آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16723

تمهیداتی برای کاهش نارضایتی شهروندان

دولت تصمیم مهمی برای حذف یارانه‌هاو واقعی کردن قیمت کالاها و بالاخص واقعی کردن قیمت آرد و نان گرفته است. رئیس جمهور در صحبت‌های خود با شهروندان ایرانی تاکید کرد

تمهیداتی برای کاهش نارضایتی شهروندان
مزرعه سبز : دولت تصمیم مهمی برای واقعی کردن قیمت کالاها و بالاخص واقعی کردن قیمت آرد و نان گرفته است. رئیس جمهور در صحبت‌های خود تاکید کرد که قیمت سه کالای اساسی یعنی سوخت، نان سنتی و دارو زیاد نخواهد شد و تصریح کرد که انجام این اصلاحات عمیق اقتصادی گریزناپذیر بوده و دولت ناچار از انجام این اصلاحات بوده است.
البته سیدابراهیم رئیسی در اظهارات خود تصریح کرد دولت پیش از اتخاذ این تصمیم با همه دست‌اندرکاران صنفی و اقتصاددانان مشورت کرده و نظریات آنها را اخذ کرده است.
رئیسی از آن رو بر مشورت با صاحبان اندیشه و دست‌اندرکاران تاکید کرد که سعی می‌نمود بر کارشناسی و دقیق بودن این تصمیم تاکید کند.
در واقع رئیس جمهور در مصاحبه و به عبارت بهتر سخنرانی خویش در صدا و سیما به صراحت از درستی تصمیم‌های اتخاذ شده دفاع کرد و کوشید به مردم اطمینان دهد که در اثر این تصمیم‌ها و اجرای آنها تقریبا خللی در زندگی شهروندان ایرانی پدید نمی‌آید.
با این حال، این نکته که شهروندان ایرانی تا چه حد ادعای رئیس جمهور و همکارانش را مانند محمد مخبر، معاون اول رئیسی، پذیرفته باشند، موضوع دیگری است که جای بررسی دارد.
اما دیروز و در اولین همایش غلات و دانه‌های روغنی ایران سخنرانان تاکید کردند که هیچ نظری از آنها درباره گران کردن نرخ آرد نان‌های حجیم شده پرسیده نشده است و دفتر رئیس جمهور و معاون اول وی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمام نامه‌نگاری‌های دست‌اندرکاران آرد و نان کشور که آمادگی خود را برای ارائه دیدگاه‌ها و دادن مشورت به تصمیم‌گیران نظام اعلام کرده بودند، بی‌توجهی نمودند.
فعالان حوزه غلات، آرد و نان کشور که دیروز در این همایش گردهم آمده بودند، از این بی‌توجهی ابراز ناراحتی کرده و از مقامات کشور خواستند که به دیدگاه‌های دست‌اندرکاران حوزه‌های تخصصی که برخی از ایشان فوق تخصص در زمینه‌های کاریشان دارند، احترام بگذارند و اعتماد کنند.
نکته جالب در این باره آن است که در این همایش که بزرگ‌ترین فعالان حوزه غلات ایران و مدیران برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه تجارت غلات حضور داشتند، هیچ یک از مدیران ارشد و یا دولتی حوزه غلات ایران حضور نداشتند.
البته علت این عدم حضور بحران اخیر در زمینه قیمت نان و جلسه‌های فشرده مدیران برای حل و فصل مشکلات فعلی احتمالا بیان و تاکید شده که در ادامه همایش مدیران دولتی هم به جمع شرکت کنندگان خواهند پیوست؛ اما تا پایان همایش، مدیران مذکور خود را به نشست نرساندند.
نمی‌توان مطمئن بود که عدم حضور مدیران دولتی در این نشست مهم از سر بی‌توجهی صورت گرفته؛ اما قطعا این مدیران اولویت‌های اصلی کار خود را به حضور در این نشست‌های دولتی اختصاص دادند؛ در حالی که حضور در این همایش و شنیدن نظریات صاحبان ایده و فکر و دست‌اندرکاران خود غلات کشور می‌توانست بسیاری از مشکلات فعلی و آینده صنعت کشاورزی در حوزه غلت و دانه‌های روغنی کشور را مرتفع نماید.
برخی سخنرانان در نشست دیروز با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌ها و واقعی کردن اقتصاد کشور از جهات گوناگون اهمیت دارد و کار بسیار صحیحی است، شجاعت دولت را در اجرای طرحی که برای 35 سال معطل مانده است ستودند؛ اما سوال کردند که برای اتخاذ و اجرای این تصمیم آیا همه تدابیر ذی‌ربط و احتیاط‌های لازم اندیشیده و اتخاذ شده است؟
آنان با مثال زدن برخی موارد از جمله گران کردن ناگهانی قیمت آرد و ایجاد مشکلات زیاد برای نانوایان در مورد خرید آرد آزاد نتیجه گرفتند که این اقدام ناگهانی با دوراندیشی و درایت انجام نشده است.
قرینه‌هایی وجود دارد که این دیدگاه فعالان حوزه غلات و آرد و نان کشور را تایید می‌کند؟ یکی از این قرینه‌ها افزایش قیمت ها در کالایی مانند بیسکویت و شیرینی است که اگرچه نیاز ضروری مردم را تشکیل نمی‌دهد، اما به هر حال بخشی از هزینه‌های مردم شامل همین اقلام است.
اگر چنین باشد تا دیر نشده مدیران دولتی باید اقداماتی انجام دهند که سرانجام آن کاهش نارضایتی شهروندان ایرانی از زندگی در ایران باشد.

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای