آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27322

اقدام بزرگ بانک ملی برای خروج از بنگاهداری

واگذاری 8شرکت، کارخانه و مجتمع کشاورزی بانک ملی به بخش خصوصی  بانک ملی با هدف اجرای جدی‌تر مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید و تسریع روند خروج از بنگاهداری،

اقدام بزرگ بانک ملی برای خروج از بنگاهداری

واگذاری 8شرکت، کارخانه و مجتمع کشاورزی بانک ملی به بخش خصوصی

بانک ملی با هدف اجرای جدی‌تر مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید و تسریع روند خروج از بنگاهداری، افزایش قدرت تسهیلات‌دهی و تمرکز بر فعالیت بانکداری، واگذاری سهام شرکت‌های تابعه خود را سرعت بخشیده و با جدیت در حال پیگیری آن است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ با بررسی‌های صورت گرفته در بانک ملی ایران، 25 شرکت که بانک ملی ایران و شرکت‌های تابعه، مالکیت تمام یا بخشی از سهام آن را برعهده دارند در سال 1401 واگذار می‌شوند.

سیاست بانک ملی شرکت‌داری نیست

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران، چندی پیش درباره ضرورت خروج بانک ملی ایران از بنگاهداری اعلام کرده بود «خروج از بنگاهداری، استراتژی قطعی بانک ملی ایران است».
وی معتقد است «سیاست این بانک شرکت‌داری نیست، بلکه خلق بنگاه و واگذاری آن به بخش خصوصی چابک و توانمند است».
در این فهرست عرضه سهام بانک ملی در شرکت‌های بزرگی مانند شرکت ملی فولاد ایران، گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پتروشیمی شازند، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، صنایع شیر ایران و کفش بلا دیده می‌شود.

بنگاه‌داری یکی از معضلات اساسی نظام بانکی کشور

بنگاه‌داری یکی از معضلات اساسی نظام بانکی کشور است که موجب دور شدن بانک‌ها از هدف اصلی خود شده و واسطه‌گری را به‌ وجود آورده است. این معضل موجب ناکارآمدی بنگاه‌های تملیک شده توسط بانک‌ها و ضربه به بخش تولید کشور شده است.
همچنین با توجه به این که بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌های دولتی، بابت بدهی دولت یا تکالیف تعیین شده از سوی دولت و مجلس به این بانک‌ها تحمیل شده است، نقش این شرکت‌ها در زیان‌دهی بانک‌های دولتی چشمگیر است.
در این میان، یکی از دلایل زیان انباشته 67 هزار میلیاردی بانک ملی در سال‌های گذشته را می‌توان تحمیل چنین شرکت‌هایی دانست که موجب شده است تا منابع این بانک بزرگ در چنین شرکت‌هایی محبوس شود.

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مطالبه اصلی مسئولان

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از نظام بانکی در سال‌های گذشته بوده است.
همچنین رئیس‌جمهور در اواخر دی‌ماه سال گذشته در نشستی با مدیران عامل بانک‌ها 5 مطالبه مشخص برای اصلاح نظام بانکی عنوان کرد که یکی از آن‌ موارد خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری بود.
از 25 شرکتی که آماده واگذار می‌شوند، همه یا بخشی از این شرکت‌ها در مالکیت مستقیم بانک یا در مالکیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی (وتوسم) و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی ایران قرار دارند.
این واگذاری‌ها برای شرکت‌های بورسی از طریق بازار سرمایه و برای شرکت‌های غیربورسی از طریق مزایده انجام می‌شود.
در ضمن، متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های اداره کل سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها که در سایت بانک ملی ایران به آدرس اینترنتی www.bmi.ir درج شده است تماس بگیرند.

لیست شرکت ها

  1. شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی
  2. شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
  3. شرکت سرمایه گذاری ملی ایران
  4. شرکت سرمایه گذاری ری
  5. شرکت نکاچوب
  6. شرکت کشت و صنعت و دامپروری دشت چشمه بناب
  7. شرکت ملی صنعتی فولاد ایران
  8. شرکت سرمایه گذاری پارس آریان
  9. پتروشیمی شازند
  10. ایران پوپلین
  11. تجهیزات مدارس ایران
  12. قند نقش جهان
  13. ایران ترانسفو
  14. قند پیرانشهر
  15. گروه صنعتی بارز
  16. سرمایه گذاری نیروگاهی ایران
  17. سرمایه گذاری مسکن
  18. دوده صنعتی پارس
  19. صنایع شیر ایران
  20. سیمرغ
  21. کشت و صنعت و دامپروری پارس
  22. شفا دارو
  23. اتمسفر
  24. چوب و کاغذ مازندران
  25. گروه صنعتی بلا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای