آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45583

کاهش ۷۰هزار تنی صادرات پسته به چین

پنل استانداردهای جهانی و چالش‌های محصولات کشاورزی که در حاشیه دومین روز از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی؛ زین‌العابدین هاشمی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران؛ محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران و کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات برگزار شد.

کاهش ۷۰هزار تنی صادرات پسته به چین

اخبار سبز کشاورزی؛ زین العابدین هاشمی در این پنل با بیان اینکه تولید خشکبار درحال افزایش است، گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان تولید پسته ۲۵۰ هزار تن بود و امسال ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن پسته تولید کردیم؛ سطح زیر کشت خوب است و درختان جوان هستند. قوانین و مقرراتی که گذاشته می‌شود در راستای منافع صادرکنندگان نیست و اگر این روند دو سال دیگر ادامه پیدا کند اکثر کشاورزان شغل دیگری انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان صادرات پسته به چین در سال ۱۳۹۹، ۸۵ هزار تن بود که این میزان در سال گذشته به ۱۵ هزار تن کاهش یافته است. رقبای ما ذائقه های مشتریان را عوض می‌کنند؛ آلمانی‌ها طعم پسته ایران را فراموش کردند؛ فرش، پسته و زعفران محصولات شناخته شده ایران بودند که فرش فراموش شده و امسال  باید جشن نابودی پسته را بگیریم!

۲۷ استان کشور به تولید خشکبار مشغولند

هاشمی با بیان اینکه ۲۷ استان کشور درگیر تولید خشکبار هستند، عنوان کرد: با این حال صادرات بیش از ۷۰ درصد کاهش داشته است؛ کشاورزانی که در ایران به آن‌ها توجه نکردیم رفتند آمریکا و بازار آنجا را بزرگ کردند. در ادامه پنل، کاوه زرگران، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو، اظهار کرد: شرکت‌های توانمندی در نمایشگاه حضور پیدا کردند، اما بازدیدکنندگان غالبا ایرانی بودند، درحالی که انتظار می‌رود از کشورهای خارجی باشند. قدم اول برای توسعه صادرات نیاز به عادی سازی روابط بین‌الملل و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی دارد. وضعیت تعاملات بین‌المللی باعث شده است با وجود تلاش بخش خصوصی درحال حاضر از کشورهای خارجی بازدید کننده نداشته باشیم درحالی که به نظر من پتانسیل‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

در ادامه محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه مشکل اساسی در زمینه صادرات بازاریابی است، گفتت: بازاریابی باید به دو دسته خرد و کلان تقسیم شود؛ دولت وارد بازاریابی کلان شود و بنگاه‌ها در راستای بازاریابی خرد حرکت کنند، باید نمایشگاه را پلی بدانیم بین شناساندن و تقاضا؛ باید به دیپلماسی اقتصادی بپردازیم.

چوی بابیان اینکه انتظار می‌رود صادرات غیرنفتی تسهیل شود، گفت: نباید به برگزاری نمایشگاه اکتفا کنیم باید بیشتر به دیپلماسی اقتصادی پرداخته شود.در بخش کشاورزی و صنعت پتانسیل خوبی داریم و نقاط قوت و فرصت‌ها بیش از ضعف است اما ضعف در فرایند صادرات است که باید تسهیل شود./ آرمان امروز

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای