آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20691

تاراج 2 هزار اصله کاج رستم آباد طی یک دهه گذشته

۲ هزار اصله کاج طی یک دهه گذشته در بوستان کاج رستم آباد قطع و به تاراج رفته است و در این میان شهرداری و منابع طبیعی تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند

تاراج 2 هزار اصله کاج رستم آباد طی یک دهه گذشته

شهرداری و منابع طبیعی تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند

۲ هزار اصله کاج طی یک دهه گذشته در بوستان کاج رستم آباد قطع و به تاراج رفته است و در این میان شهرداری و منابع طبیعی تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند.
اخبار سبز کشاورزی : یکی از پتانسیل‌های گردشگری شهر رستم آباد در شهرستان رودبار تفرجگاه بوستان کاج این شهر است که از دور چهره زیبایی به پشت بام شهر بخشیده، اما وقتی وارد آن می‌شوید تازه عمق فاجعه را درک می‌کنید.
بوستان کاج رستم آباد بیش از یک دهه است که قرار بود به فضایی آرام، با نشاط و سالم برای شهروندان رستم آباد و حومه تبدیل شود امروز به مامنی برای سگ‌های ولگرد، نخاله‌های شهری و ساختمانی و محیطی متروکه و غیر قابل استفاده تبدیل شده است، اگر همه این بی مهری‌ها را نسبت به این بوستان یک طرف قرار دهیم و نادیده بگیریم از قطع درختان کاج این بوستان نمی‌توانیم بگذریم.
مستندات و شواهد نشان دهنده این بوده که بیش از ۲ هزار اصله درخت جوان بوستان کاج رستم آباد قطع و از کهنگی قطع شدن درختان می‌توان حدس زد که این اتفاق تلخ حداقل برای یک دهه قبل است.

انتقاد از رهاشدگی بوستان کاج رستم آباد

حجت یکی از شهروندان رستم آبادی با اشاره به اهمیت توجه به تأمین امکانات رفاهی و زیرساخت‌های تفریحی در شهر گفت: نگاه مدیریت شهری در کنار توجه به زیرساخت‌های عمرانی، فراهم کردن امکانات تفریحی و فضایی همراه با شور و نشاط است.
وی با اشاره به بلاتکلیف بودن یک دهه‌ای پارک بوستان کاج رستم آباد، این منطقه را ظرفیت خوبی برای فراهم کردن محیطی آرام برای خانواده‌ها و شهروندان برشمرد و افزود: بوستان کاج رستم آباد اکنون به یک متروکه ترس آور و وهم برانگیز تبدیل شده است.
این شهروند رستم آبادی با گلایه از قطع درختان بوستان کاج این شهر بیان کرد: بوستان کاج رستم آباد سال‌ها است که به حال خود رها شده و تعداد بیشماری اصله درخت این بوستان قطع شده و کسی هم پاسخگو نیست.
حجت با بیان اینکه رستم آباد از امکانات تفریحی و پارک مجهز بی بهره است، گفت: این شهر در تلاقی دو بخش خورگام و رحمت آباد و بلوکات قرار دارد و جمعیت قابل توجهی در این شهر حضور پیدا می‌کنند و یک پارک چندمنظوره نیاز این شهر است.
وی با تاکید بر ساماندهی پارک بوستان کاج رستم آباد تصریح کرد: قطع شدن درختان این بوستان اگر چه برای مدت زمان قبل بوده، اما این دلیل نمی‌شود که نسبت به برخورد با مسببین آن سهل انگاری شود.

برخورد جدی با مسببین قطع درختان کاج رستم آباد

رحمانی یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: حفظ طبیعت، جنگل و درختان از وظایف ذاتی انسان است و بشر برای بقای خود نیاز به طبیعت پیرامون دارد.
وی به اهمال کاری مدیران گذشته نسبت به بوستان کاج رستم آباد اشاره کرد و افزود: انتخاب درخت کاج برای نهال کاری از ابتدا کار کارشناسی و اصولی نبوده است و می‌توانستند از ارقام دیگر مثل زیتون استفاده کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشد.
این شهروند رستم آبادی با اشاره به کمبود امکانات تفریحی در این شهر گفت: به دلیل نبود پارک مناسب برای تفریح ساده ناچار هستیم فرزندانمان را به رودبار و یا مرکز استان ببریم.
رحمانی با بیان اینکه داشتن امکانات رفاهی و تفریحی جز حقوق شهروندی است‌داشتن امکانات رفاهی و تفریحی جز حقوق شهروندی است، اضافه کرد: کار‌های عمرانی خوبی در شهر رستم آباد در حال انجام است و می‌طلبد در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و تفریحی نیز اقدام شود.
وی برخورد با مسببان قطع درختان این بوستان را مطالبه به حق شهروندان دانست و افزود: مسئولان ذیربط باید در این خصوص بازخواست شوند و نسبت به کوتاهی‌های صورت گرفته در این سال‌ها پاسخگو باشند.

ایجاد زیرساخت‌های تفریحی جز اولویت‌های مدیریت شهری رستم آباد

«علی رجبی» شهردار رستم آباد با اشاره به توجه ویژه مدیریت شهری برای ایجاد فضایی آرام و شاد برای شهروندان اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های تفریحی جز اولویت‌های مدیریت شهری رستم آباد است.
وی ادامه داد: این بوستان در سنوات گذشته به شهرداری واگذار شده بود، اما به دلیل عدم اجرای طرح از ید شهرداری خارج شد.
شهردار رستم آباد همچنین به قطع شدن درختان بوستان کاج این شهر اشاره و با بیان اینکه این اتفاق برای سال‌های گذشته بوده و کسی پیگیری نکرده است، گفت: در حق بوستان کاج رستم آباد اجحاف شده و در فکر جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح گردشگری این بوستان هستیم.
وی با اشاره به اخذ وام به نام پروژه بوستان کاج در سنوات گذشته افزود: ۴۰۰ میلیون تومان در سنوات گذشته برای اجرای پروژه بوستان کاج رستم آباد دریافت شده، اما مشخص نیست که در کجا هزینه شده است.

منابع طبیعی باید پاسخ دهد

شهردار رستم آباد در ادامه با بیان اینکه منابع طبیعی متولی اصلی بوستان کاج این شهر معرفی کرد و گفت: منابع طبیعی باید نسبت ساماندهی و همچنین چرایی قطع شدن درختان این بوستان پاسخ بدهد.
رجبی از اعلام آمادگی شهرداری رستم آباد برای ساماندهی بوستان کاج خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر این بوستان از ید شهرداری خارج شده و منابع طبیعی برای در اختیار دادن آن به مدیریت شهری، تقاضای ارائه طرح کرده است.
وی معتقد است می‌توان با تسهیل شرایط واگذاری عرصه بوستان کاج، این منطقه را دوباره احیا کرد.

پاس منابع طبیعی به شهرداری

«جواد قانع» که به تازگی سرپرستی اداره منابع طبیعی رودبار را بر عهده گرفته نسبت به موضوع قطع درختان بوستان کاج رستم آباد ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: تیمی کارشناس محور برای بررسی موضوع قطع درختان بوستان کاج و ساماندهی این بوستان تشکیل می‌شود تا به صورت میدانی و دقیق این مسئله را بررسی کنند.
وی با اشاره به شائبه‌هایی مبنی بر قطع و خشکاندن درختان برای تغییر کاربری منطقه به فعالیت معدنی افزود: این مسئله را رد می‌کنم و به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به کسی نمی‌دهم.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری رودبار با بیان اینکه این اداره در تأمین پایه‌های چوبی هیچ مشکلی ندارد، نسبت به قطع درختان مبنی بر استفاده آن در حصارکشی مناطق ییلاقی واکنش نشان داد و اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود درختان کاج رستم آباد برای حصار کشی مناطق ییلاقی قطع شده و مورد استفاده قرار گرفته، صحت ندارد.
قانع با بیان اینکه بوستان کاج زمانی در اختیار شهرداری رستم آباد بوده است، گفت: مسئولیت قطع درختان بوستان کاج متوجه مدیریت شهری رستم آباد است نه منابع طبیعی‌مسئولیت قطع درختان بوستان کاج متوجه مدیریت شهری رستم آباد است نه منابع طبیعی.
وی با اشاره به اینکه از قطع شدن درختان بوستان کاج ۱۰ سال می‌گذرد، افزود: جای تأمل است که چرا در طول این سال‌ها هیچ اقدامی برای بررسی و پیگیری قطع درختان صورت نگرفته است؟!
سرپرست منابع طبیعی رودبار قول مساعد داد که شخصاً موضوع بوستان کاج رستم آباد را پیگیری کند و گفت: در حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها با کسی تعارف نداریم.

بوستان کاج ظرفیت گردشگری دارد

«اسماعیل رستمی» دادستان رودبار که چندی پیش به اتفاق مدیریت شهری رستم آباد و برخی مسئولان به صورت میدانی از وضعیت بوستان کاج رستم آباد بازدید کرده بود گفت: به محض دریافت گزارش قطع درختان بوستان کاج رستم آباد، پیگیری قضائی این موضوع را در دستور کار قرار دادم.
وی با بیان اینکه قطع درختان کاج رستم آباد برای ۱۰ سال گذشته است، افزود: در این ۱۰ سال چندین مدیر تغییر کرده و کسی این موضوع را به صورت جدی پیگیری نکرده است.
دادستان رودبار با بیان اینکه بوستان کاج ظرفیت گردشگری دارد، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم به اتفاق مسئولان ذیربط با جذب سرمایه گذار، دوباره این بوستان را احیا کنیم.
رستمی با تاکید بر اینکه حفظ انفال هدف اصلی قوه قضائیه است، تصریح کرد: احیا و تقویت منابع طبیعی و بوستان کاج رستم آباد اولویت اصلی مجموعه قضائی شهرستان است.
وی با رد شائبه‌هایی مبنی بر استفاده بوستان کاج برای فعالیت معدنی، افزود: دستگاه قضائی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد تا منطقه‌ای سبز و جنگلی به معدن تبدیل شود.

برخورد با مسببین قطع درختان کاج رستم آباد قابلیت پیگیری دارد

دادستان رودبار با بیان اینکه بوستان کاج رستم آباد در ۱۰ سال گذشته مغفول مانده است، گفت: جای درختان قطع شده باید نهال کاری صورت گیرد.
رستمی با بیان اینکه برخورد با مسببین قطع درختان کاج رستم آباد قابلیت پیگیری دارد، اضافه کرد: متولی اصلی این بوستان در حال حاضر منابع طبیعی است و این سازمان می‌تواند با طرح شکایت و به صورت قضائی مسئله قطع درختان را پیگیری کند.
وی با اشاره به نقش نظارتی خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: خبرنگاران بهترین گزارشگران فساد در بخش‌های مختلف هستند و در این زمینه دست ما را بگیرند.

برای ۱۳ اصله درخت ۱۱۷ میلیارد جریمه برای ۲ هزار چقدر؟!

قطع بیش از ۲ هزار اصله درخت از نگاه زیست محیطی و قانون حفاظت از طبیعت، یک جنابت بزرگ تلقی می‌شود و اینکه از آن اتفاق تلخ یک دهه گذشته و تاکنون مسببان این آن مشخص و معرفی نشده‌اند و با آن‌ها برخورد قانونی و قضائی نشده است خود یک «جنایت» دیگر تلقی می‌شود.
در هفته‌های گذشته خبری مبنی بر «خشکاندن ۱۳ اصله درخت در خیابان، ولی عصر (ع) پایتخت» در فضای رسانه‌ای منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای داشت و در پی آن رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران از جریمه ۱۱۷ میلیاردی برای خشکاندن درختان این خیابان خبر داد و حتی مدیرعامل سازمان فضای سبز تهران به این موضوع واکنش نشان داده و گفته «این مسئله جرم محسوب می‌شود و مالک مکلف شده که ۱۳ اصله درخت را در همان موقعیت و با همان محیط بن بالا بکارد و این مسئله از طریق شهرداری و سازمان بوستان‌ها نظارت خواهد شد».

سوال‌های بی جوابی که در ذهن رژه می‌رود

حال فرض کنید که برای قطع شدن ۲ هزار اصله درخت چقدر باید برای فرد یا افراد خاطی جریمه بریده شود؟ و اینکه چرا تاکنون اقدامی برای برخورد با مسببین قطع کاج‌های به حراج رفته صورت نگرفته است؟ چه کسی متولی اصلی این ماجرا است شهرداری یا منابع طبیعی و یا نهاد دیگر؟ تکلیف آن ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلاتی که شهردار سابق به نام بوستان کاج گرفته، چه شد؟ تأمین فضای سبز و تفرجگاه و اماکن تفریحی از وظایف مهم شهرداری‌ها است چرا در طول سال‌های گذشته نسبت به ساماندهی بوستان کاج کوتاهی شده است؟ و اینکه چرا این جنایت بزرگ علیه طبیعت از دید دستگاه‌های نظارتی، مدیران و اصحاب رسانه پنهان مانده است؟ و بسیاری از سوال‌های بی جواب که در ذهن مخاطبان رژه می‌رود و هیچ مسئولی حاضر نیست پاسخی برای آن داشته باشد.
از آنجایی که رسانه و خبرنگاران صدای مردم و مسئولان هستند و به پاس رسالت مطالبه گرانه، مسئله بوستان کاج را تا حصول نتیجه و زمان پیدایی پاسخی روشن و شفاف برای چرا‌های کاشته شده در کنار کاج‌های قطع شده ادامه می‌دهیم./مهر
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای