو کمکی نشده که در این میانه دولت را سر سفره ی مردم مینشانید… بقیهاش را هم که خودتان میدانید؛ یکی این که، این ارگان و آن سازمان به تنهایی با استفاده از دعوت عامی که از مردم شده، هزاران دستگاه خودروی دست دوم وارد میکند، با بند و ماده و تبصرههای ریز و درشتی که همواره و در همه موارد وجود دارد سود و عوارض کمرکی هم نمیدهد و یک شبه آن چنان پولی به جیب میزند که بیحساب است این وسط سر مردم و دولت
کلاه رفته، قیمت خودرو هم کاهش پیدا نکرده، دلالی هم رواج بیشتری پیدا کرده. نفع دیگری اگر متصور هستید بگویید ما نیز بدانیم!
ـ نکته ششم: شما بگردید در جهان و محاسبه کنید نه با 60 و 40 میلیارد دلار بلکه با
20 میلیارد دلار کدام یک از برندهای مناسب بازار ایران را میتوان خرید بعد بیایید، بینی و
بین الله محاسبه کنید با این اندوختهای که همچنان میگوییم ادعایی است بیپایه و اساس است و افسانه ای، میشود کاری کرد که دیگر این ماشینهای بیکیفیت به خورد مردم داده نشود یا نه؟ اگر به نتیجهای نرسیدید و همچنان بر ادعای خود باقی ماندید بگویید ما هم برای شما تبلیغ کنیم!
ـ نکته هفتم: آقای سیاهکلی؛ خودمانیم ولی، شوخی تلخی بود امیدوارم تکرار این شوخیها را شاهد نباشیم!
ـ تکمله: آقای سیاهکلی؛ همین که بعد دو سال تورم و گرانی و سوء مدیریت همچنان فکر میکنید مردم میلیاردها دلار اندوخته ی ارزی در خانه دارند یعنی از نظر شما حال مردم چندان هم بد نیست و این که شما فکر میکند کسانی که ذرهای دلار اندوختهاند برای روزی که نمیدانیم به زودی فرا میرسد یا اندکی بعد، با یک پیشنهاد ماورایی، دو دستی دلارهای خود را تقدیم میکنند تا دولت هر تصمیمی خواست با آن بگیرد یعنی اصلاً مردم را و افکار عمومی را نشناخته اید!
عضو کمیسیون صنایع مجلس: مردم برای واردات خودروی کارکرده از ارز موجود در خانههای خود استفاده کنند
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تأیید واردات خودروهای کارکرده گفت: قرار نیست این خودروها از محل ارز دولتی وارد شود بلکه مردم میتوانند با ارزهایی که در خانههای خود دارند و تا ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود، اقدام به واردات کنند.
لطف الله سیاهکلی در گفتگو با ایرنا و در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مخالفان تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده که آن را سبب از بین رفتن منابع ارزی کشور میدانند، اظهار داشت: اگر فردی در خارج از کشور یا در منزل خود ارز دارد، میتواند اقدام به واردات کند؛ در حال حاضر مردم ایران در خانههای خود بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد؛ مردم میتوانند با ارز موجود در خانههای خود، خودرو وارد کنند.
وی با طرح این سوال که چرا باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده شود؟ افزود: دولت مکلف به ایجاد رقابت در بازار خودرو است که در دو بخش عملی میشود یکی کیفیت و دیگری قیمت خودرو؛ وقتی خودرو در بورس عرضه شد، قیمت برخی مدلهای آن به ۳ میلیارد تومان رسید در حالی که قیمت واقعی آن ۷۰۰ میلیون تومان بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با تصویب لایحه ساماندهی خودرو در مجلس که به اصلاح قانون قبلی انجامید و واردات خودروهای کارکرده را آزاد کرد، قیمت خودرو سیر نزولی و کیفیت آن سیر صعودی خواهد یافت.
سیاهکلی با اشاره به اینکه با این اقدام، خودرو به قیمت واقعی میرسد نه آن قیمتی که دلال کف بازار تعیین میکند، خاطرنشان کرد: به نظر من تعرفه واردات خودروی کارکرده باید از ۲۰ درصد آغاز شده و حداکثر ۱۰۰ درصد باشد و هر چه تعداد سیلندر یا قدرت خودرو بالا میرود، با توجه به افزایش میزان مصرف سوخت آن، دولت میتواند تعرفه گمرکی واردات را افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه ما باید تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را به صورت پلکانی افزایش دهیم، افزود: تعرفه گمرکی ابزار مناسبی برای حمایت از تولید داخل است تا خودروسازان بتوانند ارز تهیه کرده وکیفیت تولید داخل را ارتقا دهند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان داشت: اگر تعرفه گمرکی واردات خودرو بر اساس مصرف بنزین باشد، بسیار خوب است و میتوانیم میزان مصرف بنزین را هم مدیریت و کنترل کنیم خودروهایی که کمتر از ۶ تا ۷ درصد مصرف سوخت دارند، باید تعرفه واردات آنها زیر ۳۰ درصد باشد.