خبر فوری
شناسه خبر: 46095

اگروفود 1403؛ کم‌توجهی مقامات و گستردگی مخاطب

نمایشگاه اگروفود ایران امسال با حضور مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت، احمدرضا علائی طباطبائی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، برخی از سفرای کشورهای مختلف، روسای انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوطه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

اگروفود 1403؛ کم‌توجهی مقامات و گستردگی مخاطب

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در واقع نقطه پایانی تولید مواد غذایی و آنجا که بالاخره مواد غذایی به بازار مصرف وصل می‌شود و شهروندان از مواد غذایی استفاده می‌کنند، همین نمایشگاه کشاورزی، مواد غذایی، صنایع غذایی و ماشین‌آلات وابسته است.

تولیدکنندگان، چه برندهای معرف و شناخته شده و دارای مخاطب در سطح کشور و چه تولیدکنندگانی که فقط منطقه و استان خود را تحت پوشش تولیدات خود قرار می‌دهند در نمایشگاه حاضر شرکت کرده‌اند تا نه فقط برند خود را به نمایش بگذارند و از این بابت برای افزایش سهم خود از بازار تلاش کنند، بلکه مجموعه محصولات و تولیدات خود را در معرض دید و علاوه‌بر آن ذائقه بازیدکنندگان قرار دهند.


بیشتر بخوانید: آگروفود ایران؛ موقعیتی مناسب برای تعامل جهانی


با گستردگی زیادی که در این نمایشگاه بین المللی مشاهده می‌شود و آنطور که اقتصاد کشور نشان می‌دهد، کشاورزی و صنایع غذایی از نظر تعداد فعالان در این صنعت و نیز صنایع بالا و پایین‌دستی آن، شاید اولین صنعت کشور باشد که از دامداری‌ها، مزارع و... شروع می‌شود و به سفره شهروندان پایان می‌پذیرد.

البته این گستردگی دست‌اندرکارکان و فعالان این صنعت، باعث جهش گردش مالی و درآمد در این صنعت نشده است؛ هر چند که به نظر می‌رسد اگر صنایع بالادستی، ماشین‌‌آلات و صنایع وابسته به صنعت غذا و کشاورزی اضافه شود، شاید این صنعت جایگاه دومین صنعت کشور را بعد از نفت به خود اختصاص دهد.

با این حال، انتظار آن است که برای چنین حجم و گستردگی و تاثیری که فعالان حاضر در این نمایشگاه دارند، دست‌کم وزیر جهاد کشاورزی یا وزیر صنعت، معادن و تجارت به این رویداد اهمیت دهند و برای افتتاح این رویداد حاضر شوند؛ اما نه فقط برای افتتاح حاضر نشدند، بلکه حتی برای بازدید از روز نخست هم به اگروفود 1403 نیامدند.

آیا این عدم‌حضور ضرورتا به معنای عدم‌توجه وزیران یاد شده به این رویداد تجاری و صنعتی است؟

این نکته نیز مهم است که عمر دولت فعلی تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد و پس از انتخاب رئیس جمهور بعدی احتمالا بسیاری و شاید تمامی وزیران تغییر کنند.

البته محمد مخبردزفولی که اکنون سرپرستی کابینه را برعهده دارد، تاکید کرده است که تا روز آخر فعالیت کابینه با قوت ادامه خواهد یافت؛ اما ظاهرا نمایشگاه اگروفود شامل این فعالیت باقوت نشده است.

به هر روی، روز نخست نمایشگاه همان‌طور _که معمولا چنین می‌شود_ به دید و بازدید دوستان قدمی، شرکای تجاری و همکاران گذشت و عمده فعالیت غرفه‌ها به تثبیت استقرار خود سپری شد.

جالب است که اگرچه برخی برندهای مشهور و صاحب‌نام سهم عمده از بازار ضروری برای حضور در این نمایشگاه ندیده‌اند، اما برخی از برندها و نشان‌ها این حضور را مفید دانسته و باقوت در اگروفود 1403 حاضر شده‌اند.

حضور شرکت‌های خارجی غیرچینی نیز اگرچه چندان گسترده نیست، اما چین خود به تنهایی یک سالن را به خود اختصاص داده و بسیاری از شرکت‌هایی که در بخش بین‌المللی اگروفود 1403 حضور دارند، چینی هستند.

به جز چین کشورهای دیگری نیز هستند که تعدادشان به 10 کشور بالغ می‌شود و از این کشورها کمتر از 30 شرکت حضور پیدا کرده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای