خبر فوری
شناسه خبر: 46083

آگروفود ایران؛ موقعیتی مناسب برای تعامل جهانی

نمایشگاه آگروفود یا آن طور که نام فارسی آن است نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته، یکی از دو رویداد بزرگی است که هر ساله در ایران در بخش کشاورزی برگزار می‌شود.

آگروفود ایران؛ موقعیتی مناسب برای تعامل جهانی

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ البته در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع وابسته به آن نمایشگاه‌های مختلفی در سطح کشورمان برگزار می‌شود که برخی از آن گستره ملی دارند و در تهران برگزار می‌شود و برخی از آن گستره منطقه‌ای و استانی دارد و در یک استان که ممکن است نسبت به استان‌های همجوار مرکزیت داشته باشد، برگزار می‌گردد.

این رویداد شاید مهمترین رویداد جامع نمایشگاهی در حوزه غذا باشد که انواع غذاهای انسانی را دربر می‌گیرد به جز این نمایشگاه، البته نمایشگاه‌های دیگری در صنایع غذایی برگزار می‌شود که نه فقط جامعیت این رویداد را ندارد بلکه اصولاً تمامی انواع غذا را نیز در بر نمی‌گیرد؛ مثلاً فقط به شیرینی و شکلات و یا به نان و آرد تعلق دارد و سایر بخش‌ها و یا انواع مواد غذایی را مورد توجه قرار نمی‌دهد.

نمایشگاه امسال به لحاظ زمانی با ۹ ژوئن، روز جهانی امنیت غذایی، نیز مصادف شده است و قرار است فردا (یکشنبه) همایشی در این موضوع از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان خواربار کشاورزی ملل متحدFAO در تهران برگزار شود.

برگزاری این همایش به خوبی اهمیت تامین غذای سالم و پایدار را در گستره جهانی نشان می‌دهد. در واقع امروز کسی پیدا نمی‌شود که نقش غذای سالم و پایدار را در تداوم حیات بشر با اهمیت نداند و یا به آن اعتراف نکند.

این نمایشگاه البته عنوان بین المللی نیز بر خود نهاده است؛ معمولا وقتی از عنوان بین المللی برای نامیدن نمایشگاهی استفاده می‌شود، دقیقاً منظور آن است که تعدادی از غرفه‌ها به شرکت‌ها و بنگاه‌های غیرایرانی اختصاص پیدا کرده است.

در این صورت هدف آن است که نه فقط دست‌اندرکاران و فعالان ایرانی آن صنعت با تولیدات و تجهیزات ساخت کشورهای مختلف آشنا شوند و در صورت لزوم این تولیدات یا تجهیزات را خریداری کنند، بلکه میان ایرانیان و خارجیان فعال در آن حوزه صنعتی تعامل برقرار شود و صنعتگران ایرانی با هدف یافتن بازارهای صادراتی و مخاطب تجاری در خارج از مرزهای کشورمان فعالیت کنند و ضمن ملاقات با خارجیان شرکت‌کننده در نمایشگاه ایران، زمینه‌های همکاری با آنان را فراهم نموده، موانع احتمالی را برطرف سازند.

البته در این باره که نمایشگاهی که از امروز کار خود را آغاز می‌کند به لحاظ شرکت کننده خارجی و حضور شرکت‌های بزرگ، آیا جامعیت لازم ندارد یا خیر، ابهام وجود دارد.

آن طور که در معرفی‌نامه‌ و بروشور این نمایشگاه ذکر شده، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی ایران مورد استقبال تولید کنندگانی از ۱۱ کشور جهان قرار گرفته است و ۱۳۶ شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا، اتریش، امارات متحده عربی، ایتالیا، آلمان، تایلند، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه و هند در نمایشگاه شرکت کردند.

همان گونه که انتظار می‌رود چین بزرگترین مساحت را در میان کشورهای خارجی شرکت کننده به خود اختصاص داده است و بخش بزرگی از فضای سالن‌ها و فضای باز نمایشگاهی به شرکت های چینی اختصاص پیدا کرده است.

ترکیب شرکت کنندگان خارجی به گونه‌ای است که جای خالی برخی کشورها احساس می‌شود؛ مثلاً برزیل که توانایی زیادی در تولید آب و کنستانتره میوه و پروتئین گوشت قرمز دارد در نمایشگاه امسال حاضر نیست. یا شرکت‌های سوئیسی و فرانسوی توانایی زیادی در تولید و فراوری قهوه، کاکائو، پودر کاکائو و انواع شکلات و سس شکلات دارند در این نمایشگاه حاضر نیستند.

دقیقاً معلوم نیست که تحولاتی که در یک سال اخیر در خاورمیانه رخ داده و به جنگ غزه مربوط می‌شود آیا در این عدم حضور موثر موثر بوده یا خیر؟

اما به هر حال عدم حضور برخی کشورهای صاحب نام در تولید تجهیزات و سخت افزار صنایع و ماشین آلات غذایی موردی است که نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد و این غیبت را نادیده گرفت.

 در عین حال باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که حضور خارجیان در این نمایشگاه با ملاحظاتی نیز همراه است و تولید کنندگان، مدیران و صاحبان صنایع ایرانی در حوزه تولید غذا، باید این ملاحظات را جدی بگیرند.

از جمله این ملاحظات خام فروشی و فله فروشی مواد اولیه غذایی است مثلاً در حوزه عسل سال‌هاست که تولیدکنندگان این ماده غذایی با ارزش، عسل ایران که یکی از با کیفیت‌ترین عسل‌های جهان است را به طور خام صادر می‌کنند.

در حالی که از همین عسل امکان تولید ده‌ها ماده غذایی و دارویی گران قیمت وجود دارد. یا در مورد زعفران سال‌هاست که گفته می‌شود، زعفران ایرانی که به دلیل نژاد، عوامل بیولوژیک و کیفیت خاک و کشت، یکی از بهترین زعفران‌های جهان است به طور فله به کشورهایی مانند اسپانیا صادر و در آن جا پس از بسته‌بندی زیبا به نام زعفران اسپانیا، مجدداً صادر می‌گردد.

بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه مواد غذایی در این باره می‌گویند که به ویژه درباره محصولاتی که ایران پایگاه انحصاری کیفیت مطلوب و عالی آن است برخی کشورهای جهان علاقمندند که با حضور در نمایشگاه هایی مانند اگروفود، تولید کنندگان اولیه آن مواد غذایی مذکور را شناسایی کنند و با آنها وارد معامله شوند.

مدیران اقتصادی کشور باید توجه کنند که نمایشگاه‌هایی مانند آگروفود ایران هرچند که در کشورمان برگزار می‌شود اما ممکن است به بازار سرقت محصول خام ایرانی تبدیل شود.

محصولی که فرآوری مناسب و بسته بندی مطلوب آن برای صادرات، می‌تواند سود ایرانیان از دست رنج خود را چند یا چندین برابر نماید.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای