آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18463

دست‌یابی به اقتصاد پایدار با تحقق کشاورزی دانش بنیان

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد دانش بنیان گفت: کشاورزی محور توسعه است.

دست‌یابی به اقتصاد پایدار با تحقق کشاورزی دانش بنیان

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد دانش بنیان گفت: کشاورزی محور توسعه است.

سید محمد علی ابراهیم زاده موسوی روز چهارشنبه در آیین دهمین سالگرد تاسیس بسیج جامعه کشاورزی که در سالن شهدای دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، افزود: اقتصاد دانش بنیان در تمام عرصه ها با اولویت اقتصاد دانش بنیان و دانشی شدن بخش کشاورزی فرمانی است که رهبر معظم انقلاب در سال جاری صادر کرده و جبهه جدیدی را باز کردند.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه بازیگران، سربازان و فرماندهان این جبهه که بار اصلی بر روی دوش آن ها می باشد، کسانی هستند که تولید علم در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی را بر عهده دارند، اظهار داشت: رهبر انقلاب از تزریق دانش و جریان دانش و فناوری در بخش کشاورزی به عنوان یک اولویت مطرح کردند که مصداق آن را بر روی بخش کشاورزی تبیین کردند و کمتر به بخش های دیگر اشاره کردند که اولویت و اهمیت بخش کشاورزی را در امنیت غذایی می رساند.

وی گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی به کشاورزی به عنوان مولفه اقتدار و شاخصه قدرت برای استقلال کشور مطرح نبود ولی پس از انقلاب با مشکلات و مسایل روزمره درگیر کشور کمتر کشاورزی به عنوان محور توسعه توجه شد ولی امسال رهبر به آن به صورت باز پرداختند و رمز استقلال کشور را عبور از امنیت غذایی دانستند و تاکید کرده اند که اگر قرار است اقتصاد کشور راه بیافتد باید از کشاورزی بگذرد.

ابراهیم زاده موسوی با تاکید بر اینکه مشکلات اصلی و چالش های اساسی کشور در این بخش مشخص است، افزود: هر دولتی این مشکلات را پیش رو دارد که یکی از آن ها موضوع اشتغال است که یکی از شاخصه های بسیار مهمی است که تمام دولت ها در تبلیغات انتخاباتی به آن می پردازند ولی در عمل به مشکل می خورند.

وی یکی دیگر از چالش ها را موضوع مهاجرت عنوان و اظهار داشت: سیل مهاجرت از روستا به شهر و ترک مسایل کشاورزی به شهرها یکی از معضلات و بخشی از مشکلات اجتماعی و ناهنجاری هایی است که دولت ها با آن دست به گریبانگیر هستند که مشکلات آسیب های اجتماعی و بزه را در شهرها به دنبال دارد.

اقتصاد منهای نفت

رییس دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات هم بحث اقتصاد منهای نفت است که مقام معظم رهبری همیشه به آن پرداخته اند و حداقل ۱۰ سال است که به این موضوع تاکید کرده اند ولی همیشه اقتصاد ما متاسفانه متکی به نفت است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کشور به نوعی متصل شده به نفت که یکی از چالش های اساسی کشور است، اضافه کرد: برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری که مشکل اقتصاد و امنیت غذایی پایدار، به جز بخش کشاورزی جای دیگه نمی تواند حل کند و مشکل اقتصاد پایدار با صنعت حل نمی شود و کشاورزی زیر پایه توسعه صنعت است.

وی با تاکید بر اینکه پایه توسعه اقتصادی از کشاورزی است، گفت: این فرمایش فرمانده کل قوا یک تکلیف است و یک جبهه را باز کردند و تحرک اصلی در جبهه ها از این فرمان است که بسیج نیروها و مردم برای انجام این ماموریت مهم را می طلبد.

ابراهیم زاده موسوی افزود: این کار توسط دولت ها نمی توان انجام شود که یکی از کارهایی است که بسیج باید وارد میدان شود تا تمام مردم پای کار بیایند و کسی که می تواند تمام اقشار را پای کار بیاورد بسیج است.

وی اظهار داشت: ویژگی های کار بسیجی هم قدرت سازماندهی و کار با تدبیر و خلاقانه است و مهمترین شاخصه آن کار خالصانه است که در بدنه هیچ دولتی اعم از انقلاب و غیرانقلابی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان دانشگاه وظیفه داریم این خوراک را برای کشور تامین کنیم و دانش را تولید کنیم و رساندن آن در صحنه اجتماع و به بدنه کشاورزی با کمک بسیج امکانپذیر است.

در این آیین قرار است از مجموعه کتاب های راهبردی سازمان بسیج جامعه کشاورزی و همچنین کلینیک سیار دامپزشکی و دامپروری رونمایی شود.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای