آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45578

مهندس حکمتی، چهره نامدار صنعت مرغداری :

اگر مشکلات اقتصادی نبود، صادرات مرغ به مراتب افزایش می‌یافت

مهندس مظفر حکمتی، چشم‌انداز صنعت مرغداری در ایران را روشن ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون در ایران، در زمینه تولید گوشت سفید با ظرفیت 55 تا 60 درصد فعالیت می‌شود و اگر این تحریم‌ها نبود یا مشکلات اقتصادی که باعث سخت شدن تبادلات ارزی گردیده است، وجود نداشت، اوضاع صادرات به مراتب بهتر می‌شد.

اگر مشکلات اقتصادی نبود، صادرات مرغ به مراتب افزایش می‌یافت

چهره نامدار و شناخته شده صنعت مرغداری و کشتارگا‌‌ه‌های ایران که با پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی گفت‌وگو می‌کرد با بیان مطلب فوق اضافه کرد: من پیش از وقوع انقلاب اسلامی هم مرغ صادر می‌کردم، آن وقت‌ها کشور امارت متحده عربی مانند ده کوره‌ای بود.


بیشتر بخوانید: تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی با صادرات مستمر مرغ


مهندس حکمتی افزود: قیمت گوشت قرمز اصلا برای دولت قابل کنترل نیست و نوسان‌های زیادی دارد، به‌خاطر آن است که تولید گوشت قرمز به دست دمداران کوچک و چوپان‌ها است. صنعتی نداریم که به تولید گوشت گوسفند اختصاص داشته باشد؛ اما تنها جای مشخصی که به تولید پروتئین گوشتی اختصاص دارد و دولت به آن یارانه پرداخت می‌کند، مرغداری‌ها هستند.

فعالیت واحدهای تولیدی پرورش مرغ فقط با 55 تا 60 درصد ظرفیت

این فعال اقتصادی با بیان اینکه هم‌اکنون واحدهای تولیدی پرورش مرغ فقط با 55 تا 60 درصد ظرفیت  فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: گاهی دان و خوراک مرغ به‌موقع به مرغداری‌ها نمی‌رسد و اتفاق‌هایی که مشاهد می‌شود، رخ می‌دهد.

وی گفت: ارزان‌ترین پروتئین گوشتی که شهروندان و مخصوصا اقشار فقیر می‌توانند تهیه کنند، همین گوشت مرغ است؛ چنان‌که قیمت مصوب گوشت مرغ از سوی دولت 85 هزار تومان تعیین شده است. توجه کنید که با 85 هزار تومان چه مواد غذایی معادل پروتئین گوشت مرغ می‌توان خرید؟ تقریبا هیچ.

مهندس حکمتی با ذکر این نکته که رقم 58 هزار تومان، نرخ مصوب دولت برای خرید مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به منظور ذخیره سازی است، افزود: اکنون و در فصل بهار مازاد تولید وجود دارد، به همین دلیل گاهی دیده می‌شود که برخی مرغداری‌ها مرغ مازاد خود را حتی به زیرقیمت 58 هزار تومان و تا حدود 50 هزار تومان به فروش می‌رسانند.

وی گفت: البته اکنون شرکت پشتیبانی امور دام وارد بازار شده، با مرغداری‌ها قرارداد می‌بندد و اگرچه قول داده‌اند که به طور نقدی پول مرغ‌های خریداری شده را می‌دهد، اما خدا می‌داند که آیا وعده عملی خواهد شد یا خیر.

ایران در صنعت کشتارگاهی کاملا خودکفاست

مهندس حکمتی در پاسخ به سوال دیگر پایگاه خبری اخبار سبز کشاورزی به توانایی کشورمان در حوزه صنعت کشتارگاهی اشاره کرد و گفت: در این زمینه ایران کاملا خودکفاست؛ چنان‌که اکنون در هیچ نقطه‌ای از ایران وجود ندارد که مرغ به صورت سنتی و با همان کشتارگاه‌های غیربهداشتی و قدیمی کشتار شود.

این کارآفرین توانا در عرصه صنایع مرغداری و کشتارگاهی افزود: تجهیزات این صنعت هم از سوی چند تولیدکننده ایرانی تهیه و تامین می‌شود و این شرکت هم برای دام و هم برای طیور خط کشتارگاهی صنعتی را تولید می‌کنند.

وی کیفیت تجهیزات تولید شده ایرانی در این زمینه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این شرکت‌ها هم‌اکنون تجهیزات کشتارگاهی را به کشورهای اورآسیا و نیز کشورهای منطقه صادر می‌کنند و می‌توانم به جرئت بگویم که تولیدات ایران در این زمینه ازجمله پیشرفته‌ترین محصولات است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای