آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33774

تصویب بودجه ۶ هزار میلیاردی برای بیمه محصولات کشاورزی

آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از موافقت بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی برای بیمه محصولات کشاورزی توسط مجلس خبر داد.

تصویب بودجه ۶ هزار میلیاردی برای بیمه محصولات کشاورزی
آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از موافقت بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی برای بیمه محصولات کشاورزی توسط مجلس خبر داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که امروز به استان خراسان رضوی سفر کرده است، در جمع تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در دانشگاه تربت حیدریه اظهار کرد: در بخش کشاورزی مشکلات بسیاری وجود دارد که برخی از این مشکلات مانند بارش‌های جوی و شرایط اقلیمی از اختیار انسان خارج است.
بیشتر بخوانید: آقامیری: گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا

باید آب را مدیریت کنیم

وی افزود: امسال وضعیت جوی به مراتب بسیار بهتر بود اما در برخی استان‌ها همچنان خشکسالی برقرار است، ما باید آب را مدیریت کنیم تا کمبود بارش باعث آسیب به بخش کشاورزی نشود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنده اعتقادی به تصدی‌گری ندارم، وظیفه دولت سیاستگذاری و نظارت است و تامین و تنظیم بازار بر عهده بخش خصوصی است اما اگر اتحادیه‌ها نتوانند تمام تولیدکنندگان را تحت پوشش خود قرار دهند دولت باید ورود کند.

در زمینه امنیت غذایی با کسی شوخی نداریم

وی افزود: ما در زمینه امنیت غذایی با کسی شوخی نداریم، قانون برای همه یکسان است و با افراد متخلفی که از قیمت تخطی کنند و حقوق مصرف کننده را نادیده گیرند، برخورد قانونی خواهیم کرد.
آقامیری با تاکید بر قیمت ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومانی جوجه یک‌روزه تا فروردین ۱۴۰۳ عنوان کرد: این قیمت توسط اتحادیه‌ها تا پایان سال تضمین شده است و افزایش قیمت نخواهد داشت.
وی افزود: تمام قیمت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها رصد می‌شود و اتحادیه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند.

وظیفه این وزارتخانه حمایت از تولید است

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وظیفه این وزارتخانه حمایت از تولید است، افزود: اتحادیه‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی باید به کمک کشاورزان به خصوص زعفران‌کاران بیایند، ما آمادگی داریم هم تسهیلات تبصره ۱۸ بدهیم و هم حمایت‌های مالی از زعفران‌کاران انجام دهیم.
وی در رابطه با بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: برای بیمه محصولات کشاورزی باید بودجه در نظر گرفته می‌شد که ما پیشنهاد ۱۱ هزار میلیارد تومان را دادیم اما مجلس شورای اسلامی با ۶ همت آن موافقت کرد.

امسال ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون تصویب شده

آقامیری در رابطه با تسهیلات برای خرید تراکتور گفت: سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات تصویب و بین استان‌ها توزیع کردیم و برای امسال ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون تصویب شده و به بانک کشاورزی ابلاغ شده است.
وی با اشاره به این که ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات آبیاری تحت فشار برای کشاورزان موافقت شده است، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با ارائه این تسهیلات مشکلات کشاورزان را برطرف کنیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تخصیص کود گفت: ۹۰ درصد از کودی که به کشاورز داده می‌شود یارانه‌ای و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان است، پیش از این ۵ محصول در الگوی کشت شامل یارانه می‌شد که بنده آن را به ۱۹ محصول افزایش داده و ابلاغ کرده‌ام که عمدتا کشاورزان ما از این یارانه بهره‌مند می‌شوند.
وی با تاکید بر این که اکثر کشاورزان ما از این مهم بهره‌ خواهند برد، یادآور شد: تنها ۱۰ درصد از کشاورزان از یارانه کودی با توجه به الگوی کشت بهره‌مند نخواهند شد.

بیش از ۵۰ درصد تولید توسط اتحادیه‌ها مدیریت می‌شود

آقامیری با بیان این که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی حمایت از کشاورزان است، گفت: این وزارتخانه در همه محافل نماینده کشاورزان برای احقاق حق آنان است، در حال حاضر حدود ۱۳۰ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی است و بیش از ۲۲ میلیون نفر در این تولید نقش دارند و ما سعی داریم تا بیشترین رضایتمندی را برای بهره‌برداران رقم بزنیم.
وی به مشکلات موجود در بخش کشاورزی از جمله آب اشاره کرد و افزود: توسعه گلخانه‌ها در دستور کار است و برای این منظور تسهیلات پرداخت می‌شود و از این مهم نیز حمایت می‌کنیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با طرح این سوال که آیا ایجاد تشکیلات مشکل کشاورزی را حل خواهد کرد، گفت: سازمان چای کشور از قبل از انقلاب اسلامی شکل گرفته است و در صورت لزوم مجلس شورای اسلامی در خصوص ایجاد سازمان زعفران تصمیم‌گیری می‌کند، اگر در این زمینه مشکلات کشاورزان حل شود ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.
وی به بررسی مسایل مطرح شده در این جلسه پرداخت و افزود: مشکل خاموش شدن برق چاه‌ها در فصل تابستان را پیگیری و به رئیس‌جمهور اطلاع داده و برای آن راهکار خواهم یافت.

برای نوغانداران نیز یک کمیته تخصصی در وزارتخانه تشکیل شده

آقامیری با بیان این که برای نوغانداران نیز یک کمیته تخصصی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است، تصریح کرد: درصدد ارایه راهکار برای نوغانداری هستیم تا بتوانیم از این صنعت که یکی از صنایع ارزشمند کشور است، حمایت کنیم و به دنبال آن اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: واگذاری تراکتورها و موضوع سوخت آن نیز در دستور کار است، همچنین صادرات بخش کشاورزی آزاد شده و در صورت تامین داخل، مازاد صادرات می‌شود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ضمن گلایه از تولیدکنندگان مرغ، گفت: مردم در زمان لزوم از شما حمایت کردند و شما نیز وظیفه دارید با عرضه و قیمت مناسب از آن‌ها حمایت کنید.

کارت طلایی برای تولیدکنندگان با انضباط

وی با اشاره به در نظر گرفتن کارت طلایی برای تولیدکنندگان با انضباط، افزود: بیش از ۵۰ درصد تولید را اتحادیه‌ها مدیریت می‌کنند و توزیع نهاده‌ها نیز به زودی به اتحادیه‌ها واگذار خواهد شد.
آقامیری از تولیدکنندگان خواست تا جوجه یکروزه را با قیمت مصوب از اتحادیه تهیه کنند.
وی درباره قیمت حال حاضر مرغ نیز گفت: قیمت‌گذاری مرغ نیز بر اساس پیشنهاد اتحادیه انجام شده است و در این زمینه اتحادیه تعهد داده تا مرغ تا پایان فروردین ۱۴۰۳ با قیمت کنونی تامین شود.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: مهمترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید و ایجاد امنیت غذایی است و تمام تلاشمان را در این زمینه به کار می‌بندیم تا حداکثر رضایت را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تامین کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای