آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26746

جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد

اگر چه در شرایط کنونی برای مشکل تولید موادغذایی جهت سیر کردن جمعیت رو به رشد، جهان به سمت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های مستمر، کمبود آب و خاک‌های کشاورزی به پیش

جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد
اگر چه در شرایط کنونی برای مشکل تولید مواد غذایی جهت سیر کردن جمعیت رو به رشد، جهان به سمت تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های مستمر، کمبود آب و خاک‌های کشاورزی به پیش می‌رود، اما به آنچه عامل و باعث عوارض فوق‌الذکر است کمتر اشاره می‌شود که به عنوان مثال یکی از آن موارد جنگل‌زدایی برای تهیه اراضی کشت محصولات کشاورزی نظیر ذرت، سویا، گندم و… است.
اخبار سبز کشاورزی | در دو دهه گذشته، بسیاری از شرکت‌های ویران‌کننده جنگل‌ها قول دادند که جریان جنگل‌زدایی را از دستور کار خود حذف نمایند، اما آیا این قول و قرارها اثر چندانی داشته است؟
تحقیقاتی که اخیرا به عمل آمده، نشان می‌دهد، هنگامی که پای عوامل تولید سویا از حوزه جنگل‌های آمازون به میان می‌آید که مقرر شده بود از سال 2006 جنگل‌زدایی برای ایجاد مزارع سویا را متوقف کنند، آن قول و تعهدات چندان موثر نبوده و به اجرا در نیامده است.

جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد

محققانی از دانشگاه‌های کمبریج، بوستون، نیویورک و زوریخ دریافته‌اند که تعهدات شرکت‌های تولید سویا در برزیل که تعدادشان به 94 عدد می‌رسد، اکثرا به قول و قرارهای خود عمل نکرده‌اند.
از سال 2009 تا 2015، محققان دریافتند که این تعهدات موجب کاهش قطع درختان در حد 1/6 درصد یا 2300 کیلومترمربع بوده است. پس از سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی دومین عامل مهم ایجاد گازهای گلخانه‌ای است.
تعهدات به رساندن جنگل‌زدایی در حد صفر باید تاثیر خود را در مناطق جنگلی نشان دهد که همان شرکت‌های نابودگر جنگل‌ها باید به آن‌ها عمل کنند. اجرای این تعهدات در برخی مناطق اعمال گردیده و در پاره‌‌ای از حوزه‌ها به اجرا در نیامده است. چنانچه کشتکاران سویا به تعهدات خود در عدم انجام جنگل‌زدایی عمل کنند، این کار می‌تواند تا 40 درصد از قطع جنگل‌ها جلوگیری نماید.

نقش سویا در جنگل‌زدایی

افرادی که در پاره‌ای اوقات علیه مواضع گیاه‌خواران سخن می‌گویند، عقیده دارند که کشت سویا یکی از عوامل مهم جنگل‌زدایی است. این گفته از آن جهت درست است که بیش از 77 درصد از سویای تولیدی در جهان صرف تغذیه حیواناتی از قبیل گاوها، مرغ‌ها، خوک‌ها، ماهی‌ها و برای تولید گوشت، لبنیات و یا تخم مرغ به کار می‌رود.
محققان تخمین می‌زنند که سالانه 4800 کیلومتر مربع از جنگل‌های آمازون برای تولید سویا از بین می‌روند. طی سال‌های اخیر، بازرسی‌های به عمل آمده از جنگل‌های آمازون، بی‌رحمی و قساوت‌های رخ داده بر درخت‌های آن را آشکار نموده که این عملکرد در سایر جنگل‌های اندونزی، مالزی و… نیز انجام می‌گیرد و تماما به نام «صنعت تولید گوشت» انجام شده است.

جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد جنگل‌زدایی برای کشت سویا ادامه دارد

اخیرا گزارشی در مورد آتش‌سوزی‌های دهشتناک سال 2020 در جنگل‌های جهان منتشر گردیده که نشان می‌دهد آتش‌سوزی در آمازون که برای به وجود آوردن چراگاه‌های گاوها یا انجام کشت سویا بوده، مشخص نموده که چه شرکت‌هایی اقدام به این آتش‌سوزی‌های عظیم که حتی تا بالاترین لایه‌های جو زمین را آلوده کرد، بوده‌اند.
در کنوانسیون بررسی شرایط آب و هوایی سال گذشته در گلاسکو انگلستان(COP26) یک صد کشور جهان حضور داشتند و قطعنامه‌ای برای حفظ زمین و توقف تغییر کاربری جنگل‌ها تا سال 2030 به امضاء رسید. در همان زمان، کنفرانس آب و هوا بر اجتناب از تغییراتی که موجب افزایش بحران اقلیمی شود تاکید کرد که در دستور کار قرار ندادن استراتژی‌های پرورش دام که موجب جنگل‌زدایی می‌شود، را نیز شامل بود.
حال در کنفرانس (COP27) که بین 6 تا 18 ماه نوامبر در شرم الشیخ کشور مصر تشکیل شد، مقرر گردیده که یک گروه بررسی سیستم‌های غذایی با حضور شرکت‌های بزرگ و جهانی غذا تشکیل و حکومت‌ها را تشویق به یافتن جایگزین‌هایی برای گوشت دامی نماید تا اندکی از بحران تغییرات اقلیمی کاسته شود، چرا که با روش‌های کنونی تولید گوشت، جهان به سمت ناامنی غذایی، جنگل‌زدایی و افزایش گازهای آلاینده پیش خواهد رفت.
در حال حاضر، جنگل‌زدایی برای ایجاد چراگاه جهت دامداری مسئول بخش مهمی از بروز تغییرات اقلیمی است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای