آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30574

افزایش صادرات با کوچک شدن سفرهای مردم ادامه دار نیست

ترجیح صادرات سنتی به صادرات اصولی، نوسانات ارز و قیمت گذاری دستوری مانع افزایش صادرات محصولات کشاورزی است و باید در قالب نقشه راه جامع و توسط اعضا اتاق های

افزایش صادرات با کوچک شدن سفرهای مردم ادامه دار نیست
ترجیح صادرات سنتی به صادرات اصولی، نوسانات ارز و قیمت گذاری دستوری مانع افزایش صادرات محصولات کشاورزی است و باید در قالب نقشه راه جامع و توسط اعضا اتاق های بازرگانی طراحی و عملیاتی شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ دکتر سعید مقیسه نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات درباره نقش اتاق بازرگانی در رفع موانع حوزه کشاورزی به ویژه در حوزه تجارت خارجی گفت: آنچه مشخص است ما در تجارت محصولات کشاورزی مخصوصا صادرات این محصولات با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم که معمولا خارج از اراده تولیدکننده و صادر کننده است.
بیشتر بخوانید: بازارهای صادراتی سیب زمینی را از دست دادیم
این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: تصمیمات خلق الساعه و تغییرات ناگهانی در بخش تصمیم گیری، این بخش از اقتصاد را گرفتار کرده است و باید مطالبه بخش خصوصی و فعالان این حوزه در اتاق به جای این که به دنبال طرح مسائل بدور از تعارفات معمول و منافع شخصی و گروهی باشد باید به دنبال مشاوره دقیق و متکی بر داده های صحیح به دستگاه های تصمیم ساز باشند.

تصمیمات خلق الساعه و تغییرات ناگهانی

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: تصمیمات خلق الساعه و تغییرات ناگهانی در بخش تصمیم گیری این بخش از اقتصاد را گرفتار کرده است و باید مطالبه بخش خصوصی و فعالان این حوزه در اتاق به جای این که به دنبال طرح مسائل بدور از تعارفات معمول و منافع شخصی و گروهی به دنبال مشاوره دقیق و متکی بر داده های صحیح به دستگاه های تصمیم ساز باشند.
مقیسه خاطر نشان کرد: در سالی که گذشت مهمترین مشکل بخش کشاورزی در حوزه واردات مواد اولیه برای بهینه سازی تولید و افزایش تولید نوسانات نرخ ارز بود که در سال جاری نمود بیشتری در نیمه دوم سال داشت. این نوسانات ارزی رو به بالا در بازار ارز در واردات سموم و بذور تاثیرات منفی گذاشت که نتیجه آن نه تنها تنش در حوزه تولید بوده و خواهد بود بلکه هزینه های روانی و مالی تولید کننده و کشاورز را افزایش می دهد.

صادرات عمده ما به روش سنتی انجام می شود

وی با بیان اینکه در موضوع صادرات نیز همچنان گرفتار روش سنتی و صادرات سنتی به روش نیاکانمان هستیم؛ گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات به روش سنتی صورت گرفته و به جای اینکه به دنبال بازار های با ثبات و مطمئن باشیم همچنان بازارهای ما فصلی است و با کوچکترین تنشی در بازار داخلی مسیر صادرات به کلی بسته شده و یا غیر قابل توجیه می شود.
این تاجر فعال در عین حال با اشاره به تنوع بالای محصولات کشاورزی صادراتی گفت: ما همچنان در برخی از محصولات کشاورزی مانند پسته و زعفران دارای مزیت نسبی هستیم که سالیان سال است آنرا صادر می کنیم و همچنین گیاهان دارویی که در سالهای اخیر بازارهای بسیار خوبی را ایجاد کرده اند. با این حال همین محصولات نیز رقبای جدی در دنیا دارند که باید برای تحول در صادرات و تولید با کیفیت آن چاره ای اندیشید.

سه ضلع مثلث سیاست گذاری صادرات محصولات کشاورزی

وی با بیان این که ادامه روند افزایش صادرات محصولات کشاورزی از محل کوچک شدن سفره های مردم تا ابد ادامه دار نیست ، گفت: تحول در نظام تولید بر اساس الگوی کشت منطقه ای، تحول در صنعت بسته بندی و ترجیح صادرات اصولی و قانونی به صادرات سنتی سه ضلع مثلث سیاستگذاری جامع در بخش تجارت محصولات کشاورزی است که باید اتاق بازرگانی در قالب برنامه ای جامع و بسته ای کامل طراحی و به عنوان زنجیره ارزش تجارت محصولات کشاورزی به دولت ارائه کند.
مقیسه ادامه داد: بدیهی است این طرح نیز باید بر اساس نظرات تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان و بخش های مرتبط چون حمل و نقل و صنعت بسته بندی رخ دهد.
این کارشناس حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: اگر چه برخی از شرکت ها با قدرت در حوزه صنعت بسته‌بندی ورود کرده اند اما این تعداد به نسبت حجم واردات و صادرات ما بسیار کم بوده و ما همچنان صادرات به روش سنتی را ترجیح می دهیم به نحوی که هم اکنون محصولات کشاورزی به جای اینکه با رعایت استانداردهای جهانی بسته بندی و عرضه شود بیشتر به شکل فله و حمل و نقل غیر اصولی به کشورهای منطقه به ویژه حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر می شود.
وی همچنین در خصوص ماموریت اتاق بازرگانی در بهبود وضعیت تجارت محصولات کشاورزی گفت: علاوه بر آنچه که باید به شکل یک نقشه راه کلی طراحی کرد، اتاق بازرگانی در شرایط کنونی می تواند در تسهیل و توسعه تجارت محصولات کشاورزی نقش آفرینی مثبت و موثری کند و در این حوزه با ایجاد وفاق و همکاری با سایر نهادهای مرتبط در حوزه کشاورزی از جمله سازمان نظام مهندسی و تشکل های تخصصی، تولیدکنندگان و بازرگان و کل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی نقش موثری در توسعه تجارت محصولات کشاورزی مخصوصا توسعه صادرات این محصولات داشته باشد و از این رهگذر دستاوردهایی چون ارزآوری، ایجاد اشتغال، افزایش رفاه در سطح اجتماعی، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده داخلی و تولید کننده فراهم می شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای