آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17763

تولید سالانه 50 میلیون نهال خارج از کنترل سازمان حفظ نباتات

علایی‌مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه 100 میلیون نهال در کشور تولید می‌شود که 50 میلیون نهال آن خارج از کنترل سازمان حفظ نباتات است

تولید سالانه 50 میلیون نهال خارج از کنترل سازمان حفظ نباتات

سالانه 100 میلیون نهال در کشور تولید می‌شود

علایی‌مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه 100 میلیون نهال در کشور تولید می‌شود که 50 میلیون نهال آن خارج از کنترل سازمان حفظ نباتات است که می‌تواند منشأ گسترش آفات، بیماری‌ها و… باشد.

به گزارش اخبار سبز کشاورزی شاهپور علایی‌مقدم در نشست سازمان حفظ نباتات به مناسبت روز جهانی غذا با محوریت سلامت محصولات کشاورزی اظهار داشت: حدود 600 نوع آفت و بیماری در گیاهان شناسایی شده که باید با آنها مبارزه کنیم و 40 درصد امنیت غذایی در هر کشوری وابسته به فعالیت سازمان حفظ نباتات آن کشور است.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف آفتکش‌ها در کشور از متوسط جهانی پایین‌تر است، افزود: میزان واردات محصولات کشاورزی 5/ 27 میلیون تن و میزان صادرات 4/ 5 میلیون تن است که سازمان حفظ نباتات باید از این حجم واردات و صادرات را نظارت کند.

مرزهای برای نظارت بر ورود و خروج محصولات کشاورزی تقویت شود

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه از مجموعه حاکمیت تقاضا داریم مرزهای ما را برای نظارت بر ورود و خروج محصولات کشاورزی تقویت کند، عنوان کرد: برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی، یعنی خدشه‌دار شدن اعتبار محصولات کشاورزی آن کشور و در حال حاضر ظرفیت 57 درصد نیروی کارشناسی در سازمان حفظ نباتات خالی است و امیدواریم که کمک‌های لازم صورت گیرد تا سازمان حفظ نباتات بتواند این نیروهای کارشناسانی را به خدمت بگیرد.

علایی‌مقدم اظهار اشت: بازنگری و اصلاح قانون حفظ نباتات، اصلاح تشکیلات و ساختار سازمانی و صدور مجوز استعلام، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم، تقویت ساختار سازمانی و فیزیکی قرنطینه‌ کشورها از جمله الزاماتی است که باید در سازمان حفظ نباتات مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: یک تومان هزینه برای حفظ نباتات برابر با تولید غذای سالم و هزار تومان صرف‌جویی در درمان بیماری‌های جامعه است.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای