آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20562

رد پای منفی کربن در کشت حفاظتی پنبه

کشت پنبه مستقیم یا حفاظتی، دی اکسید کربن کمتری نسبت به کشت محصولات متداول منتشر می‌کند و رد پای منفی یعنی میزان جذب کربن در پنبه بیشتر از انتشار آن به جو است.

رد پای منفی کربن در کشت حفاظتی پنبه
کشت پنبه مستقیم یا حفاظتی، دی اکسید کربن کمتری نسبت به کشت محصولات متداول منتشر می‌کند و رد پای منفی یعنی میزان جذب کربن در پنبه بیشتر از انتشار آن به جَو است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، مقید بودن پنبه به دی‌ اکسید کربن در حد قابل توجهی کمتر از سایر محصولات زراعی است و تحقیقات نشان داده که کشت پنبه به صورت مستقیم یا حفاظتی، دی اکسید کربن کمتری نسبت به کشت محصولات متداول منتشر می‌کند؛ چون در کشت مستقیم و حفاظتی پنبه خاک به هم نمی‌خورد و بقایای کشت قبلی حفظ شده و این کار باعث ترسیب کربن در خاک می‌شود؛ زیرا سوزاندن بقایای کشت قبلی و یا خاک‌ورزی شدید با استفاده از گاوآهن‌های برگردان یا دیسک باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.
بیشتر بخوانید: کشت مستقیم پنبه روی بقایای محصول قبلی

کشت مستقیم گیاه پنبه تاثیر مثبتی بر شرایط اقلیمی دارد

در نتیجه کشت مستقیم گیاه پنبه تاثیر مثبتی بر شرایط اقلیمی دارد و میزان جذب دی‌ اکسید کربن توسط آن به‌صورت قابل توجهی بیشتر از سایر گیاهان است.
در واقع دلیل علمی این پدیده آن است که گیاه پنبه تقریباً به صورت ۱۰۰ درصد از سلولز تشکیل شده است. فرآیند تشکیل سلولز مستلزم جذب دی اکسید کربن است.
تولید نایلون در مقایسه با هفت نوع الیاف دیگر، رتبه نخست تولید گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می‌دهد. در عوض تولید پنبه در رتبه دوم کمترین میزان انتشار گاز دی اکسید کربن قرار دارد. اعتقاد بر این است که تنها الیاف کتان نسبت به پنبه سازگاری بیشتری با آب و هوا دارند.

محمد اسماعیل اسدی ـ پژوهشگر بین المللی آب و خاک و کشاورزی حفاظتی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای