آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17937

آب ۶۸۰ هزار مشترک پرمصرف تهران قطع می‌شود

‌برای ۶۸۰ هزار مشترک پر مصرف و بد مصرف تهرانی هشدار و اخطار ارسال شده؛ در صورتی که مصرف این مشترکین کاهش پیدا نکند، از ابتدای تیر امسال آب آنها قطع خواهد شد.

آب ۶۸۰ هزار مشترک پرمصرف تهران قطع می‌شود

۹۷ درصد مساحت ایران در دوزخ خشکسالی

‌برای ۶۸۰ هزار مشترک پر مصرف و بد مصرف تهرانی هشدار و اخطار ارسال شده؛ در صورتی که مصرف این مشترکین کاهش پیدا نکند، از ابتدای تیر امسال آب آنها قطع خواهد شد.
اخبار سبز کشاورزی : رکورد مصرف آب در تهران شکسته شد. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آبفای تهران می گوید: پایتخت نشین ها در روز جمعه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف کردند که حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب بیشتر از پارسال است. برای بزرگی این عدد بد نیست بدانید که حجم آب دریاچه چیتگر چیزی حدود ۳ میلیون مترمکعب برآورد می شود. تهرانی ها در شرایطی در هر ثانیه ۴۰ هزار لیتر آب مصرف می کنند که موجودی سدهای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۴ درصد کمتر است.
شرایط نگران کننده تنها محدود به استان تهران نیست. بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی فقط سه درصد مساحت ایران مشکل کم‌آبی ندارد. از طرفی بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ترتیب حدود ۲۹ درصد، ۵۷.۷ درصد و ۷۱ درصد کمتر از سال گذشته است.

قطع آب پر مصرف ها بر اساس پیوست بودجه امسال

وی گفت: کاهش سطح ذخایر سدها، شرایط آبی استان تهران را در وضعیت قرمز قرار داده طوری که مدیرعامل آبفای تهران می گوید به هیچ وجه در قطع آب مشترکین پر مصرف و بد مصرفی که به هشدارها بی اعتنا هستند، کوتاهی نمی کنیم.
به گفته او، برای ۶۸۰ هزار مشترک در تهران هشدار و اخطار ارسال شده است. در صورتی که این مشترکین مصرف خود را کاهش ندهند از ابتدای تیر در ساعت های پیک به مدت ۲ الی ۵ ساعت آب آنها را قطع خواهیم کرد.
آنگونه که بختیاری می گوید: قطعی های آب برای پر مصرف ها و بد مصرف یک بار نبوده و چندین بار تکرار می شود.
البته این اولین بار نیست که مسئولین از قطع آب مشترکین پر مصرف خبر می دهند. سال گذشته هم چنین هشدارهایی از سوی آبفای تهران بارها و بارها مطرح شد اما در نهایت خبری از جریمه پر مصرف ها و بد مصرف ها نشد. البته بختیاری مدعی است که قانون بودجه امسال این اجازه را به شرکت های آب و فاضلاب کشور داده در حالیکه در سال گذشته قطع آب پر مصرف ها تنها مصوبه شورای تامین را داشت.
جالب است که بدانید طبق گفته های این مقام مسئول، ۵ درصد یعنی حدود ۱۰۰ هزار مشترک بیش از ۳۰ مترمکعب آب مصرف می کنند که در رده بد مصرف ها قرار دارند. البته پر مصرف هایی که بیش از الگوی مجاز مصرف می کنند، حدود ۳۵ درصد مشترکین را تشکیل می دهند.

دست درازی به سفره های زیر زمینی و مرگ زمین

در حال حاضر حدود ۵۷ درصدی آب مصرف استان تهران از سدها و ۴۳ درصد از منابع زیر زمینی تامین می شود. البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفته که ممکن است این نسبت در روزهای پیک تابستان بازهم تغییر کند و به ناچار به سفره های زیر زمینی دست درازی بیشتری کنیم.
این در حالی است که در سال گذشته که اتفاقا بازهم شرایط خیلی خوب نبود و خشک ترین سال در نیم قرن اخیر لقب گرفته بود، حدود ۶۵ درصد آب مصرفی از سدها و ۳۵ درصد آن از ذخایر زیرزمینی تامین می شد. البته برداشت از سفره های زیر زمینی تنها محدود به این برداشت ها نمی شود.
آمارها حاکی است که بیش از ۲۸ هزار حلقه از حدود ۴۲ هزار حلقه چاه حفر شده در استان تهران غیرمجاز است. برداشت از چاه های زیر زمینی نشست زمین در برخی از نقاط تهران را به ۳۶ سانتی متر در سال رسانده است. بخش زیادی از این مصرف مربوط به انباشت جمعیت بدون توجه به ذخایر و منابع آبی استان و شهرهای تهران بوده است.
هدایت فهمی کارشناس حوزه آب با بیان اینکه برداشت از منابع زیر زمینی ایران از مرز بحران هم گذر کرده، در این باره گفت: ۱۴۰ میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی کشور پیش‌خور شده است. در چنین حالتی اگر در میان‌مدت و بلندمدت مراقب کیفیت خاک نباشیم و برداشت آب شور ادامه داشته باشد کیفیت خاک نیز از بین می‌رود. خاک ابتدا شور می‌شود و بعد ممکن است قلیایی شود. در نهایت ممکن است خاک را از دست بدهیم.
به گفته او، ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داشته و سالهاست که خشکسالی و سیل دست و پنجه نرم می کنیم. اما برنامه جامعی برای مدیریت امور نداریم. سالهاست که به برنامه های توسعه ای خود توجهی نکرده و تلاشی برای کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب نداشتیم. بی برنامگی موجب شده که رکوددار اتفاقات تلخ در دنیا باشیم. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که میزان فرسایش خاک به ۱۵ تن در هکتار رسیده و به همین راحتی ما رکورد فرسایش خاک را هم به نام خود ثبت کردیم.
به باور این کارشناس حوزه آب، باید بتوانیم از فاضلاب تصفیه‌شده برای صنایع استفاده کنیم و آب شرب و سالم را برای بخش کشاورزی استفاده کنیم و ۱۰ درصد از مصارف بخش کشاورزی کاهش دهیم و شاهد کاهش مصرف آب کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای باشیم. علاوه‌بر بخش کشاورزی، راندمان مصرف آب در بخش صنعت نیز فاجعه است و باید برای راندمان این بخش نیز اقدامات موثری انجام شود.
همین حالا که شما این گزارش را می خواندید(حدود ۳.۵ دقیقه) حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر آب فقط در تهران مصرف شد. آبی که اگر قرار بود به قیمت آزاد خریداری شود (با احتساب ۴ هزار تومان برای یک بطری یک لیتری) دست کم باید ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای دریافت آن پول پرداخت می شد. البته باید به این رقم دردسرهای تامین و نگهداری را هم اضافه کرد.
با این وجود بسیاری از مردم در کشور ما به واسطه دسترسی راحت به آب های لوله کشی ارزان قیمت تصور دقیقی از دوزخ سوزان خشکسالی در ایران ندارند. اما این بحران به قدری جدی است که بخشی از متخصصان از قحطی آب و مرگ تمدن در بسیاری از شهرهای ایران می‌گویند. پدیده‌ای که منجر به آوارگی میلیون‌ها ایرانی در جهان می‌شود. برای مدیریت و کاهش مصرف آب همین حالا هم دیر است، چه برسد به فردا.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای