آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18060

بهبود عملکرد گیاهان با ویرایش ژنتیکی

ویرایش ژنتیکی، تکنولوژی جدیدی است که فاقد خطرات محصولات تراریخته است؛ چراکه هیچ نوع ژن خارجی وارد گیاه نمی‌شود، بلکه در ساختار ژنتیکی آن تغییراتی ایجاد می‌گردد.

بهبود عملکرد گیاهان با ویرایش ژنتیکی
ویرایش ژنتیکی ، تکنولوژی جدیدی است که فاقد خطرات محصولات تراریخته است؛ چراکه هیچ نوع ژن خارجی وارد گیاه نمی‌شود، بلکه در ساختار ژنتیکی آن تغییراتی ایجاد می‌گردد.
اخبار سبز کشاورزی : اکنون دانشمندان با جابه‌جایی و تغییر مکان ژن‌های یک گیاه با هدف بهبود عملکرد و یا افزودن عناصر غذایی به ویرایش ژنتیکی اقدام کرده‌اند.
کشور چین قوانین مربوط به ویرایش ژنتیکی برای قدم گذاشتن هرچه سریع‌تر در این تکنولوژی را منتشر کرده و رهنمودهای مربوط به این موضوع توسط وزارت کشاورزی و امور روستایی جهت اقدامات لازم صنایع تولید بذر آن کشور ابلاغ گردیده است.
دولت چین، اخیراً نیز دستورالعمل‌های جدیدی برای روشن نمودن روش‌های تأیید محصولات تراریخته صادر کرده است. دقت این تکنولوژی از روش‌های تولید محصولات تراریخته بسیار بیشتر و با هزینه‌های کمتر است. قواعد و دستورالعمل‌های آن نیز در بسیاری از کشورها دشواری و دست و پا گیری کمتری دارند.
این تحول در واقع راه را برای پرورش گیاهان بهتر باز می‌کند و فرصتی بی‌پایان به منظور تولید هر چه دقیق‌تر و کارآمدتر محصولات ایجاد می‌نماید.
این قوانین تصریح می‌کند که گیاهان با ویرایش ژنتیکی تمام مراحل آزمایشی را طی کرده و می‌توان برای آن‌ها گواهی تولید صادر کرد و چندان شباهتی به صدور گواهی‌های لازم برای گیاهان تراریخته ندارد.
در اواخر سال 2020، رهبری چین گفت که وی نیاز به دانش و تکنولوژی‌هایی به منظور ایجاد تغییرات اساسی در صنایع تولید بذر دارد که در این راه کوشش‌های فراوان با نوآوری‌های کمتری اتفاق افتاده است. در حالی که انتظار می‌رفت پکن اجازه کشت ذرت‌های تراریخته را در اوایل سال‌جاری صادر نماید، اما امکان دارد به زودی از محصولات با ویرایش ژنتیکی استفاده کند.
براساس اعلام Rabdbank ، انستیتوهای تحقیقاتی کشور چین پیش از این مطالبی را در زمینه ویرایش ژنتیکی محصولات کشاورزی در مقایسه با سایر کشورها منتشر کرده‌اند.
با سرمایه‌گذاری عظیمی که حکومت چین در تکنولوژی ویرایش ژنتیکی تخصیص داده است، باید در سال‌های آینده شاهد تحولات بزرگی در این عرصه باشیم.
محققان چینی توانسته‌اند از طریق ویرایش ژنتیکی، محصولی از کاهو با ویتامینC بیشتر و یک برنج مقاوم به سموم علفکش تولید نمایند. با استفاده از این تکنولوژی چین قادر خواهد شد که واردات بخش عظیمی از بذور و سبزی‌ها را کاهش دهد و از وابستگی به تولید محصولات فراسرزمینی بکاهد.
منبع: The economic Times
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای