آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19938

دو کشور ایران و روسیه طالب گسترش روابط تجاری

همزمان با حضور پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ایران، کارگاهی به منظور آشنایی تجار ایرانی با فرصت ها و چگونگی تجارت با روسیه برگزار گردید

دو کشور ایران و روسیه طالب گسترش روابط تجاری
اخبار سبز کشاورزی : روز چهارشنبه 29 تیرماه و همزمان با حضور پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ایران، کارگاهی به منظور آشنایی تجار ایرانی با فرصت ها و چگونگی تجارت با روسیه در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید و افراد مختلفی در این کارگاه پیرامون موضوع به ایراد سخنرانی پرداختند و ما نیز برخی از مطالب مطرح شده را پیش از این منتشر کردیم و به مرور به انتشار برخی دیگر اقدام خواهیم کرد.
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه از جمله سخنرانان این برنامه بود:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مورد روابط دو کشور گفت: جمع‌بندی و دیدگاه میدانی من از موضوع این است که در گذشته دو طرف اراده چندانی برای گسترش روابط نداشتند؛ مسیرهای ارتباط تجاری این دو کشور در خشکی، ریلی، دریایی و همچنین امکانات گمرکی و… نشان می‌دهد که هیچ کدام از این دو کشور اراده جدی بر گسترش روابط تجاری نداشتند. تا قبل از جنگ اوکراین، 58 درصد تجارت روس‌ها با اروپا بود، 20 درصد با چین و 22 درصد روابط تجاری نیز با کشورهای cis و سایر کشورها بوده است. یعنی از این صحبت‌ها می‌خواهم نتیجه بگیریم که در گذشته اراده جدی برای روابط تجاری وجود نداشته است.
جلالی توضیح داد: در حال حاضر بخش زیادی از تجارت روسیه با اروپا حداقل به شکل مستقیم نمی‌تواند انجام شود. (شاید برخی کشورها روش‌هایی برای ادامه تجارت در پیش بگیرند). اما در مورد ایران و روسیه، در شرایطی که نواقص زیرساختی هنوز وجود دارد، اما اراده طرفین به کلی تغییر کرده است.
منافع دو کشور به همدیگر گره خورده است؛ هم دولت جمهوری اسلامی ایران و هم در دولت فدراسیون روسیه کاملاً به این نتیجه رسیده‌اند که باید روابط‌شان گسترش پیدا کند و البته هر دو دولت در این راستا گام‌های بلندی برای ارتقای همکاری‌های تجاری برداشته‌اند. به طور مثال در زیرساخت‌های ترانزیتی از سوی هر دو طرف روس و ایرانی تلاش می‌شود که مشکلات ترانزیتی حل شود.

آشنایی تجار ایرانی با فرصت ها و چگونگی تجارت با روسیه آشنایی تجار ایرانی با فرصت ها و چگونگی تجارت با روسیه

روس‌ها مشتری کالاهای ایرانی هستند

وی در ادامه بیان کرد: اگر ما بتوانیم کالاهای مورد نیاز روس‌ها را تامین کنیم، شرایط سیاسی مناسبی برای صادرات به این کشور وجود دارد. به عنوان مثال در مصالح ساختمانی روس‌ها مشتری محصولات ما هستند. همچنین امکان صادرات مقادیر زیادی محصولات آبزی‌پروری به روسیه برای کشور ما وجود خواهد داشت. لبنیات، پوست و چرم، کیف و کفش و لباس از جمله کالاهایی هستند که می‌توان برای صدور آن به روسیه برنامه‌ریزی کرد و در برخی از این حوزه‌ها به‌راحتی قابلیت حضور در بازار روسیه برای ما وجود دارد.

بخش پولی و بانکی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در ادامه گفت: در بحث پیمان پولی و ارتباطات بانکی اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ یکی از مشکلاتی که از گذشته وجود داشت ارز نیمایی بود که تجار را مجبور می‌کرد با ارز نیمایی پول خود را «change» (تعویض) نمایند. روبل‌شان را در روسیه نگه دارند و در ایران با قیمت مناسب پولشان را دریافت کنند. اخیراً روبل هم در نمایشگر بانک مرکزی قرار گرفته است تا بتوانیم با روبل و ریال با همدیگر همکاری کنیم. پایه‌گذاری‌های خوبی در مباحث پولی و بانکی صورت گرفته است. در مباحث گمرک نیز موافقت‌های بسیار خوبی انجام گرفت.
جلالی گفت: بخشی از سیاست‌های داخلی وجود دارد که نیازمند اصلاح و بررسی است. به طور مثال طبق گفته وزیر اقتصاد کشورمان 27 نهاد در کشور و در امر صادرات موثر هستند و در نظ بگیرید که هر کدامشان اگر یک دستور بدهند 27 دستور دست و پا گیر برای صادرکنندگان ایجاد می‌شود.
وی افزود: اکنون شاهد موفقیت‌های مالی خوبی در زمینه تجارت با روسیه هستیم؛ برخی از کشورها فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آن کشور احداث می‌کنند یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای را خریداری می‌کنند. در مورد بازار روسیه ما باید با سرعت عمل کنیم؛ چون دیگران هم بیکار نخواهند نشست و این فرصت ها همیشگی نیست. قبول دارم که باید با دقت عمل کنیم و نباید بازارهای روسیه را مانند برخی از بازارهای منطقه که در اختیار ما بود و با صادرات کالاهای بی‌کیفیت آن را خراب کردیم، نسبت به خود بی‌اعتماد کنیم؛ اما عامل زمان را باید در نظر داشت.
جلالی گفت: بعضاً تجار ما خود با یکدیگر رقابت می‌کنند و این اتفاق جالبی نیست؛ لازم است که وقتی در کشوری برای تجارت وارد می‌شویم، اتحادیه‌ها حضور داشته باشند و افراد در درون اتحادیه با هم درگیر نشوند.

توریسم

وی به موضوع توریسم نیز اشاره کرد و گفت:‌فرستادن گردشگر به دو کشور نیز از موضوعات مهم و دارای ظرفیت است. ما یک توافق‌نامه لغو روادید گردشگر بین دو کشور داریم که از طرف ایران آمادگی اجرای آن وجود دارد و فکر می‌کنیم توریست‎های روسی خواهان این هستند که وارد ایران بشوند و خصوصا در زمستان و فصل سرما، جزایر جنوبی ما می‌تواند مورد استفاده روس‌ها قرار گیرد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای