آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20839

از گوشه و کنار جهان

تمام چای فروخته شده توسط ایالت آسام هند می‌باید برای انطباق با قواعد(FSSA) به هندوستان برگردانده شوند.

از گوشه و کنار جهان

مرجوع کردن محموله‌های چای‌ هندی آلوده به سموم کشاورزی

تمام چای فروخته شده توسط ایالت آسام هند می‌باید برای انطباق با قواعد (FSSA) به هندوستان برگردانده شوند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی : این محموله‌های چای از منطقه‌ای در ایالت آسام هندوستان صادر شدند. تمام خریداران داخلی و بین‌المللی، یک‌سری از این چای‌ها را به‌علت وجود سموم شیمیایی آفت‌کش و سایر مواد خارج از حدود مجاز، به هندوستان عودت دادند. با پر شدن خلاء ناشی از بحران‌های سیاسی در سریلانکا در بازارهای جهانی چای، بخش صادرات چای هندوستان، چشم بر افزایش صادرات خود دارد، اگر چه برگرداندن محموله‌ها موجب کاهش روند بارگیری شده است.
در سال 2021، هندوستان 196 میلیون کیلوگرم چای صادر کرد که بیشترین خریداران آن اعضای کامِنوِلث(CIS) و ایران بودند و بخش تجارت چای در نظر دارد که در سال جاری این رقم را به 300 میلیون کیلوگرم برساند.
یک مقام ارشد در بخش صادرات چای هندوستان گفت: بسیاری از کشورها دستورالعمل‌های سختی برای چای هندوستان مقرر کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها استانداردهای اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده‌اند. به جای تبعیت از قانون، بسیاری حکومت هند را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا اندکی لیبرال‌تر عمل نماید که همین امر موجب دادن نشانی اشتباه در سلامت این نوشیدنی است.

توسعه جنگل‌های جهان و نابودی آن‌ها در ایران

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان مقادیر متنابهی از جنگل‌‌های خود را در مدت 20 سال گذشته از دست داده‌اند، اما برخی از کشورها نظیر چین و هندوستان برخلاف این روند عمل کرده‌اند. از هنگام شروع قرن کنونی، جهان بیش از 100 میلیون هکتار از جنگل‌های خود را از دست داد، اما خبر خوب آن است که این اتفاق در همه جای جهان رخ نداده و 36 کشور، مقدار درخت‌های خود را نسبت به سال 2000 افزایش داده‌اند.
براساس گزارش‌های منابع غیردولتی و داده‌های جدید از دانشگاه مریلند آمریکا، برخی از کشورها مانند بنگلادش، چین، دانمارک، ایرلند و اروگوئه به سطح جنگل‌های خود افزوده‌اند. این اطلاعات جدید جنبه محوری و اساسی دارند، چرا که تصویر کاملی از تغییر در وضعیت جنگل‌ها ارائه می‌دهد.
در یک دوره زمانی طولانی همگی شاهد از دست دادن جنگل‌ها بودیم، اما اکنون نوعی تعادل بین جریان از بین رفتن جنگل‌ها و بازسازی آن‌ها وجود دارد؛ که نکته بسیار مهمی است و این امر طیف وسیعی از اتفاقات مفید را نشان می‌دهد.
درخت‌هایی که اخیرا کشت شده‌اند در این اطلاعات و داده‌ها لحاظ نشده‌اند، چرا که باید حداقل به ارتفاع پنج متر برسند تا توسط ماهواره‌ها قابل شناسایی باشند. این روند امکان دارد یک دهه طول بکشد تا به ارتفاع مورد نظر برسند.
این به آن معنا است که برخی برنامه‌های بزرگ مانند AFR100 که کوششی برای کشت 100 میلیون هکتار جنگل‌کاری در افریقا طی یک دهه است، در این نقشه آورده نشده‌اند.
گام بعدی ترسیم این موضوع است که چرا برخی از کشورها در پی چنین کاری هستند. در حالی که در پاره‌ای موارد خط‌مشی ملی تعدادی از کشورها حمایت از توسعه جنگل‌ها است، اما در بعضی مناطق درخت‌ها در جاهایی کشت می‌شوند که مفید بودنشان مانند کشت در حوزه‌های جنگلی نیست(مانند ایران)، محققان و مجریان توسعه جنگل‌ها، همچنین در صدد اندازه‌گیری میزان کربنی که این درخت‌ها ذخیره خواهند کرد، هستند.

کشتار میلیون‌ها زنبورعسل در استرالیا

تا این اواخر، استرالیا یکی از اندک کشورهایی بود که می‌توانستند ادعا کنند شیوع کنه واروا را با موفقیت کنترل کرده‌اند، اما در حال‌حاضر منابع رسمی می‌گویند شاید مجبور شوند که تولید این حشره را متوقف کنند. در هفته‌های گذشته مسئولان استرالیایی مجبور شده‌اند تا میلیون‌ها زنبورعسل را به‌دلیل شیوع گسترده انگل واروا در کندوهای جنوب‌شرقی کشور، نابود کنند.
در هفته گذشته، اولین‌بار وجود این انگل در یک مکان بندری در نزدیکی شهر سیدنی گزارش شد که به‌منزله تهدیدی جدی برای صنعت چند صد میلیون دلاری تولید عسل به شمار می‌آید. کلنی‌های زیادی از زنبورهای عسل به‌منظور حفظ معیارهای امنیت زیستی و محدود کردن گسترش این انگل، منهدم شدند.
کنه واروا، انگلی است که به زنبورهای عسل حمله کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کند و موجب نابودی زنبورها و کندو می‌شود. این انگل توسط ابزار و یا انتقال از زنبوری به زنبور دیگر گسترش می‌یابد. اگرچه این کنه‌ها قادر به تغذیه از زنبورهای بالغ هستند، اما تغذیه از لاروها و شفیره‌های زنبورها بیشترین خسارت را به‌وجود می‌آورد.

مهدی رجول دزفولی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۵-مرداد ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای