آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45349

ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر از مردم جهان نان استفاده می‌کنند

به مناسبت روز ملی گندم و نان

مقام معظم رهبری امسال را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اقدامی ارزشمند برای تحقق شعار سال، هفت روز را در تقویم رسمی کشور به نام هفت محصول کشاورزی نام‌گذاری کرد.

به مناسبت روز ملی گندم و نان

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ روز سی‌ویکم فروردین به نام روز ملی گندم و نان، روز چهارم آذر به عنوان روز ملی زیتون، پنجم آبان به عنوان روز ملی زعفران، هفتم آبان به عنوان روز ملی انار، بیست‌وپنجم شهریور به نام روز ملی خرما، بیستم اردیبهشت به نام روز ملی گل محمدی و سی‌ام مرداد به عنوان روز ملی عسل در تقویم کشور ثبت گردید.

نقش مهم گندم در تغذیه جمعیت کشور

دلیل نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور با عنوان «روز ملی گندم و نان» به دلیل اهمیت بسیار زیاد آن در زنجیره غذایی تمامی آحاد جامعه و نقش بارز و بی‌بدیل آن در تأمین امنیت غذایی و پروتئین گیاهی مورد نیاز مردم کشور است.

به دلیل نقش مهم گندم در تغذیه جمعیت رو به تزاید کشور، این محصول از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آمار و ارقام مربوط به سهم گندم در تأمین کالری و پروتئین مردم کشور متفاوت است و با توجه به تغییراتی که در سبد غذایی مردم کشور رخ داده، به طور میانگین حدود ۴۰ درصد (حتی گاهی تا ۶۰ درصد) از کالری و ۲۰ درصد از پروتئین مصرفی هر ایرانی، از گندم تأمین می‌گردد.

نان غذای اصلی و همیشگی جمعیت بشری

نان غذای اصلی و همیشگی جمعیت بشری را تشکیل می‌دهد. نان تأمین‌کننده عمده پروتئین، هیدرات کربن (نشاسته)، چربی، انواع ویتامین‌ها، آهن و مواد معدنی مورد نیاز روزانه ما می‌باشد. بر طبق آمار، سرانه مصرف گندم هر ایرانی بطور میانگین ۱۵۰ کیلوگرم در سال برآورد شده است.

ایرانیان ۳۷ درصد بیشتر نسبت به مردم جهان نان استفاده می‌کنند و بنابراین باید به سمت سرمایه‌گذاری در راستای ارتقاء کیفیت نان و دستیابی به نان کامل حرکت کنیم.

گندم مورد نیاز کشور، سالانه حدود ۱۲ میلیون تن است

در حال حاضر میزان گندم مورد نیاز کشور، سالانه حدود ۱۲ میلیون تن است. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری می‌باشد و حداقل ۱۰.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان انجام خواهد شد. میزان خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده و با ادامه روند موجود در طی دو تا سه سال آینده به خودکفایی پایدار گندم دست خواهیم یافت.

در حال حاضر عملیات برداشت گندم در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، جنوب استان فارس، ایلام و خوزستان آغاز شده و برداشت این محصول در کشور تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

کشاورزان بایستی به این نکته مهم توجه نمایند که با توجه به نقش مواد آلی خاک و حفظ بقایای گیاهی در افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش عملکرد در بلند مدت، به هیچ وجه پس از برداشت محصول گندم، بقایای گیاهی را آتش نزنند و با مشورت کارشناسان و محققان در اراضی آبی اقدام به کشت مستقیم در بقایای گیاهی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای