خبر فوری
شناسه خبر: 46110

غربالگری نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری

پنج به علاوه یک ایرانی (5 + 1)

صلاحیت علیرضا زاکانی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، محمد باقر قالیباف و مسعود پزشکیان (تنها فرد اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده با پرونده شفاف از نظر سیاسی و کاری) از طرف شورای نگهبان احراز و هفتاد و سه نفر دیگر از نظر شورای نگهبان بدون صلاحیت اعلام شدند.

پنج به علاوه یک ایرانی (5 + 1)

اخبار سبز کشاورزی؛ ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز دهم تا ۱۴ خرداد ماه در محل ستاد انتخابات در وزارت کشور انجام و در نهایت اسامی به شورای نگهبان ارسال شد.

202472_551

در این میان اسامی چند رئیس جمهور پیشین، چندین وزیر فعلی، سابق و اسبق، تعداد زیادی از نمایندگان ادوار مجلس به چشم می‌خورد که هر کدام به امید اینکه همچون گذشته صلاحیت آنها برای در اختیار گرفتن یک مسئولیت ملی تایید شود، بدون هیچ برنامه و طرح مدونی یا اعلام اینکه معاون اول آنها چه کسی خواهد بود و اعضای هیات دولت آنها را کدام دولتمردان تشکیل می‌دهند داوطلب این مسئولیت عظیم شده‌اند!

انتخاب نفر اول قدرت اجرایی از میان احزاب مختلف 

در دنیا رسم بر این است که برای انتخاب نفر اول قدرت اجرایی کشور، احزاب مختلف نمایندگان خود را براساس تقوای کاری، توانمندی، دانایی، تجربه مدیریت شهری، استانی و ملی، دانش اقتصاد یا اشراف به مسائل حقوقی و آگاهی به مسائل ملی و سیاسی و قدرت اجرایی کشور (پس از مطالعه برنامه های کاری آنها) به جامعه معرفی و در مبارزات استانی و کشوری در بین احزاب و بدون رانت و سیاست بازی و باند بازی، نفرات مطرح برای مبارزه اصلی ریاست جمهوری معرفی می‌گردد؛ اما در ایران هیچ یک از این سرفصل‌ها جدی گرفته نمی شود یا به جامعه اعلام نمی گردد و صرف وابستگی به یک جناج و گروه سیاسی و یا لابی‌های پشت پرده برای حفظ منافع گروهی می‌تواند هر شخص شناسنامه به دست را به سمت ستاد انتخابات ریاست جمهوری سوق دهد.

در فرآیند این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، بعد از انجام ثبت نام قطعی داوطلبان، کار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد و در نهایت امروز ۲۰ خرداد ماه، شورای نگهبان اسامی تایید شده را به وزارت کشور اعلام کرد.

تا انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور سابق، روز جمعه ۸ تیرماه برگزار شود.

معیار انتخاب شورای نگهبان

سوال اینجاست که آیا شورای نگهبان به جز مبحث دینداری، نمازخوانی، رعایت امور شرعی و... آیا حداقل از این شش نفر برنامه یا طرحی درخواست کرده که در آن اعلام شود طی چهار سال آینده چه برنامه‌ای برای مدیریت کشور، تعامل با دنیای خارج و همکاری براساس احترام متقابل، ایجاد و افزایش اشتغال، کارآفرینی، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، کاهش تورم، اقتدار پول ملی، یکسان کردن نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا، توسعه عمرانی و زیر ساخت های کشور، ساماندهی امور بهداشت، درمان و آموزش، ورزش و امور جوانان و از همه مهمتر رفاه و آسایش این مردم سختی کشیده را دارد.

از این ها مهمتر اینکه نامزد ثبت نام کرده چه برنامه ای برای ادامه حیات اقتصادی و اجتماعی طبقه متوسط رو به پایین که اکثریت جامعه را تشکیل می دهد و تامین حداقل معیشت نان و غذای ساده معضل اصلی زندگی آنان را تشکیل می دهد به شورای نگهبان ارائه کرده و نمره قبولی این شش نفر از بابت چه مسائلی است.

آیا به صرف اکتفا کردن به کلمه رجل سیاسی همه مسائل حل می شود و سوال مهمتر اینکه تمامی این افراد در ادوار مختلف سه یا چهار دهه هر کدام مصدر یکی از مناصب ملی و سیاسی در یکی از قوای سه گانه بوده اند، اما چه گلی به سر آن پست و مقام و ارتقای جایگاه ملی و بین اللمی کشور زده اند که امروز زده‌اند که امروز اجازه دارند در چند رده بالاتر به اداره کشور بپردازند.

امید است که در کارزار انتخاباتی (اگر تظاهر و تشریفات نباشد) موارد یا دشده از سوی نامزدها مطرح و مورد قضاوت قرار گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

  • مولوی پاسخ به نظر

    زین همرهان سست‌عناصر دلم گرفت
    شیر خدا و رستم دستانم آرزوست
    جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او
    آن نور روی موسیِ عمرانم آرزوست

  • تخیلی پاسخ به نظر

    چقدر خوب می شد که یکی از اینا رئیس جمهور امریکا می شد(خیالبافیه می دونم، حالا فرض کن این طوری بشه) خود به خود امریکا ناپدید میشه. مگه نه؟

  • صمد پاسخ به نظر

    یعنی وزیران هم رد صلاحیت شدند؟
    پس مردم با آزادی کامل می توانند با خودکار ، خودنویس، ماژیک، روان نویس، قلم نی، قلم فلزی رای بدند.
    هیشکی نمیتونه مث ما رای بده!!

  • فرانک پاسخ به نظر

    هر وقت یکی از اینا گفت که حاضره یک گروه مستقل و قابل اعتماد مردم، ثروت و دارایی اش را به طور کامل تحقیق و اعلام کنه، من هم حاضرم حرفش رو گوش کنم.

چندرسانه‌ای