آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45162

ممکن‌های پرورش لاما در ایران

لاما، رقیب گوشتی گوسفند و گاو

لاما با نام علمی «Lama glama»، نوعی شترسان اهلی و بومی آمریکای جنوبی است که مدت‌ها است به‌عنوان حیوان بارکش و گوشتی استفاده می‌شود. ارتفاع بدن حیوان تا شانه‌هایش بین 110 تا 130 سانتی‌متر و وزن آن به 120 تا 150 کیلوگرم می‌رسد. این حیوان قادر است تا 30 کیلوگرم بار را حمل کند.

لاما، رقیب گوشتی گوسفند و گاو

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ لاما برخلاف شتر فاقد کوهان است اما فرم پاها و لب‌های این حیوان مانند شتر است. علاوه بر گوشت و پوست از این نوع شتر، الیافی زبر و ضخیم به دست می‌آید که طول این الیاف گاه تا 25 سانتی‌متر و در ظاهر شبیه به الیاف شتر است. مخلوط این الیاف با بعضی الیاف‌های دیگر ایجاد خاصیت عایق حرارتی و همچنین سبکی پارچه را می‌نماید و برای پارچه‌های مرغوب کت و شلوار کاربرد زیادی دارد.

دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند که آنتی بادی‌های موجود در خون لاما قادر به جلوگیری از عفونت ناشی از کووید 19 است. البته این نخستین بار نیست که از حیوان لاما در تحقیقات آنتی‎بادی استفاده می‌شود. به‌طور کلی آنتی‎بادی‌های این حیوان در تحقیقات مربوط به ویروس ایدز و آنفولانزا نیز به کار رفته و محققان برای کشف روش درمانی از آنتی‌بادی‌های این حیوان بسیار امید دارند.

میانگین طول زندگی لاما 20 تا 30 سال، طول دوره آبستنی 331 تا 359 روز و زمان از شیرگیری حدود 4 تا 5 ماهگی است. ماده‌ها معمولاً در سن 15 تا 18 ماهگی و نرها 14 تا 16 ماهگی بلوغ جنسی پیدا می‌کنند. رنگ لاما‌ها از سفید تا تیره و رنگ‌های ابلق است.

لاما در ایران

در مورد داشتن یا نداشتن مزیت اقتصادی لاما برای نگهداری در ایران، مهندس داود کیان زاد، کارشناس مسئول گروه دام سنگین مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور می‌گوید: لاما در ایران بیشتر جنبه تفریحی دارد. نگهداری لاما در ایران برای استفاده از شیر، گوشت، پشم و پوست و... توجیه اقتصادی ندارد و دام‎های دیگر مانند: گاو، گوسفند، بز، شتر و ... به آن ارجحیت دارند. دام های دیگر مانند: گاو، شتر، گوسفند و ... را به خاطر این‌که قیمت دام مولد آن پایین‌تر است و در کشور ما دام مولد کافی وجود دارد، توجیه پذیر نموده اما در مورد لاما چون باید دام مولد را وارد کشور کنیم، با قیمت‌های فعلی و بالای دلار توجیه اقتصادی ندارد. برای کسانی که به‌صورت تفریحی مبادرت به این کار می‌کنند یا برای کلکسیون‌داران و مراکز تفریحی و... قضیه مقداری متفاوت است.

خط تولید صادرات لاما

 کیان زاد ادامه داد: در بعضی از کشورها این حیوان را برای درمان افسردگی به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند؛ چون حیوانات خیلی آرام و خوبی هستند و برای حیوان خانگی مناسب‌اند.

کیان‌زاد ادامه داد: ضریب تبدیل غذا به گوشت در این حیوان نسبتاً خوب و از این نظر چیزی از دام های دیگر مانند گاو و گوسفند کم ندارد، اما به دلیل آن‌که دام مولد کافی در کشور نداریم، توجیه اقتصادی آن پایین می‎باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر بخواهیم آن را با اهداف صادراتی پرورش دهیم باید به مسئله وجود پروتکل‌های بهداشتی با کشورهای هدف و داشتن روابط تجاری با آن‌ها هم توجه داشته باشیم؛ چراکه بسیاری از کشورهای مشتری لاما، پروتکل‌های بهداشتی کشورهای خاورمیانه را قبول نمی‌کنند. در کل با توجه به جمیع جهات پرورش لاما را در ایران به‌منظور گوشت و پشم و... منطقی نمی‌دانم.

دکتر سعید زیبایی، دانشیار موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق و رئیس انجمن علمی شتر کشور در مورد آنتی‌بادی‌های لاما می‌گوید: شترسانان آنتی‌بادی‌های بخصوصی دارند که در شناسایی آنتی‌ژن بسیار خوب عمل می‌کنند و با سایر حیوانات از این نظر متفاوتند. به خاطر همین موضوع در دنیا روی آنتی‎بادی‌های شترسانان کار می‌کنند. بنده هم طرحی دارم و روی تأثیر آنتی‌بادی شتر بر روی کووید 19 کار می‌کنم.

وی ادامه داد: آنتی‌بادی شترسانان سبک‌تر و ریزتر است و بهتر بر روی آنتی‌ژن (ویروس، باکتری و...) قرار می‌گیرد و از دو نظر نسبت به آنتی‌بادی سایر حیوانات بهتر است: اول آن‌که به دلیل نوع اسیدهای آمینه‌شان واکنش خوب نشان می‌دهند و دیگر این‌که نسبت به شرایط نامساعد مقاوم‌ترند. یعنی روی آنتی ژن‌ها در محل مناسب قرار گرفته و واکنش خوبی روی آنتی ژن مهاجم داشته و عملکرد بهتری دارند، از طرف دیگر نسبت به شرایط نامساعد هم مقاوم‌تراند.

وی در مورد توجیه‌پذیری اقتصادی لاما با توجه به اهمیت آنتی بادی‌ها هم می‌گوید: با این وجود هنوز از نظر اقتصادی برای کشور ما توجیه‌پذیر نیست؛ چون ما این آنتی بادی‌ها را از شترهایی که در کشورمان وجود دارد هم می‌توانیم تهیه نماییم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای