آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16080

خشکسالی بی‌سابقه اراضی دیم ایلام را از بین برد

خشکسالی بی سابقه تمامی بخش های استان ایلام از جمله بخش کشاورزی را درگیر کرده است، خشکسالی به اراضی دیم ایلام خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرده است.

خشکسالی بی‌سابقه اراضی دیم ایلام را از بین برد

منابع آبی استان ایلام را به مرز بحران رسیده است

خشکسالی بی سابقه تمامی بخش های استان ایلام از جمله بخش کشاورزی را درگیر کرده است، خشکسالی به اراضی دیم ایلام خسارت ۱۰۰ درصدی وارد کرده است.
مزرعه سبز : خشکسالی بی سابقه منابع آبی استان ایلام را به مرز بحران رسانده و بیشتر بخش های استان را تحت تاثیر خود قرار داده است. آمارها نشان می دهد ۱۰۰ درصد مزارع دیم استان در این کم بارشی دچار خسارت خشکسالی شده اند و باغداران نیز این روزها با تانکر به باغات خود آبرسانی می کنند.
تغییرات اقلیمی و خشکسالی های دنباله دار استان از سال های گذشته تاکنون باعث کاهش منابع آبی، سفره های زیرزمینی و روان آبها و ورودی های سدهای استان شده است.
دامداران استان ایلام نیز در این وضعیت به دنبال نبود علوفه در آستانه فروش احشام خود هستند.

۸۰ درصد مساحت ایلام دچار خشکسالی شده است

مدیرکل هواشناسی ایلام اظهار داشت: حدود ۸۰.۱ درصد مساحت استان به دلیل کاهش بارندگی ها در سال جاری خشکسالی بسیار شدید داشته اند.
ناصر ملکی بیان کرد: در سال زراعی جاری تاکنون ۱۳۰ میلیمتر بارندگی در استان ایلام رخ داده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت (دوره آماری ۳۰ ساله موجود) ۶۴ درصد کاهش نشان می دهد.

کاهش ۴۰ درصدی حجم ذخایر آب سدهای ایلام

مدیرعامل آب منطقه ای ایلام اظهار داشت: تنها ۴۸ درصد حجم مخازن سدهای استان ایلام به طور میانگین پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم مخازن سدها ۴۰ درصد کاهش یافت است.
مشکلات زیادی در این راستا برای دامداران و کشاورزان به وجود آمده است، به طوری که برای کشاورزان ۱۰۰ درصد مزارع دیم استان از بین رفته و ۳۰ تا ۵۰ درصد مزارع آبی استان خسارت دیده اند
علی پوراحمد بیان کرد: دوسال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش رواناب رودخانه ها بعضا تا ۸۲ درصد بوده است.
وی گفت: کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان از دیگر پیامدهای کم بارشی در استان بوده است.

خسارت های گسترده به کشاورزی استان ایلام بر اثر خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: امکان کشت محصولات تابستانه در استان ایلام به دلیل کاهش منابع آبی وجود ندارد.
آذرنوش عموزاده افزود: امسال استان ایلام خشک ترین استان کشور است، در استان ایلام بارندگی نسبت به بلند مدت ۶۴ درصد نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است.
وی گفت: مشکلات زیادی در این راستا برای دامداران و کشاورزان به وجود آمده است، به طوری که برای کشاورزان ۱۰۰ درصد مزارع دیم استان از بین رفته و ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز مزارع آبی استان خسارت دیده اند.

کشت‌های جایگزین با نیاز آبی پایین باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی مصرف آب کشاورزی می‌شود

وی با اشاره به اینگه استان ایلام با کم آبی شدید مواجه است و دامداران نیز از این خسارت مستثنی نیستند، افزود: از طریق اتحادیه امور عشایری کشور توافقاتی انجام گرفته که امکان خرید دام های مازاد و دام های حذفی عشایر فراهم شود.

برنامه جهاد کشاورزی برای جایگزین محصولات آب بر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز اظهار کرد: بذر گیاهان دارویی و گیاهان مقاوم به کم آبی و جایگزین محصولات پرآب بر به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.
حشمت الله زری جوب تصریح کرد: کشاورزان باید به جای کشت محصولات آب بر مثل برنج، هندوانه، یونجه و… از گیاهان جایگزین چون کنجد، سورگوم (ذرت خوشه‌ای غیرخوراکی) و ارزن کشت کنند که صرفه اقتصادی و آبی دارد.
زرین جوب بیان کرد: به عنوان مثال گیاه سورگوم برای خوراک دام توانایی برداشت سه بار در هر سطح کشت را دارد و این گیاه دارای تناژ بالا در برداشت است.
معاون جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: کشت‌های جایگزین با نیاز آبی پایین باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی مصرف آب کشاورزی می‌شود.
وی افزود: علاوه بر توزیع بذر رایگان این گیاهان، همچنین کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد به کشاورزان پرداخت می‌شود.
با کشت‌های جایگزین علاوه بر کاهش مصرف آب، کشاورزان با برداشت محصولات مقاوم به کم آبی بخشی از نیاز دام استان به خوراک را از طریق کشت سورگوم و ارزن تامین می‌کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای