آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45536

بوقلمون غذایی با چربی و کالری کمتر

این روزها به دلیل وجود معضلات موثر بر تولید و عرضه گوشت قرمز و مرغ و پریشانی در عرضه نهاده‌های دامی که بر روند عرضه و تقاضای انواع گوشت که از منابع مهم تامین پروتئین مورد نیاز جامعه می‌باشند اثر گذاشته و شاهد گران شدن این دو نوع منبع تامین پروتئین شده‌ایم.

بوقلمون غذایی با چربی و کالری کمتر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ تمهیدات دولتی نیز چندان موثر واقع نشده و موج گرانی همچنان بر ساحل تقاضا، به ویژه در اقشار کم درآمد می‌کوبد.

شاید یکی از منابع جایگزین گوشت قرمز و مرغ با نگرش یک امر واسط بین این دو، عرضه گوشت بوقلمون برای تعدیل تقاضا حتی در کوتاه‌مدت باشد، اگر چه تولید بوقلمون در سطح کشور، احتمالا به اندازه‌ای نیست که عرضه آن بتواند، شوک وارده از کمبود گوشت‌های قرمز و مرغ را برطرف نماید.

هر چند بوقلمون در بعضی از کشورها مصرف بالایی دارد، اما در کشور ما تقاضا برای آن چندان زیاد نیست. بنا بر دلایل زیر می‌توان در شرایط کنونی گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت قرمز نمود:

• قیمت گوشت بوقلمون در مراکز فروش تقریباً نصف قیمت گوشت قرمز است و بنابراین در صورت نبود و یا گران بودن گوشت قرمز می‌توان از آن در تامین بخشی از نیاز پروتئینی جامعه استفاده کرد.

• گوشت بوقلمون برخلاف گوشت مرغ در هنگام پختن، حجم خود را چندان از دست نمی‌دهد و شکل خود را حفظ می‌نماید.

• گوشت بوقلمون دارای چربی و کالری کمتری نسبت به گوشت قرمز است، اما واجد موادمغذی و عناصر مورد نیاز بیشتری برای بدن است. از آنجایی که بیشترین مقدار چربی بوقلمون در پوست آن ذخیره می‌شود، با جدا کردن پوست از گوشت، مقدار چربی مورد مصرف تا اندازه زیادی کاهش می‌یابد.

• براساس اظهارات کارشناسان توزیع می‌توان گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت قرمز نمود، چرا که قادر به تامین پروتئین‌های مورد نیاز است.

این گوشت به دلیل تشابه با گوشت قرمز، سرشار از ویتامین‌های گروه B، فسفر، پتاسیم، آهن و روی است که از مواد مهم و مغذی موجود در گوشت قرمز هستند.

حجم گوشت سینه و ران بوقلمون در مقایسه با میزان استخوان موجود در آنها بیشتر است و بنابراین از نظر اقتصادی برای خانواده‌های کم‌درآمد که قدرت خرید گوشت قرمز را با قیمت‌های بالا ندارند، مناسب‌تر است.

ران بوقلمون از نظر مقدار آهن تقریبا مشابه گوشت قرمز (گوسفند یا گوساله) است، اما از اسیدهای آمینه مقادیر کمتری دارد که این ویژگی‌ شامل سایر طیور نیز می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای