آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24211

بانک کشاورزی یزد پیشرو در تامین نقدینگی کشاورزان

استان یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران که کم آب و کم بارش است، قرار دارد

بانک کشاورزی یزد پیشرو در تامین نقدینگی کشاورزان
استان یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران که کم آب و کم بارش است، قرار دارد. ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‎ها زندگی می کنند.
اخبار سبز کشاورزی | شایان ذکر است بخش عمده درآمد کشاورزان استان، مربوط به پسته، انار، زردآلو، زعفران، گیاهان دارویی، بادام، انگور، زیتون و خرما می باشد.
یزد از نمونه های منحصر به فرد شهرهای کویری ایران است که در بین رشته کوه های شیرکوه و خرانق و در دشتی وسیع به نام دشت یزد اردکان واقع شده است. شهر یزد یکی از وسیع‎ترین شهرهای خشتی و آجری جهان است که بناهای موجود در آن دوره‎های مختلف تاریخی از ایلخانی تا صفوی و قاجار را شامل می شود.
این شهر که به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده دارای 743 هکتار عرصه بافت تاریخی است که با وجود بادگیر، آب انبار، ساباط، حسینیه، گنبد و خانه های خشتی در بافت تاریخی خود، مجموعه ای بی ‎نظیر و بکری از معماری ایرانی اسلامی را بوجود آورده است.

بانک کشاورزی استان یزد بانک کشاورزی استان یزد

مدیریت شعب بانک کشاورزی استان یزد

فرهاد کشمیرشکن، مدیر شعب بانک کشاورزی استان یزد در زمره کارشناسان کشاورزی بانک بوده، که از سال ۱۳۹۶ تاکنون در این سمت، به خدمتگزاری کشاورزان استان یزد، مشغول به کار است. ایشان قبل از مدیریت استان یزد، این سمت را در استان‎های بوشهر، چهارمحال و بختیاری عهده ‎دار بوده است.
دریافت لوح از دکتر مهران فاطمی، استاندار یزد به دلیل عملکرد مطلوب مدیریت استان در تامین نقدینگی و اعتبار مورد نیاز بخش کشاورزی
دکتر فاطمی از عملکرد مطلوب مهندس کشمیرشکن و همکاران استان در استفاده از کلیه ظرفیت‎های بانک در مسیر پیشبرد برنامه های تولید، اشتغال و جذب، تخصیص و اعطای تسهیلات قدردانی و تشکر کرد.
بانک کشاورزی استان یزد، در مجموع اعتباری بالغ بر 38000 میلیارد ریال در قالب طرح‎های سرمایه‎ای و سرمایه در گردش در کلیه زیربخش‎های کشاورزی و صنایع وابسته آن، به فعالین بخش، پرداخت نموده، که میزان پرداختی به طرح های سرمای ه‎ای بانک، از محل منابع داخلی و وجوه اداره شده، بالغ بر 16000 میلیارد ریال بوده، که نقش بسزایی در رونق تولید، کارآفرینی و اشتغال استان داشته است.
با توجه به رسالت بانک، در امر تولید و حمایت از بخش کشاورزی و با عنایت به خطرات متعدد طبیعی و غیرطبیعی به ویژه استمرار خشکسالی در سالیان اخیر، تلاش در تعدیل، تسهیل و تسریع در امور مرتبط به متقاضیان در اخذ تسهیلات، مدنظر همکاران بانک بوده، که کسب رتبه های بالای کشوری، در جذب اعتبارات تکلیفی و وجوه اداره شده (کسب رتبه دوم کشوری در جذب اعتبارات بند الف، تبصره 18 و…) حاکی از تحقق این مهم می باشد.
برخی از طرح های بزرگ استان، که به بهره برداری رسیده و یا در مرحله ساخت به شرح ذیل می باشند:
• طرح پرورش ماهی نیل آبزیست، واقع در شهرستان بافق با سرمایه گذاری بانک به مبلغ 90.000.000.000 ريال.
• طرح شرکت آیدینا تجارت، واقع در شهرستان میبد با سرمایه ‎گذاری بانک به مبلغ 200.000.000.000 ريال.
• طرح فرآورده های لبنی داریولبن، واقع در شهرستان ابرکوه با سرمایه ‎گذاری بانک به مبلغ 170.000.000.000 ريال.
• طرح قیصریه یزد، واقع در شهرستان مهریز با سرمایه‎گذاری بانک به مبلغ 150.000.000.000 ريال.
• طرح احداث واحد 500 هزار قطعه‎ای مرغ تخم گذار شرکت سیمرغ، با سرمایه گذاری بانک به مبلغ 200.000.000.000 ريال.
• طرح احداث سردخانه شرکت بندرخشک پیشگامان یزد، با سرمایه گذاری بانک به مبلغ 80.000.000.000 ريال.
یکی دیگر از خدمات مهم ارائه شده توسط شعب بانک کشاورزی در استان یزد، که مورد تاکید حمایتی دولت محترم سیزدهم، نیز بوده، اجرای بند (خ)، ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه کشور، بوده است.
اجرای این قانون، توسط شعب این بانک در استان یزد، در شش ماهه اول سال 1401 باعث شد، تا کشاورزان خسارت دیده، از حوادث غیر مترقبه قهری بویژه خشکسالی بتوانند بالغ بر1516700 میلیون ریال، از بدهی های خود را تسویه و یا تعیین تکلیف کنند.
در همین راستا و به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، شعب بانک کشاورزی از ۲۹ مردادماه تا ۱۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱، بخش 6درصدی وجه التزام، بدهی بدهکارانی را که نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کردند، مورد بخشودگی قطعی قرار داد.
تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری از دیگر خدمات ویژه‎ای است که شعب بانک کشاورزی در این استان بنا بر وظیفه و تکلیف قانونی و در راستای جوانسازی جمعیت ارائه نموده است.

بیمه کشاورزی مهم‌‌ترین ابزار حمایتی از بخش کشاورزی

صنعت کشاورزی اهمیت زیادی در ایجاد امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و اقتصاد کشورها دارد و این با توجه به ایجاد اشتغال برای بیش از 24 درصد از جمعیت شاغل در کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.
بقا و ماندگاری فعالیت‎های تولیدی در بخش کشاورزی نیازمند حمایت های جدی، از این بخش است و بیمه کشاورزی به عنوان مهم‌ترین ابزار حمایتی دولت، از بخش کشاورزی، از سال 1372 به‌طور مداوم در خدمت تولیدکنندگان این بخش، ارائه خدمت نموده و علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات موجود و با هدف حفظ توان تولیدی و ماندگاری کشاورزان، فعالیت خود را ادامه داده است.
مدیریت بانک کشاورزی استان یزد، نیز در راستای وظیفه ذاتی و مسئولیت محول شده، در سال زراعی 1401-1400 حدود 19646 هکتار باغات، 38 میلیون قطعه طیور، 172602 راس دام، سعی در توسعه خدمات بیمه کشاورزی در سطح استان داشته و در این راستا با توجه به وقوع خسارت‌های مختلف در تمامی زیربخش‌ها، برآورد غرامت بیمه گذاران در سال زراعی گذشته رقمی معادل 1900 میلیارد ریال می باشد.
لازم به ذکر است با استقبال گسترده‌تر کشاورزان از بیمه‌های کشاورزی، در زمان بروز خسارت، کشاورزان بیشتری از این حمایت برخوردار شده و مشمول دریافت غرامت خواهند گردید.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۷- مهر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای